5 046 läst · 33 svar
5k läst
33 svar
Extremt långsam elbilsladdning i kylan (93h för 0-100%)
Hejhej, vi har en Kia niro EV som har fungerat superbra fram tills nu när tokkylan slagit in (-35C). Inför vintern tänkte jag "vad skönt med elbil, då slipper jag ju vara rädd för att bilen inte ska starta" och det må vara sant, men att bilen startar hjälper ju inte mig så mycket när den tappar kapacitet snabbare än det går att ladda.
Laddningen går för oss nu fruktansvärt långsamt. Vi har en Zaptec Go laddbox som en vanlig dag laddar med ca 11kW men nu sedan kylan slagit in så laddar den bara med 0.7kW, ca 16 gånger långsammare vilket innebär att en laddning från 0 till 100% för bilens 65kWh batteri tar ynka 93h. Vi har haft bilen inkopplad hela natten och endast fått 12% laddning 😢
Gör jag något fel eller är det bara såhär det är att ha en elbil utan varmgarage i Norrbotten?
Laddningen går för oss nu fruktansvärt långsamt. Vi har en Zaptec Go laddbox som en vanlig dag laddar med ca 11kW men nu sedan kylan slagit in så laddar den bara med 0.7kW, ca 16 gånger långsammare vilket innebär att en laddning från 0 till 100% för bilens 65kWh batteri tar ynka 93h. Vi har haft bilen inkopplad hela natten och endast fått 12% laddning 😢
Gör jag något fel eller är det bara såhär det är att ha en elbil utan varmgarage i Norrbotten?
Låter som att elvärmen till huset tar all el som finns och att laddaren övervakar så att säkringarna inte går. Vad har ni för uppvärmning och hur mycket har ni säkrat huset?
Laddning värmer upp batterierna och det bör räcka för att få el till dem, även om det går lite långsammare än vanligt för att ladda.
Laddning värmer upp batterierna och det bör räcka för att få el till dem, även om det går lite långsammare än vanligt för att ladda.
20A huvudsäkring, huset värms upp med jordvärme så faserna borde inte vara särskilt hårt belastade. Vi har ingen annan större förbrukning. Laddningen fungerade bra i -20C.Demmpa skrev:
Bilen laddade lika långsamt (0,7kW) med nödladdaren (230V 10A/16A som borde ge 2300kW/3680kW) i helgen när vi var i stugan i -30C .
Jag kan förresten lägga till att man inte kan ladda med mindre än 6A per fas i snitt, så om laddövervakningen är satt på 20A och huset drar 16A per fas för uppvärmning, då kommer ni inte att få särskilt mycket laddning. Ni kanske behöver säkra upp alltså.
Men om uppvärmningen drar 3x16A (mina spekulationer) så kanske bergvärme skulle vara en intressant investering med relativt rimlig återbetalningstid.
Edit, tydligen inte problemet då det var jordvärme.
Men om uppvärmningen drar 3x16A (mina spekulationer) så kanske bergvärme skulle vara en intressant investering med relativt rimlig återbetalningstid.
Edit, tydligen inte problemet då det var jordvärme.
Då kan man ju misstänka att KIA har en köldspärr...jonaskop skrev:20A huvudsäkring, huset värms upp med jordvärme så faserna borde inte vara särskilt hårt belastade. Vi har ingen annan större förbrukning. Laddningen fungerade bra i -20C.
Bilen laddade lika långsamt (0,7kW) med nödladdaren (230V 10A/16A som borde ge 2300kW/3680kW) i helgen när vi var i stugan i -30C .
Vi har inte igång lastbalansering på laddboxen så det borde tyvärr inte vara fallet. 20A huvudsäkring och jordvärme.pacman42 skrev:Låter som att elvärmen till huset tar all el som finns och att laddaren övervakar så att säkringarna inte går. Vad har ni för uppvärmning och hur mycket har ni säkrat huset?
Laddning värmer upp batterierna och det bör räcka för att få el till dem, även om det går lite långsammare än vanligt för att ladda.
Efter att ha bläddrat lite till i handboken så skall ni få upp en batteriindikator som berättar om att batteritemperaturen är för låg för att bilen skall kunna laddas och användas när det är för kallt.
Här finns instruktionsboken:
- https://www.kia.com/content/dam/kwc...IQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw2nMI52vU5AlHhjp474Daar
Här finns instruktionsboken:
- https://www.kia.com/content/dam/kwc...IQFnoECBwQAQ&usg=AOvVaw2nMI52vU5AlHhjp474Daar
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
Dags att bygga garage då
Eller ett garage tält med tex en värmefläkt som värmer batteriet
Eller ett garage tält med tex en värmefläkt som värmer batteriet
Självbyggare
· Stockholm
· 2 694 inlägg
Tack så mycket för all hjälp, tråkigt att det är som det är men så kan det vara, snart blir det varmare utomhus igen, tur att vi har en bensinbil också.
Vi har faktiskt ett garage + snickeri på 110kvm (oisolerat) med för liten port för att köra in bilen i samt med världshistoriens glesaste dörrar. Det ska isoleras och få nya dörrar inom en snar framtid så inom något år är kylan ett minne blott.
Vi har faktiskt ett garage + snickeri på 110kvm (oisolerat) med för liten port för att köra in bilen i samt med världshistoriens glesaste dörrar. Det ska isoleras och få nya dörrar inom en snar framtid så inom något år är kylan ett minne blott.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 326 inlägg
Är problemet kvar, eller har kylan gett med sig så det löst sig på det viset?
I och med att bilen ändå tar någon laddning kan jag tänka mig att det skulle hjälpa att försöka isolera bilen något. Täcka för så att det blir ett relativt slutet luftrum under bilen. Då kan jag tänka mig att det kan skapas ett mikroklimat som är lite varmare än allting runtomkring så att laddningen kommer igång.
I och med att bilen ändå tar någon laddning kan jag tänka mig att det skulle hjälpa att försöka isolera bilen något. Täcka för så att det blir ett relativt slutet luftrum under bilen. Då kan jag tänka mig att det kan skapas ett mikroklimat som är lite varmare än allting runtomkring så att laddningen kommer igång.
Problemet är fortfarande kvar men på söndag blir det varmare så jag klarar mig tills dess. Tack för övrigt för ett bra förslag! Elpriset är nu så pass högt (peakar vid 7.50kr idag...) så att det är nog nästan billigare att köra bensinbilen idag.Nötegårdsgubben skrev:Är problemet kvar, eller har kylan gett med sig så det löst sig på det viset?
I och med att bilen ändå tar någon laddning kan jag tänka mig att det skulle hjälpa att försöka isolera bilen något. Täcka för så att det blir ett relativt slutet luftrum under bilen. Då kan jag tänka mig att det kan skapas ett mikroklimat som är lite varmare än allting runtomkring så att laddningen kommer igång.