Jag fattar att det här går att felsöka med andra sladdar och koppla i och koppla ur saker men det händer relativt sällan och jag är mest nyfiken och det verkar inte vara ett akut problem.

Vi har en skarvsladd med sex uttag som går att stänga av med strömbrytare. Skarvsladden används till två datorer och skärmar. Ibland, inte alltid, när jag stänger av skarvsladden via strömbrytare så slår jordfelsbrytaren ifrån. Jag tror till och med det hänt trots att datorer och skärmar varit avstängda.

Vad är troligaste felkällan? Dator/skärm, skarvdosan eller kan det vara eluttaget? En gång har jordfelsbrytaren löst ut när jag satte in samma skarvsladd i uttaget men annars inte.

Den har aldrig löst ut jordfelsbrytaren när allting är inkopplat och igång.
 

Bästa svaret

Exakt vad det beror på törs jag inte sia om, men en egenskap hos en induktor är att den ger en mot-EMK när strömmen bryts, och uppladdade kondensatorer i EMC-filter kan laddas ur mellan ena polen och skyddsjord efter att strömmen bryts. Kalla det en "störning".

Åtgärder du kan prova är att
- trycka snabbare och distinktare på strömbrytaren,
- byt till en tvåpolig brytare,
- byt JFB ifall du har en gammal från 90-talet
- använd två grendosor med varsin strömbrytare.

Även med bildskärmen i standby så är den och dess EMC-filter fortfarande inkopplade mot nätet.

Du säger ingenting om problem med att återställa JFBn. Det kan ske om det finns för många eller för kraftiga EMC-filter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.