Hej,

Har en sådan i badrummet;
https://www.bauhaus.se/bubbelbadkar...MIj9Ch2PG_gwMVfxeiAx23xQxhEAQYBSABEgLmoPD_BwE

Vill koppla bort elen till den, då vi i princip aldrig använder ”jacuzzi” funktionen, samt då jag alltid varit orolig för elen osv.

Såhär ser det ut kopplingsdosan. Den gråa kabeln är till tvättmaskinen, den svarta är till badkaret som går till under badkaret. Vill koppla bort elen från kopplingsdosan och bara kapa av den svarta kabel som som går under badkaret till motorn.

Är detta enkelt att göra själv eller bör en elektriker fixa?

Följdfråga, finns det risker med badkar kopplad till el eller är dem tillräckligt säkra?
 
  • Badrum interiör med tvättstuga; tvättmaskin, badkar, kakelgolv, hygienprodukter, maskinkablar, del av handduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk kopplingsdosa med WAGO-klemmar och ledningar vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sebbe c skrev:
Hej,

Har en sådan i badrummet;
[länk]

Vill koppla bort elen till den, då vi i princip aldrig använder ”jacuzzi” funktionen, samt då jag alltid varit orolig för elen osv.

Såhär ser det ut kopplingsdosan. Den gråa kabeln är till tvättmaskinen, den svarta är till badkaret som går till under badkaret. Vill koppla bort elen från kopplingsdosan och bara kapa av den svarta kabel som som går under badkaret till motorn.

Är detta enkelt att göra själv eller bör en elektriker fixa?

Följdfråga, finns det risker med badkar kopplad till el eller är dem tillräckligt säkra?
Om du är orolig bör du nog ta dit eñ elektriker som ordnar lite dragavlastning på kablarna till tvättmaskinen samtidigt som han/hon kopplar ur bubbelbadet. Jag anar att det finns viss förbättringspotential här.
 
Ser det felmonterad ut?
Vad menas med dragavlastning 😁
Har jag skäl att oroa mig över elen som går till badkaret
 
Den gul/gröna sladden är väl till för att förhindra stöt eller har jag helt fel?
 
Storsockret
Det är iallafall väldigt snabbt gjort att koppla ur badkaret tack vare wago-klämmorna som sitter i dosan. Du behöver bara öppna facket på varje klämma som har en ledare från rätt sladd.

Dragavlastning innebär att man fäster kabeln så den inte hänger i anslutningspunkten som den ser ut att göra nu. Så att det inte riskerar att skadas eller bli dålig kontakt om man tex råkar dra i den eller liknande. Tex en kabelklämma på väggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.