Hej och god fortsättning! Vi har fått en spricka i vårt tvättställ från Noro. Noro vägrar ersätta det trots att det hände efter bara två år så nu skulle jag vilja höra om det finns en bra metod för att på bästa sätt laga det? Antar att någon typ av fill/fog vore bäst, för silikon blir väl inget bra?
 
  • Spricka i betonggolv, vattensamling, badrum, skugga, metallventil, kakelvägg, handdukshängare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rund, metallhandfat med vattenkran och handdukshängare; sliten yta, krackelering, reflekterande solljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara tre sprickor till på gång. Jag tror inte att en reparation av det där kommer att bli bra. Silikon lär hålla tätt, men inte bli snyggt. Fogmassor kanske blir snyggare. Men det har ju spruckit en gång. Det lär spricka igen. Epoxi kanske?
 
A Avemo skrev:
Det ser ut att vara tre sprickor till på gång. Jag tror inte att en reparation av det där kommer att bli bra. Silikon lär hålla tätt, men inte bli snyggt. Fogmassor kanske blir snyggare. Men det har ju spruckit en gång. Det lär spricka igen. Epoxi kanske?
Ja, jag vet inte om hantverkarna installerade det på ett roligt sätt eller hur det hänt, kanske dålig modell trots att den kostar fyra papp? Uppstår det nya sprickor så får det vara något att ta hand om då tänker jag. Funderade på om detta skulle kunna vara något, om någon känner igen och vet hur det funkar så skulle jag vara tacksam!
 
  • En produktbild på Fischer Express Cement Premium i en webbutik. Prissatt till 118,75 SEK per styck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Högre pris betyder tyvärr, allt för ofta, inte bättre kvalitet när det handlar om såna här "design-prylar"

Jag skulle nog försöka belägga hela ytan med någon form av transparent tätskikt, och låta det rinna in i sprickorna.
Att täta med silikon funkar nog men det blir troligen inte så snyggt.
 
R
M Max Hellstrand skrev:
Hej och god fortsättning! Vi har fått en spricka i vårt tvättställ från Noro. Noro vägrar ersätta det trots att det hände efter bara två år så nu skulle jag vilja höra om det finns en bra metod för att på bästa sätt laga det? Antar att någon typ av fill/fog vore bäst, för silikon blir väl inget bra?
Testa med epoxi som du låter rinna in i sprickan…
 
R Rejäl skrev:
Testa med epoxi som du låter rinna in i sprickan…
L lordi skrev:
Högre pris betyder tyvärr, allt för ofta, inte bättre kvalitet när det handlar om såna här "design-prylar"

Jag skulle nog försöka belägga hela ytan med någon form av transparent tätskikt, och låta det rinna in i sprickorna.
Att täta med silikon funkar nog men det blir troligen inte så snyggt.
Ja bevisligen... Kom på att jag hade grå silikon för sanitet som var över från tidigare renovering. Testat att "massera" ner det i sprickan nu och ska låta det härda över natten. Får se hur det håller!
 
  • En sprucken grå yta, möjligen betong, med en lång vertikal spricka. Skuggor och otydlig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Finns en fantastisk teknik ifrån Japan som heter Kintsugi. Betyder typ laga med guld.
 
P Peljas skrev:
Finns en fantastisk teknik ifrån Japan som heter Kintsugi. Betyder typ laga med guld.
Tack jag kollade upp det också men tyckte det verkade lite meckigt med olika komponenter som skulle blandas samman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.