Hej!

Har idag fått nybyggnadskartan och funderar över en beteckning:

A-FIX = träpåle +7,35

Vad kan detta betyda?

//Impossible
 
Hemmakatten
A_FIX kan jag inte hjälpa dig med, men +7,35 betyder att en punkt (på träpålen, borde vara märkt med färg) är 7,35 meter över havsytan.
 
A_FIX står väl för 'arbetsfix' som är en fast referenspunkt i kartan...
 
Hemmakatten skrev:
A_FIX kan jag inte hjälpa dig med, men +7,35 betyder att en punkt (på träpålen, borde vara märkt med färg) är 7,35 meter över havsytan.
Behöver inte vara höjd relaterat till havsytan tvunget.
Oftare är det höjden räknat från en lokal (í kommunen) nollpunkt.
På de flesta orter har man nollpunkten ganska djupt för att undvika negativa höjder.
Det är lätt att det blir fel med negativa höjder - ett litet minustecken kan vara svårt att se på byggplatsen.
 
Hemmakatten
Ahaa, man lär sig något nytt varje dag. :)
Nu när jag tänker efter så satte lantmätaren faktiskt ut en fix-punkt (tror jag han kallade det, kanske var det en a-fix+) där han mätte ut höjden över havet (vårt hus ligger ca 45m ö havet) för att underlätta för grundläggaren. Detta eftersom huset ligger vid en backe som sluttar mycket och de fasta höjdpunkterna som fanns ligger 100 m från huset. Denna "fix-punkt" var tillfällig och försvann när huset byggdes.
 
anaitis skrev:
... - ett litet minustecken kan vara svårt att se på byggplatsen.
Aha! Självklart! Det förklarar varför Göteborgs Kommun har lagt på 10 meter på höjderna. Det finns ju trots alllt markområden i kommunen som ligger under havsytan.
 
Johan Gunverth skrev:
Aha! Självklart! Det förklarar varför Göteborgs Kommun har lagt på 10 meter på höjderna. Det finns ju trots alllt markområden i kommunen som ligger under havsytan.
Är det SANT ? var då ? *nyfiken*
 
  • Gilla
Tim B
  • Laddar…
Han menar kanske inte råmark!
Men många större byggnader grundläggs djupt!
Och ofta under havsytan. Tex det som nu byggs på N Älvstranden.

Inte helt ovanligt att det inte räcker med att ha nollpunkten 10 m under havsytan,
tänk på tunnelbyggen!
 
Bakom t.ex. frihamnen är det 4-5m under havet. Såg det på en utställning på som handlade om miljöproblem och vad som händer med GBG när havet höjer sig.
 
Hej Johan!
Där var jag bara sekunder före dig!
.....
 
fräckt , lite som nederländerna alltså..
 
Här i Västerås var nollpunkten i Västerås höjdsystem drygt 3 meter under havet. När vi skulle bygga tog jag reda på Mälarens snittnivå och maxnivå i Västerås höjdsystem för att försäkra mig om en framtidssäker byggnation, och fick då reda på vad nollpunkten var i Västerås höjdsystem, i förhållande till Mälaren och havet.

Det var dock inte helt lätt att få reda på hur högt Mälaren skulle kunna tänkas stiga, men till slut fick jag tag på en person på kommunen som hade räknat på det.

Nu har man dock, sedan i höstas, gått över till SWEREF 99 och RH 2000 för höjdreferenser. Tanken är att hela landet (och hela EU) ska använda ett system. RH2000 har havsnivån som nollpunkt (Normaal Amsterdams Peil för att vara specifik - havet är ju inte lika högt överallat och alltid).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.