Hej forumet.
Måste bara fråga er som kan ftx ventilation. Vi har ett sebovex aggregat som har slutat fungera, jag är osäker på installationsdatumet men den har troligen 8-10 år på nacken.
Ska man ge sig i kast med att reparera den eller byta ut den mot en modernare? Hur långt har tekniken kommit, det känns som en ganska enkel konstruktion egentligen? Vi fick en offert på att byta ut den men den offerten låg på 80-110 000kr vilket jag tycker låter vansinningt med tanke på att alla kanaler redan finns i huset? Vad säger ni som installerat eller ännu hellre, ni som faktiskt gör installationerna?
Mvh
 
Kan du inte bara byta/laga vad som är trasigt. Jag har lägenheter med ftx från början av 80talet som med rengöring service etc fungerar fint fortfarande.

Vad felar ditt ?
 
Det är motorn som lagt av. Den har lagt av en gång tidigare också, då byttes den ut men den nya packade ihop också efter något år. Det är delvis därför jag undrar om felet ligger någon annanstans och man kanske skulle byta ut det bara helt.
 
H Hoffe123 skrev:
Hej forumet.
Måste bara fråga er som kan ftx ventilation. Vi har ett sebovex aggregat som har slutat fungera, jag är osäker på installationsdatumet men den har troligen 8-10 år på nacken.
Ska man ge sig i kast med att reparera den eller byta ut den mot en modernare? Hur långt har tekniken kommit, det känns som en ganska enkel konstruktion egentligen? Vi fick en offert på att byta ut den men den offerten låg på 80-110 000kr vilket jag tycker låter vansinningt med tanke på att alla kanaler redan finns i huset? Vad säger ni som installerat eller ännu hellre, ni som faktiskt gör installationerna?
Mvh
Hur ser aggregatet ut?
Har du bilder och mått?
 
har det gjorts någon riktig felsökning

det kan vara allt ifrån någon rem, givare, motorkonding eller lagerproblem som kan fixas för några hundralappar och lite ansträngning till att man inte har något val än att byta.
 
X xxargs skrev:
har det gjorts någon riktig felsökning

det kan vara allt ifrån någon rem, givare, motorkonding eller lagerproblem som kan fixas för några hundralappar och lite ansträngning till att man inte har något val än att byta.
Nej, det har inte gjorts. Jag har skickat ut offertförfrågan till lite olika firmor och inväntar svar.
 
A Antemoo skrev:
Hur ser aggregatet ut?
Har du bilder och mått?
Aggregatet är indeniskt med detta (dock är detta google och inte en bild på mitt.
 
  • Utomhusbild på en öppen metallbox med fläktar, rör och elektronik, placerad på en träveranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"SVAB Vevex eller Sebovex, kärt barn har många namn. Dessa FTX-system var vanligast mellan åren 1980-1994 då de ofta installerades i villor för att ta tillvara på värmen i huset. Trots att det finns gott om reservdelar att få tag på börjar Vevex-fläktarna trots allt slitas ut efter 30-40 års användning."
Taget fr: https://aerius.se/darfor-ar-det-dags-att-byta-ditt-vevex-aggregat/.

Det är kanske inte fel att byta då åldersuppskattningen verkar liiite off?
Utvecklingen har gått framåt en del iaf, så dagens FTX-aggregat är nog märkbart bättre.
 
Det på fotot är ett s.k dubbelt och är ett med 2 korsväxling i, hyfsad verkningsgrad. SV. fläktfabriken hade ett för många år sedan, men bara en korsväxlare i.
 
Har du bytt motorn för något år sedan och den inte fungerar nu så hade jag ringt till firman och åberopat ny motor på garanti. Du är en privatperson och har iallafall 2 års reklamationsrätt på ursprungliga fel.

Att byta fläkthjulet eller kondingen behöver man inte vara speciellt händig för. Du klarar det garanterat. Våga vinna =)
 
Nu har vi fått in två offerter på ca 52000 bägge två. Men det är två olika aggregat på dem, det ena är ett swegon casa r5-h och det andra var ett acetec. Är det någon som har erfarenhet av dem?
 
  • Gilla
Comsys
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.