Har funderat lite kring om det lönar sig komfortmässigt och ekonomiskt att värma källaren jag har på ca 75 kvm.
Den är idag kall förutom ett underdimensionerat element i tvättstugan och spillvärme från vedpanna och acktankar.
Tycker att det är kallt på golven på första våning, och det är kallt när man skall ner och tvätta och greja där nere.
Jag har tänkt att det kanske skulle göra gott för hela huset att få varmt från botten så att säga, värmen stiger ju uppåt i bästa fall.(eller drar marken runt/under huset till sig den mesta värmen?)

Tänker sätta in extraelement isåfall, har framdraget kopplingar på det vattenburna systemet.

Vad tror ni?

mvh Simon
 
Mitt tips är att sätta in en fläktkonvektor. Håller själv på att instalera en sådan i källaren,
hade inte heller nån direkt värme utom i just tvättstugan. Kolla in länken
http://www.aircoil.se/index.php?page=omnia
Köpte min hos Rinkaby rör, Finns säkert andra märken men nått att gå på...
Om du vill räkna ut hur stor du behöver kan jag tipsa om denna länk
http://www.radiatorn.se/se/display.asp?apid=8

Vh Micke
 
Tack för svaret!.
Vad är fördelen med en fläktkonvektor jämför med att sätta in vattenburna element?
Har det med luftfuktigheten att göra?

vh Simon
 
En fläktkonvektor blåser runt värmen, som en vattenburen kupévärmare.

Hade själv ett liknande case i vårt förra hus. Vi satte in två oljefyllda el radiatorer, wow vilken skillnad i komfort. Dock blir golvet fortfarande lite kallt.
 
H
Har inte källaren varit uppvärmd tidigare så ska du tänka dig för. Har du grunden ordentligt dränerad och är det ordnat med fuktskyddsmattor eller liknande på källarväggens utsida så ska det inte vara något problem.
Om inte så kan du snabbt få fuktskador i grunden.
Det gör inte gott för hela huset att börja värma en källare som aldrig byggts för att vara uppvärmd.
 
Huset skall vara omdränerat på två sidor.
Där syns även platonmattan.
Har ägt huset i ett år , så det gjordes innan vi köpte, kanske 5 - 10 år sen.
Hur det egentligen ser ut vet jag inte, men i höstas när det regnade oavbrutet i ett par veckor var golvet i källarhallen fuktigt så det klafsade, dock var alla väggar torra i källaren.
Jag tänkte att om man värmer upp källaren så blir det väl torrare och mindre fukt där?
Men jag tänker kanske fel, på vilket sätt kunde jag få fuktskador genom att värma upp källarutrymmet, vill nån förklara för mig?

vh Simon
 
H
Om du tittar på hemsidorna för Icopal, Pordrän och Isodrän blir det klarare från deras beskrivningar.

Om källaren är kall kan fukten visserligen krypa inåt och då är det i första hand en fråga om dålig dränering.
Varm luft innehåller mer fukt än kall luft. Från en varm källare vandrar fukt utåt genom grundmuren.
Vid en viss temperatur, ofta just i gränsen mellan leran och grunden har temperaturen sjunkit så mycket att fukten kondenserar ut till vattendroppar. Sitter det en fuktskyddsmatta (typ svart med nabbar) så kommer fukten att kondensera på mattans insida och rinna ned till grunddräneringen och grundmuren slipper bli fuktig.

Det här fenomenet (att gräva kring kåken) har ju blivit aktuellt just därför att många börjat värma upp sina källare.
 
Hej Läste i senaste numret av Vi i villa (1.09) om någonting som hette Fukt stopp
vet inte om det är bra men ska själv testa på en vägg läste lite info på http://www.herdins.se/ytbehandling/fuktstopp__275
kanske kan vara nått ?

Vh Micke
 
H
Fuktstopp kanske är bra i ett dushrum men till en källarvägg är det helt fel metod.
För 40-50 år sedan hade man iden om att man skulle stoppa fuktvandring genom källarväggarna genom att stryka asfalttjära på utsidan. Därav många av dagens problem. Man varken kan eller ska stoppa fuktvandringen.
Man ska i stället ha bra dränering och använda fuktskyddsmatta.
Stoppar man fuktvandringen så blir det oundvikligen fuktskador.
 
Lyfter tråden igen.
Skulle man inte kunna lösa både fuktproblematiken och värme med att leda ner luft från övervåningen ner i källaren och sedan ut? Säg att man har en trumma som går från översta våningen ner till källaren. Sedan har man en frånluftsfläkt i yttervägg i källaren som styr flödet.
 
J
templar templar skrev:
Huset skall vara omdränerat på två sidor.
Där syns även platonmattan.
Har ägt huset i ett år , så det gjordes innan vi köpte, kanske 5 - 10 år sen.
Hur det egentligen ser ut vet jag inte, men i höstas när det regnade oavbrutet i ett par veckor var golvet i källarhallen fuktigt så det klafsade, dock var alla väggar torra i källaren.
Jag tänkte att om man värmer upp källaren så blir det väl torrare och mindre fukt där?
Men jag tänker kanske fel, på vilket sätt kunde jag få fuktskador genom att värma upp källarutrymmet, vill nån förklara för mig?

vh Simon
Du har absolut fördel av att värma källaren. Värme torkar ut fukt i alla vrår, Du får fördel för golven ovanför givetvis, långsiktigt så mår kåken bra av vältempererad källare, och du spar kostnad i form av problem som alltid uppstår med kallställda delar i en fastighet. Gå inte på myten om att "spara" genom att kallställa.. Jämför med större fastigheter där alltid källare är vältempererad, just för att fastighetsägarna har inte råd att få problemen som annars uppstår med kallställda utrymmen, exempelvis fukt, mögel, sprickbildning och annat satanstyg. Tänk också på att En liten avfuktare ofta inte räcker, den fuktar av lokalt men kommer inte åt övriga utrymmen runt i kring. Värme i källaren i kombination med cirkulation på luften är absolut bästa lösningen!
 
  • Gilla
templar
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Du har absolut fördel av att värma källaren. Värme torkar ut fukt i alla vrår, Du får fördel för golven ovanför givetvis, långsiktigt så mår kåken bra av vältempererad källare, och du spar kostnad i form av problem som alltid uppstår med kallställda delar i en fastighet. Gå inte på myten om att "spara" genom att kallställa.. Jämför med större fastigheter där alltid källare är vältempererad, just för att fastighetsägarna har inte råd att få problemen som annars uppstår med kallställda utrymmen, exempelvis fukt, mögel, sprickbildning och annat satanstyg. Tänk också på att En liten avfuktare ofta inte räcker, den fuktar av lokalt men kommer inte åt övriga utrymmen runt i kring. Värme i källaren i kombination med cirkulation på luften är absolut bästa lösningen!
Ännu en snart 15 år gammal tråd som du svarar exakt samma sak i.
Imponerande att du orkar leta upp så många gamla trådar och väcker liv i igen:)
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Ännu en snart 15 år gammal tråd som du svarar exakt samma sak i.
Imponerande att du orkar leta upp så många gamla trådar och väcker liv i igen:)
Han är ett källartroll 😂
 
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Jockebyggab skrev:
Du har absolut fördel av att värma källaren. Värme torkar ut fukt i alla vrår, Du får fördel för golven ovanför givetvis, långsiktigt så mår kåken bra av vältempererad källare, och du spar kostnad i form av problem som alltid uppstår med kallställda delar i en fastighet. Gå inte på myten om att "spara" genom att kallställa.. Jämför med större fastigheter där alltid källare är vältempererad, just för att fastighetsägarna har inte råd att få problemen som annars uppstår med kallställda utrymmen, exempelvis fukt, mögel, sprickbildning och annat satanstyg. Tänk också på att En liten avfuktare ofta inte räcker, den fuktar av lokalt men kommer inte åt övriga utrymmen runt i kring. Värme i källaren i kombination med cirkulation på luften är absolut bästa lösningen!
Och därför är alla gamla vinkällare komplett utdömda efter alla deras hundratals år.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och därför är alla gamla vinkällare komplett utdömda efter alla deras hundratals år.
Vi får inte glömma alla matkällare som fanns i gamla hus, konstigt att såna hus finns kvar.
Till och med mitt förra hyfsat nya hus från 1966 hade matkällare utan problem:)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.