Jag har ett rör i min källarvägg (röret borde gå rakt in i källartrappan för att gå in från utsidan) som plötsligt har börjat droppa vatten. Har bott här sedan 2021 och har aldrig märkt att det blivit blött här tidigare. Har ingen aning vad det kan vara för typ av rör och vart det kan komma ifrån. Har satt en gammal glasburk under som det kan droppa i för tillfället. Någon som vet vad det är för typ av rör och vad man kan göra åt det?
Rostigt avloppsrör i hörn med brunaktiga fläckar på vägg och kakelgolv. Skadat måleri, möjligt fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej!

Är det gjutjärn eller galvat stålrör?

Jag misstänker gammal ledning för inkommande vatten eller utgående äldre avlopp.

Röret verkar ju kapats jämt med väggen då äldre system plockats bort.

Troligtvis är ledningen skadad i marken och har fyllt med smältvatten vilket letar sig tillbaka till huset.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Tack för ditt svar. Jag tror att det är gjutjärn, men är inte helt 100. Huset är från 1965. På en gammal ritning jag hittade så kan det stämma med att det är ett gammalt avlopp. Ska man i så fall bara sätta igen röret? Eller bör man kontakta någon VVS:are först som har mer koll på läget?
 
Karrock
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Inte påfyllning till en gammal oljetank?
 
rosten på väggen och golvet är inget nygjort - så det har runnit vatten där förr också och det känns inte som att det är något som behöver åtgärdas akut.

som redan skrivet att vid en framtida omläggning på utsidan så lär du få svaret var röret gick till och det du ser nu är ytvatten som tränger in eller att grundvattennivån är hög.
 
lite otydligt vad det kan tänkas vara på utsidan men det ser inte så grovt ut och det nämns en trapp. Det är inte så att du har nå galler eller nåt? Har sett en del gamla typ avskrapningsgaller för skor i början på trappor utomhus som har dränering till avlopp.
 
Jämför dimension med hyllfästet i ovankant, det skulle kunna vara den ursprungliga, numer ersatta vattenservisen från 20-30-40-talet?
 
Tack för era svar.

Det har nog droppar lite innan som någon skrev, men senaste dygnet har det droppat ca 2l.

Huset är från -65. Jag har inte mätt diametern på röret men skulle uppskatta den till 50-70mm. Om man följer röret rakt ut så kommer man under trappan (utomhus) som går ner i källaren. Det har nog varit en oljepanna i rummet tidigare, men enligt någon gammal ritning jag hittade verkar den ha stått i andra änden av rummet. Det kommer en VVS-kille imorgon och kikar på det så får vi se vad han säger.
 
  • Gilla
Småbrukaren och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.