Hej

Snöslungetankar, har kollat på biltemas största och generellt verkar folk rätt nöjd med den
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Maskiner/Snoslunga/Snoslunga-ST11002-2000035486/

Ett alternativ som ser riktigt intressant är al-ko 620
https://www.granngarden.se/AL-KO/Snöslunga-AL-KO-Snowline-620E-II/p/1167197_BASE
Som kom först i ett snöslungetest http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/snoslunga

Lutar åt al-ko för min del även om den är lite "mindre" än biltemas

Kollar lite på begagnat men lite tveksam till det (om inte nån i Umeå området har en till salu;)

vad säger expertisen?
 
hsd
Hmm där Du stavar U me å, har Ni väl mycket snö på vintern, jag skulle välja en slunga som det finns reservdelar lättillgängliga på orten i första hand
 
Gick själv i ungefär samma tankar men kollade på en mycket större alko typ 720 eller nå för kring 15 000 på extrapris och det visade sig vara samma som Biltemas största för halva pengen.

Så jag om dom har mage att ta så mycket betalt för en "Biltema" maskin så skulle jag inte ge mycket för maskinen du länkar till utan skulle köpt Biltema största utan att blinka!

Hur det blev med mitt egna köp så kan jag avslöja att jag drog tummen ur ändan och lagade min5år gamla stiga istället.
 
3 3plznark skrev:
Hej

Snöslungetankar, har kollat på biltemas största och generellt verkar folk rätt nöjd med den
[länk]

Ett alternativ som ser riktigt intressant är al-ko 620
[länk]
Som kom först i ett snöslungetest [länk]

Lutar åt al-ko för min del även om den är lite "mindre" än biltemas

Kollar lite på begagnat men lite tveksam till det (om inte nån i Umeå området har en till salu;)

vad säger expertisen?
Biltemas snöslunga 1102 är samma slunga som Alko 700E dock flera tusenlappar billigare och naturligtvis annan färg. Har friktionsdrift men fungerar bra ändå.
 
Kul med ett trådlöst här faktiskt, i mitt sista inlägg så lagade jag min då 5år gamla stiga.

Den höll kanske 1 månad så då blev jag sur och köpte biltemas då största slunga.

Nu har snön fallit här i Norrbotten och slungan ska in på sitt 5e år med mig bakom spakarna.
Kan säga att det är mycket slunga för pengarna, har plågat den stackaren rejält under den tiden jag har haft den.

Enda felen som har uppkommit är att en vajer gått av men den gick att laga med en ubåt och lite piller.
Sen har det gått lite brytpinnar och 2 bultar som håller lagret till valsen lossnat.

Men sen har den bara tuggat på och vintern 20-21 så började den strula lite med att den inte orkade kasta snön men det var bara en justering av remmarna som behövdes göras under kåpan.

Så inför den här vintern blir det bara ny olja och en ventiljustering.

Är fortfarande nöjd med min biltema!
 
  • Gilla
STORlis och 2 till
  • Laddar…
Jag köpte en stor Toro i våren 2021 då min gamla Ariens gick sönder.
Men det blev så att jag lagade upp Ariens så den får gå några år till och då säljer jag min
Power Max® HD 928 OAE (38850) som jag upplever för tungkörd för mina reumatiska händer.
Däremot har jag sneglat på Biltemas stora banddrivna.
 
L Lutte skrev:
Kul med ett trådlöst här faktiskt, i mitt sista inlägg så lagade jag min då 5år gamla stiga.

Den höll kanske 1 månad så då blev jag sur och köpte biltemas då största slunga.

Nu har snön fallit här i Norrbotten och slungan ska in på sitt 5e år med mig bakom spakarna.
Kan säga att det är mycket slunga för pengarna, har plågat den stackaren rejält under den tiden jag har haft den.

Enda felen som har uppkommit är att en vajer gått av men den gick att laga med en ubåt och lite piller.
Sen har det gått lite brytpinnar och 2 bultar som håller lagret till valsen lossnat.

Men sen har den bara tuggat på och vintern 20-21 så började den strula lite med att den inte orkade kasta snön men det var bara en justering av remmarna som behövdes göras under kåpan.

Så inför den här vintern blir det bara ny olja och en ventiljustering.

Är fortfarande nöjd med
J Jan Sandström skrev:
Jag köpte en stor Toro i våren 2021 då min gamla Ariens gick sönder.
Men det blev så att jag lagade upp Ariens så den får gå några år till och då säljer jag min
Power Max® HD 928 OAE (38850) som jag upplever för tungkörd för mina reumatiska händer.
Däremot har jag sneglat på Biltemas stora banddrivna.
Vet du vad ventilspelen ska vara, misstänker också att det är vid kall motor.
 
Här har du en bra video, på hur du justerar
 
J Jan Sandström skrev:
Jag köpte en stor Toro i våren 2021 då min gamla Ariens gick sönder.
Men det blev så att jag lagade upp Ariens så den får gå några år till och då säljer jag min
Power Max® HD 928 OAE (38850) som jag upplever för tungkörd för mina reumatiska händer.
Däremot har jag sneglat på Biltemas stora banddrivna.

Det blev försäljning redan före jul 2021 och så inköp av Biltemas HST 8613, den största banddrivna och den är betydligt mer lättkörd.
Men Toron var det egentligen inget fel på mer än tröga reglage men ingen är som min gamla Ariens men ge mig 10 år bakom spakarna på Biltemas så ska jag nog hantera den bra. OM den håller ihop fast Ariens har jag lagat otal gånger också.
 
L Lutte skrev:
Kul med ett trådlöst här faktiskt, i mitt sista inlägg så lagade jag min då 5år gamla stiga.

Den höll kanske 1 månad så då blev jag sur och köpte biltemas då största slunga.

Nu har snön fallit här i Norrbotten och slungan ska in på sitt 5e år med mig bakom spakarna.
Kan säga att det är mycket slunga för pengarna, har plågat den stackaren rejält under den tiden jag har haft den.

Enda felen som har uppkommit är att en vajer gått av men den gick att laga med en ubåt och lite piller.
Sen har det gått lite brytpinnar och 2 bultar som håller lagret till valsen lossnat.

Men sen har den bara tuggat på och vintern 20-21 så började den strula lite med att den inte orkade kasta snön men det var bara en justering av remmarna som behövdes göras under kåpan.

Så inför den här vintern blir det bara ny olja och en ventiljustering.

Är fortfarande nöjd med min biltema!
Gött att jag läste detta! Har suttit och letat instruktioner och reservdelssidor för att hitta ny rem så min slunga inte kastar ut snö. Hittade denna reservdelssida, men är inte 100% exakt så har inte vågat köpa något... https://www.jackssmallengines.com/j...els/31ae5htg799-247-88790-2006/drive-assembly

Jag ska öppna kåpan och spänna remmen, något jag har skjutit på då någon sadistisk konstruktör tyckte det var kul att bygga fast kåpan med en jävla massa skruvar runt utblåset som man måste lossa innan man kan få av kåpan som bara sitter med två skruvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.