Hej.

Har installerat golvvärme i källaren och lagt på klinker, 60*60 plattor.

Funderar nu på att få in ett kassaskåp/ säkerhetsskåp i källaren, men dessa väger en del. Någon som vet vad maxvikt kan tänkas vara för att inte skada varken golvvärme eller plattorna.
 
R
Kajan1450 Kajan1450 skrev:
Hej.

Har installerat golvvärme i källaren och lagt på klinker, 60*60 plattor.

Funderar nu på att få in ett kassaskåp/ säkerhetsskåp i källaren, men dessa väger en del. Någon som vet vad maxvikt kan tänkas vara för att inte skada varken golvvärme eller plattorna.
Hur ligger golvvärmen?
 
R Rejäl skrev:
Hur ligger golvvärmen?
Betong , flytspackel, isolering, golvvärme, fix, plattor.
 
R
Kajan1450 Kajan1450 skrev:
Betong , flytspackel, isolering, golvvärme, fix, plattor.
Så golvvärmen ligger i flytspacklet?
Är det el eller vattenburen?
 
R Rejäl skrev:
Så golvvärmen ligger i flytspacklet?
Är det el eller vattenburen?
Vattenburen är det från floore. Golvet har först flytspacklats och därefter har isoleringen lagts på. I isoleringen har rören lagts in i och därefter har plattorna lagts på.
 
R
Kajan1450 Kajan1450 skrev:
Vattenburen är det från floore. Golvet har först flytspacklats och därefter har isoleringen lagts på. I isoleringen har rören lagts in i och därefter har plattorna lagts på.
Så klinkersen ligger direkt på isoleringen med fix? Låter konstigt…
 
R Rejäl skrev:
Så klinkersen ligger direkt på isoleringen med fix? Låter konstigt…
Yes. Enligt installationsinstruktion från floore. Har försökt få fram vad maxbelastning kan vara utan framgång...
 
R
Kajan1450 Kajan1450 skrev:
Yes. Enligt installationsinstruktion från floore. Har försökt få fram vad maxbelastning kan vara utan framgång...
Ok detta var något nytt för mig att man lägger klinkers direkt på isolering med bara fix..
Har alltid flytspacklat på innan man lägger klinkersen och då blir inte punktlasterna så stora..
Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig..
Men du får ringa Floore och fråga..
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Ok detta var något nytt för mig att man lägger klinkers direkt på isolering med bara fix..
Har alltid flytspacklat på innan man lägger klinkersen och då blir inte punktlasterna så stora..
Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig..
Men du får ringa Floore och fråga..
Frågan är om det är menat isolering eller i Floores golvvärme skivor, vilket jag gissar.
Illustration av keramiska golvplattor över golvvärmesystem, med komponentlager och installationsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://floore.se/support/
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
FredrikR FredrikR skrev:
Frågan är om det är menat isolering eller i Floores golvvärme skivor, vilket jag gissar.
[bild]
[länk]
Du har rätt..läste lite om dom det är aluminiumfolieklädda EPS skivor.. men även om EPS är hårdare än vanlig cellplast så känns det lite skumt och risky att lägga klinkers direkt på med bara fix emellan…
För så fort det är våtutrymme så hänvisas man till BKRs riktlinjer om minst 12mm armerad flytspackel innan tätskiktsmontage…
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.