Duger vår plan för att köpa ut mig från det ärvda huset?

  • Antal röster
    13
Nissens
P Peter787 skrev:
Det är ingen stämpelskatt på ärvda fastigheter, man betalar bara expeditionsavgiften på 825:- till Lantmäteriet.
Det är inte stämpelskatt vid arvet ts frågar om, det är stämpelskatt när ts säljer sitt arv frågan rör…
 
Poängen är att det inte blir någon försäljning om man gör det rätt, utan man skiftar ut fastighetsandelarna till rätt person via arvsprocessen.

Har det gått så långt som att TS fått ut andelar i fastigheten är det för sent att undvika stämpelskatten på ett lagligt sätt.
 
  • Gilla
ctall och 6 till
  • Laddar…
Om du ger henne din del av fastigheten som gåva och hon i sin tur ger dig halva husets värde i gåva, hur fungerar det juridiskt?
 
  • Wow
Mörner
  • Laddar…
Inte. Det är uppenbara skenaffärer. Det var ju för övrigt i allt väsentligt också det som var TS eget förslag.

Det finns ju ett enkelt och lagligt sätt att lösa det på, så varför krångla till det?
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
O det blir en objektiv bedömning, dom lär inte tala om kryphålen som finns med att undvika skatt🤔
Nu var frågan om att minimera en "potentiell" risk på 1,5% i skatt. Jag tycker faktiskt att det skulle vara OK att betala hela 1,5% om jag fick ett arv på 5 MSEK.
Även om TS planerar att skattekompensera det med alkohol- och energiskatter......😉
K Kaun skrev:
Lägger hellre de pengarna på bärs eller för att betala elräkningar...
 
  • Gilla
Mörner och 4 till
  • Laddar…
R
K Kane skrev:
Nu var frågan om att minimera en "potentiell" risk på 1,5% i skatt. Jag tycker faktiskt att det skulle vara OK att betala hela 1,5% om jag fick ett arv på 5 MSEK.
Även om TS planerar att skattekompensera det med alkohol- och energiskatter......😉
Ja det får du naturligt vis göra, men jag skulle också velat slippa om man kunde på laglig väg göra det😉
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det får du naturligt vis göra, men jag skulle också velat slippa om man kunde på laglig väg göra det😉
Därför kan Skatteverket vara till hjälp.
 
  • Gilla
Mörner
  • Laddar…
R
K Kane skrev:
Därför kan Skatteverket vara till hjälp.
Kanske men det finns mycket grå zoner som dom definitivt inte upplyser om…
 
Det finns nått som heter transportköp när det är inom 3 månader.

Överlåts ett köp av fast egendom utan annat tillägg eller annan ändringi köpevillkoren än tiden för tillträde och betalning samt sättet för betalning som påkallas av ändrade inteckningsförhållanden behöver stämpelskatt endast betalas för det senaste köpet. Har skatten för tidigareköp redan betalats avräknas beloppet från skatten på det sista köpet (7§ stämpelskattelagen)

https://www.lantmateriet.se/globalassets/fastigheter/andra-agare/informationsblad-transportkop.pdf
 
P
Nissens Nissens skrev:
Det är inte stämpelskatt vid arvet ts frågar om, det är stämpelskatt när ts säljer sitt arv frågan rör
Om du hade läst inlägg #3, författat av TS, ser du att TS hellre lägger pengarna på öl eller räkningar än på stämpelskatt.

Säljaren betaler inte stämpelskatten, det är köparen.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Jag tror det stora problemet här är att änkan inte är en del i dödsboet. Hon äger halva fastigheten, men den andra halvan ärvs av er barn om inte han skrivit testamente med henne som arvinge. Det som skiftas är alltså halva fastigheten och hon kan således inte kompensera er med pengar mot huset för att undvika skatt för er del. Den delen som ni/du ärver måste troligen säljas till änkan och då uppstår stämpelskatt, samt antagligen någon form av vinstskatt på försäljningen.
Jag skulle anlitat en jurist/expert på just detta för att få den summan så låg som möjligt.
 
  • Gilla
minuterna och 1 till
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Jag tror det stora problemet här är att änkan inte är en del i dödsboet. Hon äger halva fastigheten, men den andra halvan ärvs av er barn om inte han skrivit testamente med henne som arvinge. Det som skiftas är alltså halva fastigheten och hon kan således inte kompensera er med pengar mot huset för att undvika skatt för er del. Den delen som ni/du ärver måste troligen säljas till änkan och då uppstår stämpelskatt, samt antagligen någon form av vinstskatt på försäljningen.
Jag skulle anlitat en jurist/expert på just detta för att få den summan så låg som möjligt.
Förslaget här ovan är att man justerar saken innan någon ärver huset. Man gör hela operationen i dödsboet alltså, det är så jag tolkat förslaget från Daniel i tråden.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Jag tror det stora problemet här är att änkan inte är en del i dödsboet. Hon äger halva fastigheten, men den andra halvan ärvs av er barn om inte han skrivit testamente med henne som arvinge. Det som skiftas är alltså halva fastigheten och hon kan således inte kompensera er med pengar mot huset för att undvika skatt för er del. Den delen som ni/du ärver måste troligen säljas till änkan och då uppstår stämpelskatt, samt antagligen någon form av vinstskatt på försäljningen.
Jag skulle anlitat en jurist/expert på just detta för att få den summan så låg som möjligt.
Änkan är faktiskt del i dödsboet, då hon testamenterades en summa pengar.
 
  • Gilla
Filbert och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förslaget här ovan är att man justerar saken innan någon ärver huset. Man gör hela operationen i dödsboet alltså, det är så jag tolkat förslaget från Daniel i tråden.
Det kanske är möjligt men har hon inte del i arvet av huset kanske det är dödsboet som måste sälja huset till änkan och då betala stämpelskatt, men jag bara spekulerar. Kunnig jurist bör kopplas in för att göra det bästa ekonomiskt.
 
  • Gilla
minuterna
  • Laddar…
Tänk på den framtida vinstskatten på försäkringen av huset.
Den bör ni dela lika på. Så för er egen del, gör upp det som en försäljning och räkna på hur den kommer att slå.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.