Behöver byta två fönsterkasett då jag råkat få skador på dessa.
Huset är från 90-talet och har 3-glas fönster.
När jag nu ska beställa nya, hur mäter jag vilket mått jag ska ha? Jag tog mått från insidan fönstret från kant till kant på glaset.
87,1cm bred och 97,5cm hög men jag antar att jag måste lägga till lite för det som sticker in bakom ramen?
- Samt, hur mäter jag hur tjock kasetten är?
- Jag ska även välja färg på "distandsramen" vad har jag för färg idag?
Vy genom fönster, snö täcker mark, döda växter, grå himmel, vinterdag, inomhusperspektiv, naturelement.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätband vid fönster, visar bredd i centimeter, utomhus snöig utsikt suddig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh !
 
du lägger till 25mm
alltså 87,1+25mm
97,5 +25mm

Samt, hur mäter jag hur tjock kasetten är?
ev lossa en glaslist utvändigt och mäta tjockleken
 
Ok thx!
 
Var säljs de fönsterlister som man har utanpå som är i plast? Bauhaus?
 
R
R Rolle85 skrev:
Behöver byta två fönsterkasett då jag råkat få skador på dessa.
Huset är från 90-talet och har 3-glas fönster.
När jag nu ska beställa nya, hur mäter jag vilket mått jag ska ha? Jag tog mått från insidan fönstret från kant till kant på glaset.
87,1cm bred och 97,5cm hög men jag antar att jag måste lägga till lite för det som sticker in bakom ramen?
- Samt, hur mäter jag hur tjock kasetten är?
- Jag ska även välja färg på "distandsramen" vad har jag för färg idag?
[bild][bild]

mvh !
Bättre du mäter på utsidan så ser du öppningsmåttet för glasrutan..
Har inte sett glaslister i någon byggbutik kanske man kan beställa.. annars bör glasmästare veta vart man får tag i dessa…
 
Ser ut att vara en enkel plastlist som de snesågat i hörnerna
 
R Rolle85 skrev:
- Samt, hur mäter jag hur tjock kasetten är?
Finns det någon text på listen mellan glasen? Om det finns brukar det gå att utläsa bland annat tjocklek. Om du kan fotografera texten och posta bilden här, hjälps vi åt att tyda den.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Beställer man från interglas har dom både glaslist och kasset. Relativt prisvärd frakt också.

Förslaget är att lossa listerna på utsidan så du får exakta måttet på kassetten. Finns inte djupet tryckt på den behöver du antingen lyfta ur den eller räkna fram djupet baserat bågens tjocklek.
 
  • Gilla
foppa och 1 till
  • Laddar…
Thx!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.