stavee
Jag äger ett gammalt hus (som brukade vara en skola från 1800-talet) i zon 6. Under de senaste åren började vi fokusera vår uppmärksamhet på trädgården, men kände att vi måste skapa en plan för att undvika slumpmässig utveckling.

Detta är ett utkast till vad jag och min partner har designat, efter många diskussioner och efter att ha sett många engelska trädgårdsshower.

Om du har någon input, förslag, idéer är vi mer än tacksamma att ta emot.

Tomten är omgiven av Holmenskog på Norra gränsen, Östra gränsen är gräsmark under elkablar ca 100m från sjön. En granne på Södra tomten, och byvägen på Östra sidan.

Tomten är sluttande, med huset sittande på den högsta punkten. Framgården har mindre lutning, medan baksidan har en lutning på cirka 40 grader. (Mycket sten mellan kompostgroparna och honungsbuskarna, vilket gör utrymmet svårt att trädgårda)

Bifogade en design gjord i Adobe illustrator
 
  • Planritning av en trädgård med stuga, rabatter, sittplatser och växtplatser markerade med beskrivande texter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Några snabba funderingar är hur ni kommer att röra er i trädgården var finns det dörrar och var kommer det vara naturligt att röra sig? Så skulle föreslå att rita in var det kommer finnas gångvägar. Och tänk på att människan är lat så ni kommer att ta kortaste vägen :) Sen lite fundering kring skalan kanske främst för köksträdgården lite osäker är alla bruna block lådor så är det inte mycket utrymme mellan dessa.
 
  • Gilla
stavee
  • Laddar…
Platsen: zon 6! En utmaning! Jag vet! Har själv varit landsförvisad till Norrbotten i 7 långa år och det var "bara" zon 5 och nystartade där trädgård. På senare år har det ändå kommit en hel del vettiga böcker om odling i norr. Glöm engelska trädgårdar ...😳.

Låt först själva HUSET styra trädgården. I detta klimat ser man större delen av året innifrån. Somrarna är korta men otroligt intensiva. Perenner blir oftast mycket maffigare i norr.

Utgå från många träd. Relativt sparsamt i sortimentet men välj garanterat härdiga. Satsa på siktlinjer inifrån huset - vardagsrum - kök - hall - sovrum. Gärna på rad och/eller dunge/klunga. Och om plats finns "alle" framför entren på 3/4/5 st lite större träd vars kronor kommer att växa ihop. Samtigt måste man naturligtvis ta hänsyn till snöskottning och var man placerar snövallarna. Man kan numera plantera lite äldre träd från början - även om detta blir dyrare. Jag läste Russel Page: han började alltid inifrån huset.

Fortsätt med häckar i trädgården. Dessa ger också microklimat för vidare odling, vindskydd etc.

När ni bestämt er för trädens och häckars sorter och placeringar kan ni på allvar börja planera utifrån ...
 
Redigerat:
  • Gilla
stavee
  • Laddar…
Tillägg till trädgård i norr:
Jag hade sparat slantar till ett efterlängtat mycket kostsamt vårdträd som planterats mellan det nybyggda huset och garaget.

Den första vintern skyfflades snövallen försiktigt mot trädstammen (vi hade byggt låda runt denna som skydd). Snövallen var ca 170 cm hög. De söta döttrarna på 4 och 3 år kom stolt in och berättade atr de hade planterat ...
De hade klättrat upp i snövallen och rivit av alla toppskott på vårdträdet och stoppat dessa i snövallen.

Det blev inget vårdträd.
 
  • Haha
Bombus pratorum och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att ha frosttåligt tegelstenar vilket jag gissar är svårare att hitta begagnat. Vanligt tegel är vackert som täckmaterial även när det fryser sönder men med barn i trädgården så är bitarna lite vassa. Betongsten är lättare att få tag på.

Stenhögen skulle jag antagligen hellre "dölja" med jord och växter än en häck. Sten och nivåskillnad är något jag saknar på nuvarande tomten.
Häcken är däremot bra för att hejda vinden men den kanske kan bestå av rader av bärbuskar och vara lite lägre eller kanske varierande höjder med någon spaljé insprängt bland buskarna.

I sluttningen kan ni antagligen kallmura terrasser eller passa in bitar av stockar etc för samma ändamål. En enklare variant är att lägga ris som fästes med grenklykor och sen sätta klängväxter (ingen aning om vad som klarar zon 6). När de rotat sig binder de ihop hela ytan, döljer stenarna och skyddar från att jorden spolas bort.
 
Trädgårdsplan med olika zoner: köksträdgård, fikahörnor, rosehörn, grillplats, lekplats och sällskapsytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ni har redan fått flera bra råd i tråden. Jag vill ändå, som landskapsarkitekt, (född i Jämtland i zon 6) tipsa om att först fundera på vad ni vill göra i trädgården. Det kan vara olika saker i olika skeden i livet. Kanske vill ni kunna spela fotboll, krocket och kubb? Kanske vill ni ha en soffagrupp i kvällssolen för avslappnat umgänge med vänner? Kanske vill ni äta frukost i morgonsolen? Vill barnen ha en alldeles egen lekyta för kurragömma och trädklättring? Kanske vill ni ha en blomsterträdgård bara för lyst? En arbetsyta för ved, ett ställe att meka med bilen, etc. En köksträdgård med växthus, eller ett potatisland?

När man sedan vet vad man vill göra kan man börja fundera på var man vill göra det och sedan hur dessa zoner ska var möblerade. Jag har tolkat och identifierat flera zoner på er skiss, som ni redan har definierat. När jag gjorde det hittade jag några zoner som inte är definierade, de är markerade med ”?”.

Jag hoppas att min skiss kan var en hjälp när ni funderar vidare. Är dessa zoner på rätt plats i förhållande till varandra, i förhållande till sol/skugga, ev störningar. Ligger de bra till i förhållande till husets dörrar och fönster? Är det lätt att gå till dem inifrån, är det enkelt att röra sig mellan dem? Hur ligger de i förhållande till utsikt, eventuella saker man inte vill se?

När ni tänkt igenom dessa frågor börjar nästa del. Hur ska zonerna/rummen avgränsas? Det är lätt att tänka att rum måste ha väggar som då ofta betyder häckar och plank etc men det finns många andra sätt att avgränsa. Träd och buskar, markbeläggning, perenner, byggnader, gångytor, klippt gräs och högt gräs. Stora och halvstora träd bildar rum genom sina kronor.

Först därefter är det val av arter och kompositioner som kommer in. I en stor trädgård finns väldigt stora möjligheter och det finns gott om växter, både perenner och vedartade växter som trivs utmärkt i zon 6. Om ni är intresserade kan jag bidra med råd om det i ett senare inlägg.
 
  • Gilla
stavee och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.