Dags å ta i tu med denna rejäla spricka så snart kylan släppt. Finns det något jag kan göra nu? Annars håller jag tummarna att det inte rasar.

Tegelvägg med spricka nära ett fönster, dålig fogning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade en murare för 2år sen men är varken nöjd med arbetet eller fog färgen.

Tänker göra detta själv och förhoppningsvis så rätt jag kan.
Har jag tänkt rätt?

  • Vinkelslip, någon slitvarg?
  • Frässats till vinkelslip dock lär väl ett annat fräs stål behövas. 8mm lär inte räcka.
  • Blocka ner de nedersta stenarna runt fönstret
  • Weber M1 färgat bruk Hur vet man vilket färg det är? Kan man få ut några färgprov?
  • Murma vägg balk (var får man tag i en sån? Bara åka till byggvaruhus och fråga? Kanske går att bocka till någon egen balk och armering?

Om någon även kan tipsa om vem som kan besikta eller ge utlåtande för fasad och källarspricka så hit me. Dräneringsföretag? Har dock tänkt slippa dränering då källaren fortfarande är torr och fin.
 
N
Låt det bara vara, det kommer inte att rasa, men om det rasar så får du ta tag i det då.
Färga om fogarna kanske.
Det är kanske inte jättefint nu, men kommer se värre ut efter du varit där.
 
Lite sen uppdatering

Om man ska ha en Murma balk så är det bara att höra med den lokala byggvaruhandeln skulle jag tro. De flesta beställer hem från de som tillverkar Murma och säljer sen till oss privatpersoner. Minns jag rätt så mailade jag murma tillverkaren och/eller dess återförsäljare och fick svar.

Jag tror min spricka är från när de sprängde lite berg för grannkåken mittemot. Har fått till mig den infon under tiden vi bott här. Syns lite i källaren etc.

Men sprickan i mexitegelfasaden rör på sig lite mellan årstiderna och om jag minns rätt är det bara en skalfasad ovanpå ett träregelverk, som flexar beroende på luftfuktighet och årstider.

Men nej, vi satte ingen Murma. Vi hade i så fall fått göra det på samtliga källarfönster för att få det enhetligt. Behövdes sågas ur i sockeln etc.

Vi plockade ner successivt och murade om den skadade delen bara. Kanske lite för hårt bruk så det har lossnat lite men är bättre än innan.

Vi körde med Gullex A cement
Enligt min far så är Gullexbruk är lite fetare och fäster bättre vilket är tacksamt, sen är det sanden som avger färgnyanser.

Det krävdes lite olika sandprover innan vi fick rätt.
 
R
M mxjolle skrev:
Lite sen uppdatering

Om man ska ha en Murma balk så är det bara att höra med den lokala byggvaruhandeln skulle jag tro. De flesta beställer hem från de som tillverkar Murma och säljer sen till oss privatpersoner. Minns jag rätt så mailade jag murma tillverkaren och/eller dess återförsäljare och fick svar.

Jag tror min spricka är från när de sprängde lite berg för grannkåken mittemot. Har fått till mig den infon under tiden vi bott här. Syns lite i källaren etc.

Men sprickan i mexitegelfasaden rör på sig lite mellan årstiderna och om jag minns rätt är det bara en skalfasad ovanpå ett träregelverk, som flexar beroende på luftfuktighet och årstider.

Men nej, vi satte ingen Murma. Vi hade i så fall fått göra det på samtliga källarfönster för att få det enhetligt. Behövdes sågas ur i sockeln etc.

Vi plockade ner successivt och murade om den skadade delen bara. Kanske lite för hårt bruk så det har lossnat lite men är bättre än innan.

Vi körde med Gullex A cement
Enligt min far så är Gullexbruk är lite fetare och fäster bättre vilket är tacksamt, sen är det sanden som avger färgnyanser.

Det krävdes lite olika sandprover innan vi fick rätt.
Gullex är ett murbruk B ifrån Weber den har lite grövre ballast än tex. Finjas murbruk B har, men har samma vidhäftningsförmåga som finja då båda är klassade enligt den nya normen M 2.5..
Skulle aldrig rekommendera A bruk i fasadsten, i Sverige muras det nästan uteslutande med murbruk B i fasadsten men har man problem med sättningar så kanske man skulle fundera på C bruk då det tillåter mer rörelse..
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
A
M mxjolle skrev:
Dags å ta i tu med denna rejäla spricka så snart kylan släppt. Finns det något jag kan göra nu? Annars håller jag tummarna att det inte rasar.

[bild]

Hade en murare för 2år sen men är varken nöjd med arbetet eller fog färgen.

Tänker göra detta själv och förhoppningsvis så rätt jag kan.
Har jag tänkt rätt?

  • Vinkelslip, någon slitvarg?
  • Frässats till vinkelslip dock lär väl ett annat fräs stål behövas. 8mm lär inte räcka.
  • Blocka ner de nedersta stenarna runt fönstret
  • Weber M1 färgat bruk Hur vet man vilket färg det är? Kan man få ut några färgprov?
  • Murma vägg balk (var får man tag i en sån? Bara åka till byggvaruhus och fråga? Kanske går att bocka till någon egen balk och armering?

Om någon även kan tipsa om vem som kan besikta eller ge utlåtande för fasad och källarspricka så hit me. Dräneringsföretag? Har dock tänkt slippa dränering då källaren fortfarande är torr och fin.
M mxjolle skrev:
Lite sen uppdatering

Om man ska ha en Murma balk så är det bara att höra med den lokala byggvaruhandeln skulle jag tro. De flesta beställer hem från de som tillverkar Murma och säljer sen till oss privatpersoner. Minns jag rätt så mailade jag murma tillverkaren och/eller dess återförsäljare och fick svar.

Jag tror min spricka är från när de sprängde lite berg för grannkåken mittemot. Har fått till mig den infon under tiden vi bott här. Syns lite i källaren etc.

Men sprickan i mexitegelfasaden rör på sig lite mellan årstiderna och om jag minns rätt är det bara en skalfasad ovanpå ett träregelverk, som flexar beroende på luftfuktighet och årstider.

Men nej, vi satte ingen Murma. Vi hade i så fall fått göra det på samtliga källarfönster för att få det enhetligt. Behövdes sågas ur i sockeln etc.

Vi plockade ner successivt och murade om den skadade delen bara. Kanske lite för hårt bruk så det har lossnat lite men är bättre än innan.

Vi körde med Gullex A cement
Enligt min far så är Gullexbruk är lite fetare och fäster bättre vilket är tacksamt, sen är det sanden som avger färgnyanser.

Det krävdes lite olika sandprover innan vi fick rätt
M mxjolle skrev:
Lite sen uppdatering

Om man ska ha en Murma balk så är det bara att höra med den lokala byggvaruhandeln skulle jag tro. De flesta beställer hem från de som tillverkar Murma och säljer sen till oss privatpersoner. Minns jag rätt så mailade jag murma tillverkaren och/eller dess återförsäljare och fick svar.

Jag tror min spricka är från när de sprängde lite berg för grannkåken mittemot. Har fått till mig den infon under tiden vi bott här. Syns lite i källaren etc.

Men sprickan i mexitegelfasaden rör på sig lite mellan årstiderna och om jag minns rätt är det bara en skalfasad ovanpå ett träregelverk, som flexar beroende på luftfuktighet och årstider.

Men nej, vi satte ingen Murma. Vi hade i så fall fått göra det på samtliga källarfönster för att få det enhetligt. Behövdes sågas ur i sockeln etc.

Vi plockade ner successivt och murade om den skadade delen bara. Kanske lite för hårt bruk så det har lossnat lite men är bättre än innan.

Vi körde med Gullex A cement
Enligt min far så är Gullexbruk är lite fetare och fäster bättre vilket är tacksamt, sen är det sanden som avger färgnyanser.

Det krävdes lite olika sandprover innan vi fick rätt.
Ni har alltså inte åtgärdat de hängande stenarna ovanför fönstret?
Eller läste jag för fort?
 
A Oskahr skrev:
Ni har alltså inte åtgärdat de hängande stenarna ovanför fönstret?
Eller läste jag för fort?
Vi plockade ner successivt och murade om de lösa stenarna bara
 
A
M mxjolle skrev:
Vi plockade ner successivt och murade om de lösa stenarna bara
ingen ny armering?
Har du möjligtvis bild på hur det ser ut nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.