Skall göra om två väggar och det blir en liten toalett (ca 90x120) Blir att sätta dubbelgips överallt då resten av huset har den standarden.

Hur stor skillnad blir det att ha 70 jämfört 45 reglar. Blir det mycket stabilare med 70 så kör vi på detta men kan man spara lite utrymme så är det ju inte fel.

Vill dock inte ha en flexande vägg eller konstig ljud.
 
R
D Dr Benz skrev:
Skall göra om två väggar och det blir en liten toalett (ca 90x120) Blir att sätta dubbelgips överallt då resten av huset har den standarden.

Hur stor skillnad blir det att ha 70 jämfört 45 reglar. Blir det mycket stabilare med 70 så kör vi på detta men kan man spara lite utrymme så är det ju inte fel.

Vill dock inte ha en flexande vägg eller konstig ljud.
45x70 blir en bra mellanvägg, du har inte funderat på att ha typ OSB+gips istället för dubbelgips?
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
45x70 blir en bra mellanvägg, du har inte funderat på att ha typ OSB+gips istället för dubbelgips?
Ok då blir det nog 70 som i övriga huset.

Jo det hade jag nog om det fanns sen tidigare.
Men huset är byggt på enkelgips och jag lade på ett lager till i väggar och tak för att slippa riva tapeter och dylikt. Plus att den gamla gipsen var spikad och började hänga i taket.

Så därför känns det bra att köra med dubbelgips här också. Skall inte vara något kakel utan målat så inga vikter.

När vi sedan gör om badrummet någon gång så blir det nog OSB inne i själva badrummet.
 
R
D Dr Benz skrev:
Ok då blir det nog 70 som i övriga huset.

Jo det hade jag nog om det fanns sen tidigare.
Men huset är byggt på enkelgips och jag lade på ett lager till i väggar och tak för att slippa riva tapeter och dylikt. Plus att den gamla gipsen var spikad och började hänga i taket.

Så därför känns det bra att köra med dubbelgips här också. Skall inte vara något kakel utan målat så inga vikter.

När vi sedan gör om badrummet någon gång så blir det nog OSB inne i själva badrummet.
Ok då förstår jag, men badrum ska man inte använda OSB utan konstruktions plywood 15mm är det som de flesta bransch rekommendationer säger..
 
R Rejäl skrev:
Ok då förstår jag, men badrum ska man inte använda OSB utan konstruktions plywood 15mm är det som de flesta bransch rekommendationer säger..
Ah. Tack för den. Bra input. Är inte där ännu utan kommer att läsa på när det är dags om några år. Men nu har jag det med mig. 👊🏻
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Skall göra om två väggar och det blir en liten toalett (ca 90x120) Blir att sätta dubbelgips överallt då resten av huset har den standarden.

Hur stor skillnad blir det att ha 70 jämfört 45 reglar. Blir det mycket stabilare med 70 så kör vi på detta men kan man spara lite utrymme så är det ju inte fel.

Vill dock inte ha en flexande vägg eller konstig ljud.
Inte så sällan har man en dörr man vill återanvända och då känns det lämpligt att anpassa väggen efter dörrkarmens tjocklek.
 
nimhed nimhed skrev:
Inte så sällan har man en dörr man vill återanvända och då känns det lämpligt att anpassa väggen efter dörrkarmens tjocklek.
Japp. Så är det inte i detta fallet utan alla gamla dörrar har åkt pga att karmarna satt fel och dom hade behövt målas. Snabbare och nästan billigare att byta ut.

Så det blir ny karm och dörr även här.
 
  • Gilla
nimhed och 1 till
  • Laddar…
Vad är värre än enkelgips som vägg? Jo, dubbelgips! Vad kul ni måste ha med monteringar, eller bara en sådan sak som att hänga upp en tavla. Plugg och ful-lagningar överallt.

Att ha 45-reglar på dubbelgips låter bara för hemskt. Jag menar, vad är det för badrum egentligen? Tänkte du tvätta händerna efter en skitning? Det går inte att hänga upp ett handfat i något gips, särskilt om det är 45-reglar. Vad händer när någon lyckats pissa ner väggen några gånger och gipset säckar ihop?
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
R
Det finns något som heter kortlingar i en vägg..
En gammal och välbeprövad metod..
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Vad är värre än enkelgips som vägg? Jo, dubbelgips! Vad kul ni måste ha med monteringar, eller bara en sådan sak som att hänga upp en tavla. Plugg och ful-lagningar överallt.

Att ha 45-reglar på dubbelgips låter bara för hemskt. Jag menar, vad är det för badrum egentligen? Tänkte du tvätta händerna efter en skitning? Det går inte att hänga upp ett handfat i något gips, särskilt om det är 45-reglar. Vad händer när någon lyckats pissa ner väggen några gånger och gipset säckar ihop?
Ojojoj… mycket hat mot gips. Gjort för många gipsfigurer som barn?

Det går alldeles utmärkt att hänga saker i gips. Du skall nog ha stenväggar så du kan känna dig trygg.

Det går ju också att regla så att du kan hänga upp vad du vill. Men frågan gällde inte gips eller ej.

Tyvärr alltid någon som skall framföra sitt eget tyckande på fel ställe. Jag har förklarat varför det blir gips överallt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Skall göra om två väggar och det blir en liten toalett (ca 90x120) Blir att sätta dubbelgips överallt då resten av huset har den standarden.

Hur stor skillnad blir det att ha 70 jämfört 45 reglar. Blir det mycket stabilare med 70 så kör vi på detta men kan man spara lite utrymme så är det ju inte fel.

Vill dock inte ha en flexande vägg eller konstig ljud.
45 reglar och 12mm plyfa + gips ger väldigt stabila väggar och spar lite utrymme. Blir dessutom enklare att montera upp saker på väggarna. OSB är rena skiten då det gäller saker som skall monteras på väggar. OSB är inte mycket att skruva i.
 
Jo det är väl såklart det bästa men inte billigaste.

Nu består hela huset av dubbelgips så det kommer att fortsätta så. Förutom kanske när vi renoverar badrummet. Men där är vi inte ännu.

Vi har flyttat på dörren så nu gör det inget för vasken och åtkomsten om väggen blir 70 med dubbelgips på båda sidor. Så det känns som en bra lösning för oss.
 
D Dr Benz skrev:
Jo det är väl såklart det bästa men inte billigaste.

Nu består hela huset av dubbelgips så det kommer att fortsätta så. Förutom kanske när vi renoverar badrummet. Men där är vi inte ännu.

Vi har flyttat på dörren så nu gör det inget för vasken och åtkomsten om väggen blir 70 med dubbelgips på båda sidor. Så det känns som en bra lösning för oss.
Går ju att sätta plyfa 12mm upp till en viss nivå och sedan lägga en gips på övre delen där inget skall hänga/monteras. Så att det blir dubbelgips upptill bakom 1 lager och plyfa nedtill bakom slutskivorna. Då sparar man lite på plyfaskivorna.
 
AXS
Skulle inte bygga vägg med 45x45, men 45x70 åt "fel" håll kan vara okej om varje centimeter räknas.

45x45 brukar oftast vara väldigt slagna, inget bra att bygga med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.