Hej

Nytt hus, 1.5plan med av luften isolerad genom vind och ut i nock. Golvvärme i båda plan.
Värmen i huset är bra, och vi ligger kankse på 25-35kw/dag inkl allt annan användning
.
Värmekurva 5 med -1 i förskjutning. Ventilation satt på 55% (normal) injusterat av huselevrantör.

Allt funkar bra, dock har jag en fundering på varför AVLUFTEN BT21 är så låg i temp alltid.
FRÅNLUFT från rummen BT20 stämmer hyfsat 21 grader när det är 22-23 inne.

Idag är det ca -3 ute och avluften på -14? Gör det ngt? Är det ventilation som blåser på givaren som ger "kyleffekt" på -15gr?

Gränssnitt för uppkopplad värmesystem med temperaturöversikt för inomhusklimat, vatten, väder och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Avluftstemperaturen mäts efter att kompressorn har återvunnit värme ur frånluften. Tror den kan gå ända ner till -17 °C som kallast. Visar att kompressorn och kylkretsen fungerar som de ska när det är ganska kallt och huset behöver en hel del värme.
 
J Josth skrev:
Avluftstemperaturen mäts efter att kompressorn har återvunnit värme ur frånluften. Tror den kan gå ända ner till -17 °C som kallast. Visar att kompressorn och kylkretsen fungerar som de ska när det är ganska kallt och huset behöver en hel del värme.
Man tackar!
 
Jag har liknande på min,
Digital kontrollpanel för inomhusklimat, värmepump - visar temperaturer för luft och vatten, inomhus och utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den låga avluftstemperaturen gör att värmepumpen kan återvinna mer energi än 1:a generationens FLVP som hade en gräns vid ca 4 graders avluft.

Du kan även kolla vid vilken frekvens kompressorn jobbar. Hög frekvens ger typiskt högre värmeeffekt. Meny 3.1.7
 
  • Gilla
Ylex
  • Laddar…
J Josth skrev:
Avluftstemperaturen mäts efter att kompressorn har återvunnit värme ur frånluften. Tror den kan gå ända ner till -17 °C som kallast. Visar att kompressorn och kylkretsen fungerar som de ska när det är ganska kallt och huset behöver en hel del värme.
Det stämmer att avluften kan gå ner till -17 C. Jag lägger till ett urklipp. Det blir ett ganska bra temperaturdelta att plocka energi från.
Digital kontrollpanel för värmesystem visar temperaturer för inomhusklimat, utomhustemperatur, varmvatten och ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
Igår blev min ny S735 installerad. I morse runt 8:00 höjde jag temperaturen från 20 till 22 grader. Ikväll efter ca 15 timmar har temperaturen stigit till 20.4 grader. Huset har golvvärme i två plan.
Ser avluft-kurvan normal ut?
 
  • Graf över temperaturvariationer i vardagsrum och värmesystem med framledning, returledning, avluft; datummarkering upptill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.