Har skaffat en Flir One för android till telefonen Galaxy S6, för att eventuellt kunna bli lite klokare på lite golvdrag och otätheter i ett gammalt hus.
Jag är medveten om att det inte på några villkors vis är fråga om något proffsverktyg och att man kanske ska anlita en "termograför" istället. (Om man kan hitta en som vet vad hen håller på med...)

Erfarenheter av Flir One 2:a gen.:
Bra grepp med en bild som inte bara visar temperatur utan också lägger in konturer av t.ex. byggnadsdelar eller inredningen. Lättare då att tolka bilden kanske..
Man kan få en spotmätning i bilden, ett hårkors med aktuell temperatur i skärningspunkten.
Det finns en hel del inställningar som jag inte hunnit/orkat testa ännu...

Då tänker den som ev. läser detta: "Va f-n! skriver om erfarenheter och har inte orkat testa...?"
Svar: Jamen skiten hänger ju sig hela tiden!!! Hänger sig så till den milda grad att man måste stänga av Flir-grunkan samt starta om Flir-applikationen. Om och om igen! Någon enstaka gång kan hängningen hävas genom tvångskalibreringen (mjukvarustyrd..) men oftast krävs reset av hårdvaran
OCH omstart av programmet.
Så återigen har jag ofrivilligt utsetts till beta-testare... Utan lön ! :mad:

Telefonen är ny och har inte hunnit kluddas ner med en massa appar och NEJ - jag surfar inte med telefonen. Tanken var att den skulle användas "ren" tillsammans med Flir One åtminstone till en början så att jag kunde verifiera rekommendationen (fung. utan problem med Samsung S6) från Flir själva.

Vilket jag alltså inte kan...
Flir One kommer att returneras!!!
 
A
Tråkigt!
Är det någon som vet om versionen för iPhone fungerar bättre?
 
Har iphoneversionen. Har inte använt den så mycket men den har aldrig hängt sig. Batteritiden är lite kort.

Aenget08: Du får köpa iphone och komma över till den ljusa sidan ;)
 
  • Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Jag har iPhoneversionen sedan några månader tillbaka (generation två/den "nya") och den har fungerat briljant bra, har dokumenterat golvvärmen i hela huset och nog tagit ett par hundra bilder utan några som helst problem. Jag har dock hört andra säga att dom har problem med Andriodversionen men att det fungerat bra om dom bytt till en annan enhet/telefon...

Den kalibrerar om sig relativt ofta men det gör den ju själv och det tar bara någon sekund så det stör inte så mycket.

IMG_0769.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Rikard
 
A
Ja, det där ser ju helt OK ut!
 
peternicklas
Jag kör med Galaxy S6 Edge+ utan några problem.
 
Efter en hård period av hängningar där Flir-grunkan måste stängas av och startas om, ävenså mjukvaran så började äntligen allt fungera. Kalibrerar ganska ofta men det stör inte. Har under köldknäppar jagat värmeläckage i huset med framgång. KAN ha rört sig om någon OTA uppgradering av telefonen som inköptes i England (Samsung S6) men hur som helst - det verkar fungera nu. Nu skulle jag bara önska mig en vinklingsbar micro-usb, hona till hane med en ledad funktion. Det vore toppen..

Gravt Off-Topic:
Om detta med "ljusa sidan" så har jag jobbat i Novell-nät med MS-klienter (c:a 800 st) samt ett fåtal (4-5 st) klienter från den "ljusa sidan". Eftersom jag var den enda med erfarenhet av den sidan så fick jag ta hand om dom klienterna också. Det upplevde jag som en bestraffning - främst pga just dom användarnas arroganta och tråkiga attityd. Drygt 10 år stod jag ut. Det var ett evinnerligt tjat om vilket OS som var bäst. Från dessa få användare. Totalt i riket fanns det c:a 3500 användare i vårt nät - åsså dessa 4-5 st på PR-sidan
Nä, jag upplever nog att även Android hör till munterheterna bland it-prylarna...
 
Några bilder... Vantar_på_matte.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jycken väntar på matte. Mörkblått stråk bakom hundens rygg är kalldrag under en modern, altandörr med treglas och PU-isolerad bröstning. Monterad vid helrenovering -03. Tempen där är 9 grader vid inomhustemp 22 och utomhustemp -14
27_minus.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeläckage från utsidan - panelad timmerstomme på torpargrund. Inomhustemp 22 och utomhustemp -27
Det mörkblå överst i bild är alltså torparpanelen som släpper över stenfoten och där läcker det som synes ganska ordentligt med värme
 
Redigerat:
A
Kan den alltså mäta upp temperaturer också? Jag trodde nog att det bara var som en IR-kamera...
 
peternicklas
Du har korset som talar om tempen där korset befinner sig. Sedan har du 9 olika färgskalor mm.
 
Om någon vill kränga sin Flir One till Android är jag sugen! :)
 
Jag grävde fram min Flir One Pro för iPhone, som tidigare funkat finfint, men med i mitt tycke kass batteritid, men nu är den helt död. Eftersom jag tar fram den när jag får för mig att kolla efter köldbryggor och en snabbkoll på el-central och kopplingar till stora förbrukare, så använder jag den kanske vartannat år eller så. Nu är den död och visar orange på indikatorn vid stora knappen, och indikerar inte ens laddning, enligt Flirs support, som får eloge för att de svarar snabbt, så fastnar den när den startar upp. Jag skulle därför höja ett varningens finger, då jag tycker att elektronik (batterier undantagna) inte ska dö av sig själv när de bara ligger i en låda. När den funkade var den dock toppen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.