Nu hjälper inte det här dig, TS, men andra som läser kan tänka på att det finns två sätt att minimera risken för vattenskador under vintern:
1: Uppvärmning av utrymmen där vatten är indraget.
2: Stäng av vattenpumpen/inkommande vattnet när du inte är i huset.
Punkt 2 borde det egentligen vara tre utropstecken efter, eftersom det antagligen är orsaken till att du fått en så stor vattenskada. Har du egen brunn rinner det vatten så länge pumpen går, har du kommunalt vatten rinner vattnet tills den kommunala vattentäkten är tom, typ.

Beklagar, TS, hoppas det blir bra i slutändan!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi har även vattensäkrat ytterligare i vår stuga. Vi har satt kulventiler på alla låga punkter så att vi totalt kan tömma systemen helt ifall värmen ger vika. Tömmer alltid varmvattenberedaren samt har flera värmelösningar utifall någon pajar. Har vattenburen golvvärme på 10grader som grundvärme, skulle sen ge upp så har vi element som är ställda på 9 grader som går in. Sen ytterligare så har vi en ontech som temperaturvarar samt varnar om det blir strömbortfall. Det är ett riktigt bra köp!
 
  • Arg
Derbyboy
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Vi har även vattensäkrat ytterligare i vår stuga. Vi har satt kulventiler på alla låga punkter så att vi totalt kan tömma systemen helt ifall värmen ger vika. Tömmer alltid varmvattenberedaren samt har flera värmelösningar utifall någon pajar. Har vattenburen golvvärme på 10grader som grundvärme, skulle sen ge upp så har vi element som är ställda på 9 grader som går in. Sen ytterligare så har vi en ontech som temperaturvarar samt varnar om det blir strömbortfall. Det är ett riktigt bra köp!
Bra försäkrad med andra ord!
 
@trojlee Du känner inte att det är lite väl magstarkt att beskriva hur duktigt du säkrat ditt hem i en tråd som handlar om hur man bäst tar hand om en vattenskada?

Vill du berätta hur duktig du är så kan du väl skapa en egen tråd?
 
Det var inte alls min mening. Ville mer informativt förespråka en lösning där man kan bevaka sin stuga utan att vara där vilket är en trygghet i sig. Så det var min poäng!
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nu hjälper inte det här dig, TS, men andra som läser kan tänka på att det finns två sätt att minimera risken för vattenskador under vintern:
1: Uppvärmning av utrymmen där vatten är indraget.
2: Stäng av vattenpumpen/inkommande vattnet när du inte är i huset.
Punkt 2 borde det egentligen vara tre utropstecken efter, eftersom det antagligen är orsaken till att du fått en så stor vattenskada. Har du egen brunn rinner det vatten så länge pumpen går, har du kommunalt vatten rinner vattnet tills den kommunala vattentäkten är tom, typ.

Beklagar, TS, hoppas det blir bra i slutändan!
Jag kunde inte stänga vattnet då entreprenören skulle behöva just komma och åtgärda två andra rör som droppade i den nya installation. Det skedde när jag var borta.
 
  • Ledsen
mikethebik
  • Laddar…
Första dagen på jobbet efter långledigheten, då kan vem som helst svamla :)

Jag hade en koppling som brast under diskbänken hemma, som tur var ställde jag mig och gjorde kaffe barfota, då kände jag att golvet kändes konstigt, fafaen!!!
Kort historia: Lokaliserade felet, stängde av vattnet, pluggade det röret och slog på vattnet så jag hade vatten i resten av huset.
Kröp under huset och drog bort blindbotten och den blöta isoleringen.
HÄR HADE JAG VÄRDENS TUR OCH DET VAR BARA LITE BLÖTT.
Så jag hängde för och gjorde ett slutet utrymme där det var blött, satte in en kupevärmare och en luftavfuktare, sen ringde jag försäkringsbolaget.
De ville komma ut och mäta, men jag sa att jag fixat allt som behövdes akut och att de kunde komma en vecka senare när värme och avfuktare fått jobba.
10 dagar senare kommer en och fuktmäter och det borras och mäts och jag ligger precis på gränsvärdet, SKÖNT!
Sågspånssockeln+arbete i köket ersatte försäkringsbolaget vilket jag tycker var ok.

Med det sagt, riv ut underifrån och inspektera och gör vad du kan nu.
Lycka till.

/Workingclasshero
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D dfouto skrev:
Jag kunde inte stänga vattnet då entreprenören skulle behöva just komma och åtgärda två andra rör som droppade i den nya installation. Det skedde när jag var borta.
Entreprenören hade väl kunnat stänga av vattnet efter de jobbat färdigt, speciellt efter som de bör ha vetat att det skulle bli kallt, och definitivt bör ha vetat att din stuga inte var uppvärmd.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Entreprenören hade väl kunnat stänga av vattnet efter de jobbat färdigt, speciellt efter som de bör ha vetat att det skulle bli kallt, och definitivt bör ha vetat att din stuga inte var uppvärmd.
Fast stugan hade underhållsvärme.
 
D dfouto skrev:
Fast stugan hade underhållsvärme.
Det tror jag inte att det stod tidigare i tråden. Uppenbarligen räckte inte värmen, eller så var de sönderfrusna rören dragna på ett olämpligt sätt. I vilket fall som helst borde vattnet ha varit avstängt. Men nu är det som det är.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.