hej skall bygga en sommarstuga som jag skall bygga upp en stomme utv med cementbunda skivor och inv
med osb skivor med en trä och stålstomme som skall jag fylla upp med polyuretanskum i håligheterna
tak osv 20cm tjockt med en gjuten isolerad platta men var hittar jag någom som sprutar ?
har bara hittat ett företag eller någon som säljer en sådan maskin som man kan köpa och sälja vidare sen när man är färdig
har hitta en maskin med tillbehör o matrial fär 30 papp men tapat bort han nr
obs detta är ingen röd stuga med vita knutar det är en funkisstuga med platt tak o svarta väggar!
 
Varför just polyuretanskum. Går det inte bra med "vanlig" mineralull.
En länk annars http://www.polyterm.se
 
polyuretanet limmar ihop hela konstuktionen och blir helt tät utan några som helst köldbryggor
 
Det låter nice :)
 
Ja men hela bygget kommer ju att isocyanat klassas under byggtiden.
 
jaha och vad är( isocyanat klassas under byggtiden. )
vad är det ?
under byggtiden typ 1 timme när man fyller?
låter lite väl mycke regelvalle ha ha
 
Precis, icocyanater är ju inget farligt. :rolleyes:

Jo. Reglerna är inte där för att jäklas med folk.

Du får inte mer köldbryggor med en väl utförd ullisolering. Gissar att PUR-isoleringen bli betydligt dyrare, har du räknat på detta så att du kan räkna hem merkostnaden inom de närmaste seklet? Särskilt i en sommarstuga känns detta tveksamt.
 
Pengar är inte alltid ett problem. Kul att någon vågar sig på lite udda lösningar. Hör gärna av dig hur det gick.
 
Fast vad är skälet att oroa sig för köldbryggor om inte för att spara energi och därmed pengar? Även om pengar inte är ett problem så känns det som att det är bra om man har ett skäl till att använda PUR som isolering i en hel kåk.
 
jannebmw skrev:
jaha och vad är( isocyanat klassas under byggtiden. )
vad är det ?
under byggtiden typ 1 timme när man fyller?
låter lite väl mycke regelvalle ha ha
Isocyanater är inte speciellt trevliga. Alla är allergiframkallande och många av dem är cancerframkallande. Om det sedan är helt ofarligt när polyuretanet har torkat vet man inte riktigt. http://www.kemi.se/templates/PRIOpage.aspx?id=4094

Vad som kan sägas till nackdel för polyuretan är att:
- Det brinner bra - det gör inte mineralull
- Efter lång tid så har vissa av dem pulveriserats
 
Missförstå mig inte nu. Jag hade alla gånger använt mineralull, Jag tyckte bara att det var intressant att någon hade tänkt så annorlunda. Jag gillar uppfinningsrikedom och egna ideér.
 
Jag håller med, det är kul. Men visa idéer är inte bra, och då kanske det bästa är att inte förverkliga dem. Därmed inte sagt att den här idén inte är bra, trådstartaren har gett lite för lite information och jag har för lite kunskap i ämnet för att kunna bedöma detta ur alla aspekter.
 
jag tänkte bara bygga en snabb och anorlunda stuga på nåt annat sätt .
det är dyrt med polyuretanskum !men stugan skall bli totalt underhållsfri och hålla på att krångla med lösull o dyl fyller inte min funktion med ihoplimmning av strukturen.
man andvänder polyuretan i husbåtar/kylbilar/flygplan o dyl
det där med att det brinner bra det gör det men vad gör det? ett stenhus brinner också ner det enda skillnaden är 20 min men
det tar brandkåren 50min att komma fram sådet kvittar ju
och jag skall inte räkna hem merkostnaderna det blir inte så mycket dyrare! för det andra skall den inte säljas mina barn skall få den!
 
Polyuretan är ett mycket bra isoleringsmaterial. Ett av de bästa som finns till rimlig kostnad. Det har dessutom bra mekaniska egenskaper och bra beständighet om man väljer rätt sort. Jämför tex med fjärrvärmeledningar: de isoleras med PUR-skum till temperaturer upp emot +120 C. Vid de temperaturer som är aktuella i ett hus håller materialet utan problem och det kommer inte att pulvriseras.

Isocyanater är en nackdel vid tillverkning och man bör inte andas in ångorna mer än nödvändigt. När skummet väl har härdat är det dock stabilt och isocyanater avges inte.

Det finns firmor som ägnar sig åt att spruta PUR-skum med portabla utrustningar. Det är de s.k. "muff-entreprenörerna" som skarvar fjärrvärmeledningar i fält. Bor du i västsverige så kan du kolla tex med Västsvenska Kulvertmontage. Har ingen aning om ifall de tar en här typen av jobb, men de kanske kan hänvisa dig vidare?
 
tänk på att det expanderar ganska kraftigt beroende på vilket pur du använder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.