Hej forumet, har en äldre kyl/frys med fast vattenanslutning vis tryckreduceringsventil. Båda skåpen står på plastbaljor så att ett eventuellt läckage syns på golvet. Min fråga är om det finns några speciella krav vid den här typen av installationer som kan göra att en eventuell läcka från anslutningen eller skåpen inte omfattas vid en skada? Har hört att det numera är krav på någon avstängningsventil, någon som vet ?
 
Även om det inte är ett krav så är det ingen nackdel att ha ett vattenlarm som stänger av vattnet vid läckage.


Har en kollega som nu precis innan jul behövde renovera delar av bostaden pga att vattenslangen till kylen/frysen lossnade och det sprutade vatten i en/två timmar. Slangen lossnade på natten, de vaknade av att det skvalade.
 
Inget krav på vattenfelsbrytare men hade skapat en trygghet. Vi kör det hemma och har en sensor under diskmaskinerna.
 
Tack för svar - har en i källaren som ger ett larm vid läckage, men då vet jag vad som gäller. Är det dyra saker att installera ? Hade ju varit skönt att ha en "centralt" som täcker alla köksmaskiner t.ex och som
stänger av om det är något litet flöde t.ex.
 
Tack för svar, jag har en enklare variant d-link, men den är integrerad i mitt kamerasystem - har aldrig testat den dock, skall prova i vecka. och hälla lite vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.