Tänket på din skola är nog att om någon kopplar på en dammsugarslang så är ändå något spjäll i systemet öppet vid en maskin som används samtidigt och det ger ”tjuvluften” som gör att slangen inte spelar någon roll.
Du gör ju lätt samma sak hos dig sedan genom att ”glänta” lite på närmsta spjäll.
//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Tänket på din skola är nog att om någon kopplar på en dammsugarslang så är ändå något spjäll i systemet öppet vid en maskin som används samtidigt och det ger ”tjuvluften” som gör att slangen inte spelar någon roll.
Du gör ju lätt samma sak hos dig sedan genom att ”glänta” lite på närmsta spjäll.
//Ronnie
Kan det funka att göra ett par hål i slangen vid slipmaskinen, eller är hela idén att koppla in en 50mm slang problemet. Annars vore det ju rätt bra om tjuvluften sugs in i närheten av där jag slipar.
 
Om någon mer än jag sitter på jobbet och har svårt att komma igång efter helgerna, så kanske ni kan komma med åsikter om spåndragningarna så här långt.

Nya sugen (Felder AF22) kommer snart och då kommer den ersätta spånsugen i första bilden. Slangen från den till växeln blir 160mm och i ett första steg reduceras den till 100mm i vid växeln. Jag kommer senare att testa mig fram och se hur stora delar av systemet som ska bytas ut till grövre dimension, men jag börjar med det jag har hemma. Det är enkelt att bara byta stosar och hål till 120-125mm, men ska det bli grövre än så får jag byta växeln (vilket är helt ok om det gör någon märkbar skillnad).

Från växeln går fem grenar i dag. Det kan bli sex. Från vänster:

1. kort slang -3 meter rör - kort slang till vertikalputsen som har 100-anslutning. Borde vara ok tycker jag. Kanske bygga större "tratt" vid maskinen för att leda in spånet rätt.

2. 1,5 meter rör och sedan 100-slang till rikt- och planhyveln. Maskinen har 120-anslutning och här är jag beredd att byta rör till 125 och slang till 120 om det inte räcker som det är. Eftersom det är en kombimaskin behöver det vara ett par meter slang för att funka i både rikt- och planläge.

3. 1,5 meter slang till vertikalfräsens anhåll där det mesta spånet kommer. Mitt på slangen är det en T-koppling där riktningen rakt igenom går till anhållet och utgången med 90 grader går till 75-anslutningen i sidan av fräsen och tar det lilla som hamnar inne i maskinen. Jag valde bort ett Y, för att det mesta av suget ska gå till anhållet. Funkar det så, eller tänker jag galet? Maskinen har 120-anslutning upptill, så här är jag också beredd att byta till grövre slang om det visar sig behövas.

4. 3 meter slang till bordssågen som har 100-anslutning nertill i skåpet. Där finns inbyggt en 90-graders koppling till en usel liten slang till klingskyddet som knappt gör någon nytta i dag. Jag funderar på att dela slangen med ett Y och bygga en ordentlig utsugskåpa över klingan, men det är nog ett helt eget projekt. Att det är slang i stället för rör är för att hålet på sågen är vid golvet och jag vill inte ha fasta rör där. Att dra upp via taket kanske kan bli av om jag ska koppla in klingskyddet den vägen, men är ett längre rör med flera krökar bättre än halva längden med slang?

5. Sista slangen går till baksidan av bandsågen. Den får ta det lilla som minn dammsugarbygga jag visade tidigare i tråden inte tar, och eftersom det mesta försvinner in i dammsugaren, tror jag att slangen räcker mer än väl att ta det som hamnar inne i sågen.

6. Kanske blir det en ny anslutning med en lite längre 50-slang som både kan användas till handhållna maskiner och för att dammsuga hela rummet. Innan det blir av får jag testa om det alls funkar.

Allt går att ändra om det behövs, men en del av dragningen tror jag på. Gör ni? Inget är som sagt permanent, så ordet är fritt. Förresten är jag medveten om att trefasjulgranen inte är den snyggaste lösningen, men jag är själv och kör inte mer än en av maskinerna i taget, plus spånsugen snart, så jag borde inte överbelasta något. Sladdarna på golvet kommer läggas snubbelsäkert, men jag har just lekt hela havet stormar, så allt är inte klart än.

Verkstadsutrustning, dammsugarslangar, trävägg, röda markeringar och text "160".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Arbetsbänk i trä, hyvelbänk, träbearbetningsverktyg, snickeriverkstad, skruvstäd, trämaskiner, organiserad verktygsvägg, avsugningsslangar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gör allt du kan för att undvika att luftströmmen måste göra en krök nånstans.

Grenröret borde helst vara en hög med 100mm Y-krökar som sticker ut från ett centralt 160mm rör och ena ändan i 160mm röret går till spånsugen, rakaste möjliga väg.

Alltså typ en hög med denna typ av koppling i serie:
Metallisk T-formad rördelning med blank yta på vit bakgrund.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag försöker undvika tvära krökar, då jag vet att det är skräp. Fast jag trodde jämnare kurvor med lite större diameter var ok, så jag har försökt undvika för små diametrar och så har jag minskat den totala luftkammaren som måste trycksättas (sugsättas?) genom att ha en växel istället för större volym och flera grenar.

Hade jag varit superingenjör hade jag säkert kunnat räkna på vilka av alla fel som är värst och ska väljas bort. Felder har en gratistjänst där de ritar upp ett spånsystem åt sina kunder och hoppas att de sedan ska köpa allt från dem. Jag fick lite exempelbilder som de ritat och deras kurvor har en diameter på kanske 75 cm. Är det för tajt menar du?
 
Ääh jag är hemma nu och ser på en lite bättre skärm och ser att det är inte ett grenrör, utan du flyttar slangen beroende på. Då är det väl ändå ganska bra som det är nu.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Japp, en oerhört primitiv växelfunktion jag hittade på nätet. Så länge jag inte har fjärrkontroll till sugen måste jag ändå gå dit och då är det inte jobbigare än att öppna ett spjäll. Två plana ytor mdf blir helt tätt när sugen är på.
 
Ja det är ju dock ganska effektivt så det enda man behöver tänka på är att minimera böjen och längden på slangen som går till spånsugen.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jag hade försökt få till större dimensioner på rör, 100 mm låter lite litet. Pentz rekommenderar 150 mm (så 160 för standardrör här) hela vägen från maskin till sug (har en maskin flera portar kan man satsa på att ha den sammanlagda arean samma som huvudledningen). Detta då mindre rör stryper flödet ordentligt. Han har ett exempel där han får ut ca 40 % av flödet i 100-rör jämfört med 150-rör med samma sug. Han vill åt högt flöde för att fånga findamm. Vill du testa dig fram kan du köpa en vindhastighetsmätare och mäta hastigheten och räkna om till flöde.

http://billpentz.com/woodworking/cyclone/dc_basics.php#DuctingSize
 
Jag kommer beställa en enklare vindmätare, vars siffror nog är måttligt pålitliga men borde kunna användas för att jämföra på olika ställen i systemet för att se vad som händer om t ex en slang är längre, ett rör är grövre eller ett rör svänger för tvärt.

Jag är mentalt beredd på att byta till 125-rör om det skulle ge något, då de är tillgängliga, billiga och ger över 50% större area än 100-rör. Grövre har jag inte tänkt på, men får jag inte ordning på suget är det kanske värt att prova. Fast frågan är hur mycket jag ska gå på den där amerikanens sanningar då jag inte kommer ha en lika kraftig sug som han vill att man ska ha.

Mitt system kommer från start att ha två fördelar rent flödesmässigt mot de som han och andra rekommenderar. Inga grenar utan bara ett rör/slang mellan sug och maskin och ingen cyklon som tar kraft. Nackdelar är att jag kommer ha tunnare dimension än rekommenderat och att jag behöver hålla filtret rent för att inte tappa kraft. Får se vad resultatet av det blir. Jag är som sagt beredd att byta ut och justera steg för steg tills det blir tillräckligt bra.
 
  • Gilla
pinec0ne
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag kommer beställa en enklare vindmätare, vars siffror nog är måttligt pålitliga men borde kunna användas för att jämföra på olika ställen i systemet för att se vad som händer om t ex en slang är längre, ett rör är grövre eller ett rör svänger för tvärt.

Jag är mentalt beredd på att byta till 125-rör om det skulle ge något, då de är tillgängliga, billiga och ger över 50% större area än 100-rör. Grövre har jag inte tänkt på, men får jag inte ordning på suget är det kanske värt att prova. Fast frågan är hur mycket jag ska gå på den där amerikanens sanningar då jag inte kommer ha en lika kraftig sug som han vill att man ska ha.

Mitt system kommer från start att ha två fördelar rent flödesmässigt mot de som han och andra rekommenderar. Inga grenar utan bara ett rör/slang mellan sug och maskin och ingen cyklon som tar kraft. Nackdelar är att jag kommer ha tunnare dimension än rekommenderat och att jag behöver hålla filtret rent för att inte tappa kraft. Får se vad resultatet av det blir. Jag är som sagt beredd att byta ut och justera steg för steg tills det blir tillräckligt bra.
Dela gärna resultaten! Då kan man även mäta vid användning och se hur snabbt man tappar flöde när filtret börjat sätta igen. Om det motiverar cyklon. Jag köpte en sån här: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/matinstrument/vindmatare/vindmatare-p48710

Vad jag kunde hitta om sugen du beställt så verkar det vara 38 cm impeller och motor på 3 kW? Det borde man komma långt på.
 
  • Gilla
andy999
  • Laddar…
Ah, se där. En som klarar mer än 30 m/s som verkar vara standard. En så får det bli.

Ja, det är just sånt som jag vill ha den till. Att jämföra vad som händer när man ändrar något i systemet, eller bara när det kläggar igen. Som sagt är siffran man får ut nog rätt ointressant, men att kunna visa vad som ger störst effekt av olika åtgärder är ju intressant för andra.
 
  • Gilla
andy999 och 2 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Som sagt är siffran man får ut nog rätt ointressant, men att kunna visa vad som ger störst effekt av olika åtgärder är ju intressant för andra.
Precis, den egentliga siffran är ointressant men däremot hur den ändrad i relation till olika åtgärder är intresserant.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Sådär, nu har jag gjort lite tester på det "system" jag har i dag. En del väntat och den del mindre väntat. Åtminstone för mig. Just nu har alla rör, slangar och kopplingar 100 mm i diameter. Jag limmade fast vindmätaren i ett hål i en platta så att jag kan hålla den riktigt tätt mot kopplingarna när jag mäter.

Jag mätte där slangen går in i min växel, som finns på bild lite tidigare, och där var det 38 m/s. (Både siffran och enheten rätt meningslös, men funkar för att jämföra.)

Vid putsen som har hårt 100-rör nästan hela vägen och två korta böjar av slang (totalt tre meter) var det 33 m/s.

Vid en annan maskin som har samma avstånd, men bara mjuk slang fick jag 30 m/s om jag drog slangen så rak jag kunde och 29 m/s om jag böjde för att efterlikna böjarna till putsen.

Ok, så hårda rör är bättre än mjuka. Det visste jag, men borde inte de rätt skarpa böjarna på slangen märkas mer? Dags för ett mindre verklighetstroget test.

Den längsta mjuka slang jag har, utlagd så rak som det bara går - 27,5 m/s
Samma slang lite lagom krokigt utlagd och med ett tajt varv runt ett bordsben - 25 m/s
Samma slang igen men nu med två tajta varv runt ett bordsben - 24 m/s

Ok, så det där med för snäva kurvor är inget att bry som speciellt mycket om, så länge man använder slang. Motsvarande test med rör får jag göra senare.

Nu skrev jag dumt nog inte upp siffrorna när jag gjorde sista testet, men det jag gjorde var att mäta vid fräsen där jag delat slangen i två för att suga både vid anhållet och nere i "lådan". Kortaste vägen är vid anhållet och där fick jag runt 20 m/s och nere vid lådan lite mindre. Jag testade med en T-koppling både med rakaste vägen mot anhållet och mot "lådan" och även med en Y-koppling med 3*60 grader. Som sagt skrev jag inte upp siffrorna, men skillnaden var förvånansvärt liten. Förutom att vinkel i kopplingar är värda att testa vidare, då de kanske inte är så viktiga som jag fått höra, så betyder det att jag kommer ansluta slangen antingen till anhållet eller "lådan" på fräsen om nya sugen inte orkar med båda samtidigt.

När nya sugen levereras kommer jag att testa för att optimera varje maskin, eller åtminstone tills de är rumsrena nog, och då kommer jag berätta om fynden här.
 
  • Gilla
Pysslarn och 5 till
  • Laddar…
Utan att ha sett bild på din setup så tror jag resultatet blir ganska skevt på grund av att du stryper flödet när du sätter mätaren på en platta och håller den tätt mot slangen/röret. Mycket av skillnaderna före din mätare kommer "drunkna" av att du testar hur stort undertryck din spånsug kan bygga upp mer än vad tryckfallet är i respektive rör/slang.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.