Som nån nämnde härovan. Kolla även orterna runtomkring. Det finns bra pendelmöjligheter med tåg in till Örebro från tex Frövi mfl orter. Ofta lite billigare hus och vacker natur! Och gör en resa med barnen som Marlene föreslog och titta på stan! Örebro har ett kul äventyrsbad och bra kulturutbud och har vunnit årets friluftskommun några gånger så det finns mycket att göra samtidigt som ”hustittning”
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte säga rätt ut vilka områden som är att rekommendera och vilka områden som bör undvikas. För den som bor i staden är dessa uppgifter antagligen rätt självklara men för en nykomling kan de vara till god hjälp.
För att vissa mäklare skarvar en del när de beskriver vilket område ett objekt ligger i, så det kan ibland bli lite fel.

Men de områden som haft mest problem är Varberga, Vivalla och Oxhagen. Markbacken, Brickebacken och Baronbackarna är bättre, men även där har det funnits vissa problem. Alla dessa områden är dock nästan uteslutande hyreslägenheter så det borde inte vara några problem för TS.
Vad gäller villaområden så är de som är mest eftertraktade (och därför dyrast) bl.a. Sörby, Almby & Näsby. Ekeby-Almby ligger ett fåtal kilometer utanför stan så det är ganska fritt från problem. Gamla Hjärsta, Nastaberg och Adolfsberg har också bra rykte. Brickeberg är ett av mina favoritområden och det ligger väl också någonstans i i samma klass som de jag nämner här ovan. Hagaby och Ringstorp är också trevliga områden.

Som jag nämnde i tidigare inlägg så är det dock lugnt i de flesta villaområden med undantag för några enstaka incidenter, så det är nog väldigt individuellt vilka områden man trivs bäst i. Själv bor jag i Nya Hjärsta och trivs bra även om det varit lite stökigt vid ett par tillfällen pga att vi ligger geografiskt mitt emellan två av de mest utsatta områdena. Jag bor mer mitt i området, men jag vet att de som bor längs med den logiska genomfartsleden upplever det som mer störande.

Jag vill vara tydlig med att de flesta som bor i de mer utsatta områden såklart är bra människor och som vanligt är det ett fåtal dåliga element som gör att att ett område får dåligt rykte. Jag har installerat bredbandsnät i lägenheterna i bland annat i Vivalla och Markbacken och mötte väldigt mycket trevliga människor där.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 18 till
  • Laddar…
Gör en lista med nice och need. Då blir det enklare att objektivt bedöma flera objekt.
Många kloka saker är skrivet om områden.
Åk på mini-semester dit och gå runt. Fråga/skaffa vänner som bor där.
Kanske finns någon föräldragrupp för gymnasiet?
När det närmar sig kontakta besiktningsmännen som ev besiktigat huset i förväg. De kan ofta ge en mer nyanserad bild över telefon.
 
B Bonzo2000 skrev:
Som jag nämnde i tidigare inlägg så är det dock lugnt i de flesta villaområden med undantag för några enstaka incidenter, så det är nog väldigt individuellt vilka områden man trivs bäst i.
Ja vilka områden man trivs i är högst individuellt, själv så bor jag just nu tillfälligt i ett av stockholms mer attraktiva villa områden och jag kan inte vänta tills vi flyttar här i från så jag slipper se alla lådcyklar och Teslor tillsammans med medföljande ägare och får lite ”normala” grannar… men det är jag det 🤷‍♂️
 
  • Haha
  • Gilla
JBa och 5 till
  • Laddar…
Som andra sagt, läs noga in dig på staden. Örebro har gått ner sig kraftigt och liksom Borås är vissa områden no-go-zoner.

Titta också var fritidsaktiviteter ligger så det inte blir för långt att köra.

Studera Booli och samtliga mäklarens hemsidor och kolla vilka priser som betalas just nu. Du måste själv vara expert på staden annars blir du lurad.

En lösning kan ju vara att ringa skolan och fråga var de flesta bor. Jag har lagt märke till att många pk-människor blir extremt upprörda när jag säger att jag flyttat på grund av alla sociala problem i Göteborg men själva råkar de alltid No i stabila medelklassområden.

Ett råd är att fråga på Flashback, där brukar det serveras rättframma svar.
 
  • Gilla
Putt och 1 till
  • Laddar…
Booli söker mäklarnas egna hemsidor och publicerat, dvs där finns i stort sett ALLA kommande hus.

Har inte sett ett enda hus som finns på hemnet men inte booli. Däremot finns Många fler på booli.

Många bra hus säljs fortfarande innan visning och hemnet-annonser. Håll koll på booli och fråga efter förhandsvisning så fort ett intressant hus kommer ut där.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Som andra sagt, läs noga in dig på staden. Örebro har gått ner sig kraftigt
Nja Enligt en undersökning ligger Örebro på den bättre delen när Sveriges kommuner rankas där det är bäst att bo https://www.orebronyheter.com/karlskoga-en-av-sveriges-basta-kommuner-att-leva-i/
Faktorerna bakom rankingen är många https://infostat.se/bast-att-leva-2023/
Bla: Utbildning och skola Vård Jobb och karriär Infrastruktur Trygghet Serviceutbud , Fritid Privatekonomi Offentlig ekonomi.
observera att trygghet är en av faktorerna som ingår !
 
  • Gilla
Arnejaevel
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Hej!

Vi har två barn som är döva. Hösten 2025 börjar vår stora dotter på Sveriges enda gymnasium för döva barn, i Örebro. Vi bestämde oss för ett antal år sedan att vi vill flytta med barnen (lillasyster är också döv).

Förutom att "hålla koll på hemnet" - vilka är era BÄSTA tips för att få tag på ett bra boende?

Min tanke är att höra av mig till ett gäng mäklare som är aktiva i/runt Örebro och förklara situationen. Vad vi är ute efter, cirka budget, osv.

Behöver jag kontakta varje mäklare på varje kontor? Eller jobbar mäklare med gemensamma spekulantregister eller vad det heter?
Finns det nåt annat man kan göra för att bättra på chanserna till drömboendet? Annonsera på sociala medier, ta ut annons i tidningen, knacka dörr när man hittar nåt man gillar?

Varenda tips tas emot med stor tacksamhet! 🙏
Varför vill du flytta?
 
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Varför vill du flytta?
Kan det beskrivas tydligare?
C ConnyN skrev:
Hösten 2025 börjar vår stora dotter på Sveriges enda gymnasium för döva barn, i Örebro. Vi bestämde oss för ett antal år sedan att vi vill flytta med barnen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan det beskrivas tydligare?
Jag har läst TS-inlägget samt rubriken. Men när @ConnyN skriver att det finns en skola där så framgår inte orsaken till dennes önskan att flytta? Är det för långt till nämnda skola? Är det ”dåliga omdömen” om nämnda skola, är det något annat?

Därför jag ställer frågan: varför vill du flytta? Samt vill @ConnyN flytta till hus eller lägenhet? Framgår ej.

Utan dessa relevanta fakta är det svårt att ge råd. Nu svarade Marlen bra men det kan finnas andra lösningar om man får mer info.
 
Det finns inte "en skola i Örebro", utan det finns "EN skola" och den ligger i Örebro. Att TS inte bor tillräckligt nära den skolan i dag är en gissning som jag inte tror är speciellt djärv".

Fast det vore kanske intressant att veta om det är hus eller brf som är intressant, så att man kan hänvisa till rätt område.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Som andra sagt, läs noga in dig på staden. Örebro har gått ner sig kraftigt och liksom Borås är vissa områden no-go-zoner.

Titta också var fritidsaktiviteter ligger så det inte blir för långt att köra.

Studera Booli och samtliga mäklarens hemsidor och kolla vilka priser som betalas just nu. Du måste själv vara expert på staden annars blir du lurad.

En lösning kan ju vara att ringa skolan och fråga var de flesta bor. Jag har lagt märke till att många pk-människor blir extremt upprörda när jag säger att jag flyttat på grund av alla sociala problem i Göteborg men själva råkar de alltid No i stabila medelklassområden.

Ett råd är att fråga på Flashback, där brukar det serveras rättframma svar.
Skulle också rekommendera Flashback eller något annat forum med mer anonyma skribenter som inte räds att säga vad de tycker. Man får förstås sila deras ord ordentligt och du riskerar att få både "ahh, det är så underbart på Möllevången" och "jag skulle inte sätta min fot på Möllan ens under pistolhot". Men åtminstone får du både ris och ros och även om åsikterna går isär REJÄLT så är de ofta lite ärligare än när folk vill hålla en god ton.

Framförallt när man köper hus och i en ny stad så riskerar det bli TS livs största och mest riskabla affär så ta in så mycket information ni bara kan om område, skolor, utveckling i staden osv. Och besiktiga huset. Sen kan man ju alltid renovera eller reparera ett hus, men LÄGET går inte att fixa i efterhand (utom att flytta igen).
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar. Här blev det minsann åka av!

Vi är inte alls knussliga vad gäller område. En triangel mellan Örebro, Lindesberg och Arboga är där vi letar. Vad vi söker är hus eller kanske en mindre gård. Hellre sekelskifte än nyproduktion, hellre Pettson och Findus-känsla än Solsidan-feeling. Vi bor på landet idag och fortsätter gärna med det. Inte eremiter, men hellre lite ödsligare än villaområde med småtomter.

Jag drömmer om att bygga en jordkällare och ha kunna ta ned nåt träd eller tre då och då för egen ved i köksspisen jag också drömmer om. Får väl se om drömmarna blir verklighet, man måste ju kompromissa med något. Återstår bara att se vad specifikt.

Tacksam för tipset om Booli! Det ska jag definitivt kolla in redan idag!

Och så såg jag frågan om varför vi vill flytta: Om man har döva barn så finns det bara en gymnasieskola i Sverige som har undervisning på teckenspråk. Den finns i Örebro. Barnen måste gå där. Barnen behöver bo någonstans. Gärna med oss föräldrar. That's it.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 20 till
  • Laddar…
M manner skrev:
Nja Enligt en undersökning ligger Örebro på den bättre delen när Sveriges kommuner rankas där det är bäst att bo [länk]
Faktorerna bakom rankingen är många [länk]
Bla: Utbildning och skola Vård Jobb och karriär Infrastruktur Trygghet Serviceutbud , Fritid Privatekonomi Offentlig ekonomi.
observera att trygghet är en av faktorerna som ingår !
Jovisst, trygghet är en av faktorerna bakom rankningen. Men så har vi Vivalla. Say no more, ett område där man la ner högstadiet och fördelade ut eleverna på övriga skolor som fick ta smällen. Det är sådant man skall kolla upp innan man flyttar och där brukar Flashback ge rätt användbara svar.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jovisst, trygghet är en av faktorerna bakom rankningen. Men så har vi Vivalla. Say no more, ett område där man la ner högstadiet och fördelade ut eleverna på övriga skolor som fick ta smällen. Det är sådant man skall kolla upp innan man flyttar och där brukar Flashback ge rätt användbara svar.
Jag är väl medveten om Flashbacks för- och nackdelar. Jag är också medveten om att många städer har tristare områden av olika anledningar och lämnar gärna de diskussionerna utanför den här tråden. Tack!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.