Hittade denna "byggbeskrivning" på nätet som nog kan inspirera en del husägare som, citat:

Projektnamn: Öppet till nock
Projektbeskrivning: Det primära målet med detta projekt är att utöka mängden isolering på vår vind
samt att säkerställa en tät och gedigen konstruktion. Projektet kommer också att bidra till ett
luftigare intryck av övervåningen.
Startdatum: 2004-06-26
Status: Pågår
http://www.lindblad.cc/project/BY20040626.pdf
 
Hehe! Kul att någon ev har användning för det man gjort. Har dåligt samvete för att projektet inte är färdigt men som vanligt tar det längre tid än man tror.

 
Aha, det var du! Jo, jag såg en länk till byggahus så jag misstänkte väl att det var en forumdeltagare ;)
Längre tid - jag missade inflyttning med precis 1 år... :cool:

Kämpa på, det var som sagt en riktigt bra dokumentation!
 
Den sidan kikade jag på när jag skissade på sovrumsprojektet. Jag fick liksom lite insiration då jag var halvvägs och tyckte att det gick tungt. MEN....nu är det klart !
 
  • IM003710.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns som om inspirationsflödet ändrade riktning :) Ert projekt såg riktigt bra ut. Antar att ert hus inte är från sjuttiotalet med tanke på takstolarna :)

Blir nog att vi sätter gips utan på råsponten för att få ett slätare intryck. Efter att ha sett eran bild så känns det helt rätt. Hade nog viljat ha spottar i snetaket men er placering var inte dum den heller. Tyvärr är våra takstolar lite för smala för att "gömma" en spot.
 
Byggt -46 så det var ett jäkla pillrande med masonit för luftspalt och skärande av isolering.....olika mått överallt. 3 man satte upp all gips på ca 4tim. Detta bygge har ju tagit en jäkla tid men så har jag jobbat helt ensam också, förutom gipsuppsättningen.

Uffe
 
Mycket snygga byggen. :)
Så skulle vi oxå vilja göra, öppna upp till nock samt få ett litet sovloft. Problemet är bara att våra takstolar har W-konstruktion :-/. Vill ha bort dom här "stötorna" :-? så man kan uttnyttja utymmet maximalt.
 
Börja med att ta kontakt med en konstruktör som får ge ett utlåtande om vad du behöver byta ut/förstärka. Allt går, det är bara en fråga om ambitionsnivå/pengar ;)
 
Starkt jobbat tuffeuffe, det där har du gjort bra  :)

Var inne i ett 1,5 plans hus på visning där de hade 2 rum i vardera ände av ovanvåningen med en gångbro mellan och uppgång för trappa.
Kombinerat med takfönster och spottar blev det riktigt läckert.

Ska se om man hittar några bilder kanske.....
 
Hejsan!
någon som har en bild på ett tak av råspånt som är vitmålat eller vitlaserat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.