J
O Ovation skrev:
Värm upp källaren är mitt tips.
Då börjar ni fundera vad ni ska använda den till och vips så har ni ett nytt sovrum, gym eller vardagsrum.
Källaren har mindre energibehov än övriga delar när den väl används.
Och en källare är grym att vara i på sommaren. Alltid sval och skön
Precis så är det! Vettigt.
 
J
T Trrttsch skrev:
Gillestugan, C64:an, några sjyssta VHS:er och ett paket tresmak, det är en fin sommardag. :)
Yes!
 
J
D Daniel 109 skrev:
Det drar en hel del energi. Grundvärme räcker bra, om det inte är en inredd källare.
Det smarta är att kåken mår bra av värme i källaren, så man har så mycket att vinna långsiktigt på det. Jag kör verkstad i min källare så jag har inget val, det måste vara tempererat, och jag märker att jag kan ha mindre kräm på elementen ovanför. Körde en period med kall källare, men då blev golven kallare, jag behövde dra på mer ovanpå. Sen när jag fick upp värmen i källaren igen så blev allt bättre och jag kunde strypa värmen ovanför. Torrt o skönt överallt i hela kåken. Många tror att en avfuktare är lösningen men tyvärr så kan man då ha oturen att den bara avfuktare luften lokalt i rummet där den står o sen kan man få problem i andra utrymmen i källaren.
 
J
S STB skrev:
Det är alltid bra att ha värme på för att hålla fukten nere. Med bergvärme är det låga kostnader, i synnerhet jämfört med risken för eventuella mögelangrepp. Avfuktare kan nog vara bra, men man får väldigt många års uppvärmning för kostnaden av en avfuktare.

Jag kan passa på att nämna att de kombinerade termometrar/hygrometrar man kan köpa för någon hundralapp på claso/jula mm visar helt vansinniga värden på fuktigheten. Jag har haft 4 st stående bredvid varandra och de visar mer än 30%-enheter olika.
Korrekt!
 
J
V vectrex skrev:
Nackdelen (om än liten) är väl att luftfuktigheten blir högre. 12 grader är dock ganska varmt givet utomhustemperaturen vi har nu. Används inte utrymmet hade jag inte haft igång värmen. Fördelen (spara pengar) överväger den lilla nackdelen.
Större fördel att ha värmen igång i källaren!
 
J
E Enolf skrev:
Jag har sett några källare med relativt ny bergvärme och klent med element, och där skadedjuren har haft kalas. Strimmig trädgnagare kan etablera sig snabbt. Självklart ska det vara värme i källaren på ett hus som är byggt för en traditionell panna.
Så klart!
 
J
T Trrttsch skrev:
Fint, då får det vara fortsatt avstängt. Funderade också på om det var nån fördel för temperaturen på rummen ovanför men hittade svaret i en annan tråd och vinsten var marginell.
Har du radiatorer i källaren så ska dom vara på, kåken är konstruerad så och du gör huset gott. Värmen får du nytta av, värme stiger uppåt, och du riskerar inte att fukt stannar kvar och på sikt orsakar problem som så många har råkat ut för sen dom kallställda sina källare. Det finns en övertro på luftavfuktare, men tänk på att luftavfuktare bara avfuktare lokalt i rummet där den står. Värme ochc juste vent är bästa försäkringen mot fukt o mögel. Trevligt inomhusklimat på köpet!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J
T Trrttsch skrev:
Hej!

I mammas hus från 1966 med en våning + källare så är källaren avdelad på en gillestuga och en förrådsdel med liten skickarverkstad. Idag märkte jag att alla element i förrådsdelen var avstängda och de har varit de åtminstone sen när far gick bort för två år sedan. Det känns inte speciellt kallt för ett förråd, kanske runt 12 grader. Finns det någon nackdel med att ha dem avstängda? Eftersom man inte är där så ofta spelar det ju ingen större roll för bekvämlighetens skull.
På med elementen! Kåken är byggd med tanke på att radiatorer ska värma det utrymmet, och du får nytta av den energiåtgången i form av att värmen gör golven mm skönare. Bara jordkällare och torpargrunder mår bra att vara kalla. Här är det radiatorer på som gäller, då slipper du fukt o kondens på sikt.
 
J
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Det är självklart att Du ska ha värmen på i en källare.
Vill man slippa lukt och få bra komfort är det ett måste. Det är bara gamla människor som tror att man sparar en massa pengar på att ha iskallt i källaren.
Ja det verkar vara en del som plötsligt stänger ner. Problemen kommer som ett brev på posten. Källare med radiatorer ska absolut värmas. Se över radiatorerna och håll detta fina system igång, det finns alltid en tanke bakom grundkonstruktione från byggingenjörer som ritade huset och planerade radiator placeringar för optimal spridning av värmen energi. Har du radiatorerna på i källarplan så eldar du definitivt inte för kråkorna, utan du vinner i både långsiktigt välmående kåk och bättre komfort. Har tyvärr åkt ut på i vårt tycke onödiga jobb där fuktskador kommit efter ett par säsonger med avstängda radiatorer och där enbart en övertro på en liten avfuktare funnits. Gå inte på den fällan. Radiatorer är bra!
 
J
T Trrttsch skrev:
Ok! Jag ska se om jag hittar några hygrometrar att sätta upp och hålla koll på fukten.
På med radiatorerna!
 
J
T Trrttsch skrev:
Hej!

I mammas hus från 1966 med en våning + källare så är källaren avdelad på en gillestuga och en förrådsdel med liten skickarverkstad. Idag märkte jag att alla element i förrådsdelen var avstängda och de har varit de åtminstone sen när far gick bort för två år sedan. Det känns inte speciellt kallt för ett förråd, kanske runt 12 grader. Finns det någon nackdel med att ha dem avstängda? Eftersom man inte är där så ofta spelar det ju ingen större roll för bekvämlighetens skull.
Håll igång radiatorerna där nere, du har bara fördelar för kåken om du har vältempererad nedre del av huset. Och god cirkulation på luften. Finns folk som bara har stängt ner elementen i källaren i nutid för att "spara". Dessvärre så får du senare problem istället som definitivt blir dyrt och trist, i form av fukt som inte torkar ut, du kan få sprickor i grunden på grund av att kylan letar sig längre in. Värst är om det blir spridning av mögel i kombination med sprickor där fukt tränger in som sedan fryser. Finns dessutom trivselmässigt stor vits med att ha nedre regionerna/källare vältempererad. Bäst av allt är att kåken mår bra på sikt. Värme letar sig uppåt och har betydelse för golvet på våningen ovanför dessutom! Håll radiatorerna igång, huset är en gång konstruerat för att ha dessa radiatorer på och vi bor i Sverige. .....långa vintrar. Hade vi varit i sydfrankrike eller Spanien så hade läget varit annorlunda. I sverige är det gött med värme!
 
J
T Trrttsch skrev:
Hej!

I mammas hus från 1966 med en våning + källare så är källaren avdelad på en gillestuga och en förrådsdel med liten skickarverkstad. Idag märkte jag att alla element i förrådsdelen var avstängda och de har varit de åtminstone sen när far gick bort för två år sedan. Det känns inte speciellt kallt för ett förråd, kanske runt 12 grader. Finns det någon nackdel med att ha dem avstängda? Eftersom man inte är där så ofta spelar det ju ingen större roll för bekvämlighetens skull.
Håll igång radiatorerna där nere, du har bara fördelar för kåken om du har vältempererad nedre del av huset. Och god cirkulation på luften. Finns folk som bara har stängt ner elementen i källaren i nutid för att "spara". Dessvärre så får du senare problem istället som definitivt blir dyrt och trist, i form av fukt som inte torkar ut, du kan få sprickor i grunden på grund av att kylan letar sig längre in. Värst är om det blir spridning av mögel i kombination med sprickor där fukt tränger in som sedan fryser. Finns dessutom trivselmässigt stor vits med att ha nedre regionerna/källare vältempererad. Bäst av allt är att kåken mår bra på sikt. Värme letar sig uppåt och har betydelse för golvet på våningen ovanför dessutom! Håll radiatorerna igång, huset är en gång konstruerat för att ha dessa radiatorer på och vi bor i Sverige. .....långa vintrar. Hade vi varit i sydfrankrike eller Spanien så hade läget varit annorlunda. I sverige är det gött med värme!
T Trrttsch skrev:
Fint, då får det vara fortsatt avstängt. Funderade också på om det var nån fördel för temperaturen på rummen ovanför men hittade svaret i en annan tråd och vinsten var marginell.
Dra igång radiatorerna så mår kåken bra långsiktigt, då spar du pengar på att slippa senere problem. Kåken är konstruerad med dessa radiatorer och det är klar fördel för våningen ovanför. Den som påstår något annat är okunnig och kortsiktigt snål, det är bara att jämföra med större fastigheter där man givetvis har tempererade källare, just för att hela kåken och grunden mår bra långsiktigt, stora fastighetsägare har inte råd med sprickbildning o mögel o annat satanstyg som kommer med kalla fuktiga källare utan uppvärmning. Kolla på konkursade fastigheter/bolag där man stängt ner värmen ett par år.....japp, fukt, mögel och sprickor, som efter ett par år blir stinkande rivningsobjekt! Se upp med myten att spara pengar kortsiktigt genom att kallställa, det blir tvärtom långsiktigt dyrt och problematiskt!
 
J Jockebyggab skrev:
Håll igång radiatorerna där nere, du har bara fördelar för kåken om du har vältempererad nedre del av huset. Och god cirkulation på luften. Finns folk som bara har stängt ner elementen i källaren i nutid för att "spara". Dessvärre så får du senare problem istället som definitivt blir dyrt och trist, i form av fukt som inte torkar ut, du kan få sprickor i grunden på grund av att kylan letar sig längre in. Värst är om det blir spridning av mögel i kombination med sprickor där fukt tränger in som sedan fryser. Finns dessutom trivselmässigt stor vits med att ha nedre regionerna/källare vältempererad. Bäst av allt är att kåken mår bra på sikt. Värme letar sig uppåt och har betydelse för golvet på våningen ovanför dessutom! Håll radiatorerna igång, huset är en gång konstruerat för att ha dessa radiatorer på och vi bor i Sverige. .....långa vintrar. Hade vi varit i sydfrankrike eller Spanien så hade läget varit annorlunda. I sverige är det gött med värme!

Dra igång radiatorerna så mår kåken bra långsiktigt, då spar du pengar på att slippa senere problem. Kåken är konstruerad med dessa radiatorer och det är klar fördel för våningen ovanför. Den som påstår något annat är okunnig och kortsiktigt snål, det är bara att jämföra med större fastigheter där man givetvis har tempererade källare, just för att hela kåken och grunden mår bra långsiktigt, stora fastighetsägare har inte råd med sprickbildning o mögel o annat satanstyg som kommer med kalla fuktiga källare utan uppvärmning. Kolla på konkursade fastigheter/bolag där man stängt ner värmen ett par år.....japp, fukt, mögel och sprickor, som efter ett par år blir stinkande rivningsobjekt! Se upp med myten att spara pengar kortsiktigt genom att kallställa, det blir tvärtom långsiktigt dyrt och problematiskt!
I en tråd med 42 inlägg så är det du som står för 24 av dom sista 25 inläggen och det enda du skriver är öka värmen.
Tror dom flesta har förstått din synpunkt vid detta laget:)
Har du något annat att säga??
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941
  • Laddar…
Radiatorerna är på. Tack för all hjälp. 😁 Och gott nytt år. 🎉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.