Hej
jag ska isolera min första tak nånsin, det ska isoleras mellan takstolar.
enligt ritningar ska det vara :
1.luftspaltskiva
2.isolering 270
3. plastfolie

Vad jag undrar är ang. luftpaltskivor för de finns att köpa i cellplast
Tänkte göra såhär:
- skippa köpa luftspaltskivor för 8-10000kr(det är ca 200m2 tak)
-köpa 100mm tjöck s80 cellplast -hittade för nästan samma pris som luftspaltskivor-och forma de in mellan takstolar
jag har gott om tid och sparar 100mm på isoleringen samt får stabilt skiva som kan avvisa vatten ifall taket börjar läcka
-mellan takstolar är de 1144 mm- cellplast är 1200mm-tänker använda de 56mm som jag tar bort för att lägga mot råspont för att säkerställa luftrum mellan cellplasten och råsponten.
-lägga 170mm mineralull under cellplasten( mot cellplast
-lägga plast
skulle de kunna funka?
Mvh
Elvis
 
R
Det svåra blir o få skarvarna på cellplasten täta.
Men du kan bygga luftspalten med oljehärdad board (masonit)tror att det det billigaste..
 
  • Gilla
elviskodzic
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det svåra blir o få skarvarna på cellplasten täta.
Men du kan bygga luftspalten med oljehärdad board (masonit)tror att det det billigaste..
både masonit och cellplast luftspaltskivor är lika billiga. till masonit tillkomer de läkt för att kunna göra distansen från råspont. båda alternativ hamnar på 10tkr eller mer.
men tror du att kombination av isoleringen av cellplast och mineralull kan skapa problemet i taket? det är jag orolig för
 
R
E elviskodzic skrev:
både masonit och cellplast luftspaltskivor är lika billiga. till masonit tillkomer de läkt för att kunna göra distansen från råspont. båda alternativ hamnar på 10tkr eller mer.
men tror du att kombination av isoleringen av cellplast och mineralull kan skapa problemet i taket? det är jag orolig för
Vet faktiskt inte då jag aldrig har sett detta..
Det svåra med cellplast är att det är ett stumt material så det blir svårare att få det tätt mot takstolarna..
Sedan är ju meningen med luftspalten att kondensvatten ska kunna ledas bort och det blir svårt med cellplastskarvarna samt att cellplast är sugande av vatten..
Jag skulle köra den beprövade metoden så att man vet att det kommer att hålla över tid..
 
  • Gilla
elviskodzic
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vet faktiskt inte då jag aldrig har sett detta..
Det svåra med cellplast är att det är ett stumt material så det blir svårare att få det tätt mot takstolarna..
Sedan är ju meningen med luftspalten att kondensvatten ska kunna ledas bort och det blir svårt med cellplastskarvarna samt att cellplast är sugande av vatten..
Jag skulle köra den beprövade metoden så att man vet att det kommer att hålla över tid..
Jag gillar det du säger, känns som du vet vad du pratar om och jag själv har aldrig gjort nåt liknande. det är bara svårt för mig att förstå att oljad masonit och wellpapp kan göra bättre jobb än ett rejält 100mm tjöck vattentät skiva. men jag kommer lyssna på dig och göra så
 
R
E elviskodzic skrev:
Jag gillar det du säger, känns som du vet vad du pratar om och jag själv har aldrig gjort nåt liknande. det är bara svårt för mig att förstå att oljad masonit och wellpapp kan göra bättre jobb än ett rejält 100mm tjöck vattentät skiva. men jag kommer lyssna på dig och göra så
Tack har varit lösvirkesbyggare i snart 30år..
Cellplast är inte vattentätt, ta en vanlig kvalitet S 100 och lägg den ute i regn så ska du se att den mångdubblar sin vikt på ett dygn…lite som en svamp…
 
  • Gilla
elviskodzic
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tack har varit lösvirkesbyggare i snart 30år..
Cellplast är inte vattentätt, ta en vanlig kvalitet S 100 och lägg den ute i regn så ska du se att den mångdubblar sin vikt på ett dygn…lite som en svamp…
jag förstår. men samtidigt de säljs luftspaltskivor gjort av cellplast så de måste fungera ändå 🤷🏻‍♂️.
jag bara försöker spara varenda krona i de svåra tiden vi är i 🤦🏻‍♂️🤷🏻‍♂️
 
R
E elviskodzic skrev:
jag förstår. men samtidigt de säljs luftspaltskivor gjort av cellplast så de måste fungera ändå 🤷🏻‍♂️.
jag bara försöker spara varenda krona i de svåra tiden vi är i 🤦🏻‍♂️🤷🏻‍♂️
Men dom är antingen av högre kvalitet eller behandlade med något, dom är inte det vanligaste använda materialet i detta fallet..

Men får du en bra o tät konstruktion så kan din idé fungera..
 
  • Gilla
elviskodzic
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.