Kom från semester för två dagar sen, efter en månad utomlands, och upptäckte en omfattande vattenläcka i gäststugan. Stängde vattnet direkt, torkat golvet som började resa sig och ringde försäkringsbolaget. De kom med två avfuktare som satts i stugan och går dygnet runt sedan dess. Under tiden har jag kollat i krypgrunden och vattnet har hittat sin väg genom bjälklaget som är dyblöt. Ingen avfuktare där i dagsläget. Hade nyligen anlitat en firma som renoverade stugan och och drog vatten dit. De har varit där och påstår att vattnet hade frusit och spruckit gängorna och elkabel som dem drog från stora huset inte nådde hela vägen dit. Vad kan man göra? Vilka steg ska jag tänka på för att minimera skadan? Hur svåra skador kan det bli? Vad kan man räkna med? Känner mig helt vilse, uppgiven och vet inte om försäkringen kommer att täcka gäststugan. Alla tips och råd som kan hjälpa minimera skadan och framtida kostnader är extremt välkomna. Tack på förhand
 
Tråkigt att höra. Hade du beställt värmekabel på vattenledningarna men de hade inte installerat den hela vägen utan att säga något?

Känns som en klockren sak att få ersättning för från firmans försäkringsbolag.

Oavsett så kommer det lösa sig och torka upp så småningom. Kommer ni åt att byta skadade ledningar utan att ta upp golv?
 
S Småbrukaren skrev:
Tråkigt att höra. Hade du beställt värmekabel på vattenledningarna men de hade inte installerat den hela vägen utan att säga något?

Känns som en klockren sak att få ersättning för från firmans försäkringsbolag.

Oavsett så kommer det lösa sig och torka upp så småningom. Kommer ni åt att byta skadade ledningar utan att ta upp golv?
Jag vet faktiskt inte vad vi ska göra. Rören är utanpåliggande men känns som att det finns en stor risk att vi får omfattande fuktskador om vi inte kan torka grunden kvickt.

Angående ersättningen så vet jag inte om det skulle fungera då det inte finns något skriftligt om att det ska finnas eller inte finnas en värmekabel. Jag fick bara information att de skulle installera en men sen har jag utgått från att dem gör som man ska :( hela tillbyggnad var en story i sig då offerten skiljde sig enormt mycket från slutpriset. Dessvärre kan jag bara skylla på min naivitet som lät arbete fortgå utan att jag fick ett skriftligt avtal trots begäran.
 
Alltså skriftligt eller inte så ska hantverkaren utföra arbetet fackmannamässigt och att inte använda en värmekabel hela vägen låter inte som att det utförts fackmannamässigt.

Vi kan utgå från att hantverkaren kommer hävda att arbetet är utfört i enlighet med dina instruktioner och att han upplyst dig om längden på kabeln osv. Hantverkaren har en skyldighet att upplysa dig och få det godkänt om arbetet inte ska utföras fackmannamässigt. Men det kan mycket väl bli en situation där ord står mot ord…..

Jag föreslår att du samlar in bevis och där är det bara fantasin som sätter gränsen. Du kan till exempel försöka få avtalet bekräftat i efterhand per telefon. Ett sådan samtal ska du spela in osv.
 
Redigerat:
Men du bör ju i första hand låta ditt försäkringsbolag vägleda dig.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för dina svar. Ska ta kontakt med försäkringsbolaget imorgon igen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag tänker att du anmälaren en skada till försäkringsbolaget. De skickar ut någon form av skadereglerare som kommer fram till vad som orsakat skadan.

(De kommer då fram till att kabeln röret har frusit och eventuellt täcker inte försäkring en sådan händelse)

Jag vet inte hur det blir om skadan täcks av försäkringen. Rimligen ersätts du då av försäkringsbolaget och sen driver bolaget in pengarna från hantverkaren.

Omfattas inte skadan av försäkringen så får du själv gå på hantverkaren.

Edit: Ska du själv reklamera arbetet, driva process mot hantverkaren så kan du ha nytta av rättshjälpsmomentet som brukar ingå i vanliga hemförsäkringar.
 
D Derbyboy skrev:
Jag tänker att du anmälaren en skada till försäkringsbolaget. De skickar ut någon form av skadereglerare som kommer fram till vad som orsakat skadan.

(De kommer då fram till att kabeln röret har frusit och eventuellt täcker inte försäkring en sådan händelse)

Jag vet inte hur det blir om skadan täcks av försäkringen. Rimligen ersätts du då av försäkringsbolaget och sen driver bolaget in pengarna från hantverkaren.

Omfattas inte skadan av försäkringen så får du själv gå på hantverk
D Derbyboy skrev:
Jag tänker att du anmälaren en skada till försäkringsbolaget. De skickar ut någon form av skadereglerare som kommer fram till vad som orsakat skadan.

(De kommer då fram till att kabeln röret har frusit och eventuellt täcker inte försäkring en sådan händelse)

Jag vet inte hur det blir om skadan täcks av försäkringen. Rimligen ersätts du då av försäkringsbolaget och sen driver bolaget in pengarna från hantverkaren.

Omfattas inte skadan av försäkringen så får du själv gå på hantverkaren.
Anmälan har gjorts. De skickade en firma för att minimera skadan och installera avfuktare tills någon kan komma och utreda. Jag tror försäkringen kommer att försöka komma undan.
 
Precis, då väntar du alltså på en utredning, bedömning.

Då skulle jag lusläsa försäkringsvillkoren. Då kommer du få en uppfattning om försäkringen täcker frusna rör.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag skulle lita på att de jobbargubbar som skickades från försäkringsbolaget har gjort vad som går för att begränsa skadan.
 
När jag fick en fuktskada i trossbotten så tog jag ner trossbottenskivorna, rev utvä isoleringen och sen körde jag två avfuktare 24/7 i några veckor.
 
D Derbyboy skrev:
När jag fick en fuktskada i trossbotten så tog jag ner trossbottenskivorna, rev utvä isoleringen och sen körde jag två avfuktare 24/7 i några veckor.
Hur svårt är det att göra själv? Krypgrunden är trång :(
 
Det beror såklart på hur det ser ut i krypgrunden arbetshöjd, rör osv. Jag hade ett helvete, 50-60 cm i arbetshöjd och två avloppsrör som låg i vägen. Men men jag hade bara en yta på 1 x 6 meter som behövde rivas ut. Jag hade en mätare som mötte fukt i trä så jag kunde fuktmäta alla reglar för att avgränsa skadeområdet.

Anledningen till att öppna upp är ju att för att ventilera och torka.

Det borde någon som är mer kunnig än mig kunna svara på, alltså hur bråttom det är att öppna upp trossbotten vid vattenskador.

Du skulle ju ha frågat försökringsbolagsgubbarna varför de inte öppnade upp trossbotten? Man kanske inte ens behöver det i vanliga fall, kanske duger gott med att köra på med kraftig avfuktare. Öppna upp en hel trossbotten och dra ur all isolering är ju som att byta hela trossbotten och det är ju en extrem åtgärd som man gärna vill undvika.

Hur mycket vatten kan egentligen ha läckt ut, går det att räkna på?
 
Har det runnit igenom bjälklaget så skulle jag säga att det måste öppnas. Ingen avfuktare kommer kunna torka ett stängt bjälklag. Är det parkett eller laminat du har och det är svällt och skadat måste det bytas så är det lättast att öppna ovanifrån.
 
M Maalkl skrev:
Har det runnit igenom bjälklaget så skulle jag säga att det måste öppnas. Ingen avfuktare kommer kunna torka ett stängt bjälklag. Är det parkett eller laminat du har och det är svällt och skadat måste det bytas så är det lättast att öppna ovanifrån.
D Derbyboy skrev:
Det beror såklart på hur det ser ut i krypgrunden arbetshöjd, rör osv. Jag hade ett helvete, 50-60 cm i arbetshöjd och två avloppsrör som låg i vägen. Men men jag hade bara en yta på 1 x 6 meter som behövde rivas ut. Jag hade en mätare som mötte fukt i trä så jag kunde fuktmäta alla reglar för att avgränsa skadeområdet.

Anledningen till att öppna upp är ju att för att ventilera och torka.

Det borde någon som är mer kunnig än mig kunna svara på, alltså hur bråttom det är att öppna upp trossbotten vid vattenskador.

Du skulle ju ha frågat försökringsbolagsgubbarna varför de inte öppnade upp trossbotten? Man kanske inte ens behöver det i vanliga fall, kanske duger gott med att köra på med kraftig avfuktare. Öppna upp en hel trossbotten och dra ur all isolering är ju som att byta hela trossbotten och det är ju en extrem åtgärd som man gärna vill undvika.

Hur mycket vatten kan egentligen ha läckt ut, går det att räkna på?
Jag har också 50-60 cm men då är det en mycket större ytta.
Gubben som var här var jour installerade avfuktaren och hade bråttom till nästa jobb. Han kollade inte ens kryppgrunden.
M Maalkl skrev:
Tror inte det går att räkna på. Jag var bortrest och vet inte hur länge det kan ha pågått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.