Jag hae en liten gård på en udde. Där finns ytterligare sju fastigheter. En av dem har nyligen styckats i fyra delar åt fyra syskon. De fick inte använda trekammarbrunn och infiltration för avlopp pga närheten till sjön. Trots en markägares motstånd fick de genom lantmäteriet servitut för att dra 400 meter ledning från en gemensamt ägd pump upp till kommunens anslutningspunkt med motivet att fastigheterna inte kunde användas utan avlopp. Avloppslangen i PEM är dimensionerad för pumpen och de fyra fastighetena och det går inte att ansluta flera till det avloppet.

Jag har trekammarbrunn och en än så länge väl fungerande infiltration som dock är trettio år gammal.Då de på udden grävde ned sin slang bad jag att mot kostnadsbidrag få dra en egen slang för framtida behov. Detta nekades utan motivering av den som hanterade servitutsfrågan och avloppsbygget (vederbörande är ingift och ej delägare).

först senare fick jag tillgång till servitutshandlingarna och ser att kommunen i bygglovet för byggnation på udden skrivit att övriga fastigheter i området bör beredas tillfälle att ordna kommunalt avlopp samtidigt. Den skrivningen struntade samordnaren alltså i. Det fanns inga objektiva skäl.

Det upprättade servitutet har en bredd av fyra meter och går genom en smal gata genom en skogsdunge. Där hade tidigare dragits en gemensam vattenledning till udden utan servitut och en teleledning som fick ledningsrätt (också fyra meter) samtidigt som avloppsservitutet bildades. Ledningsrätten för tele bör nu kunna upphävas eftersom Skanova lagt ned fast telefoni i området. Det kan noteras att lantmäteriets beslut innebar att servitutet för avloppsledningen skulle följa teleledningens sträckning. Jag kan lätt märka ut den med professionell kabelsökutrustning och signal på den frånkopplade telelinan.

avloppsbyggarna fick allså dra avlop där Skanova fått ledningsrätt för en tjugo år tidigare nedlagd telekabel. För mig uppstår frågan om det befintliga servitutet utesluter att ytterligare en avloppsledning läggs ned utmed befintlig vatten- och teleledning. Själfallet uppstår ansvarsfrågor men de går att lösa. Jag tror inte att avloppsanläggarna kan ange exakt position för var deras slang ligger för de lade ingen söktråd.


I detaljplaner kan finnas u-områden avsatta för ledningssragning i mark. Dessa ledningar kan ligga med ledningsrätt men sådan rätt innebär inte att annan intressent ej kan dra ledning i samma ledningsgata. Såvitt jag förstår kan innehavare av ledningsrätt inte vägra ytterligare ledningsdragning förutsatt att redan liggande ledning förblir åtkomlig och oskadd.

Jag hoppas komma överens med den tidigare motsträviga markägaren fr a om jag kan dra min ledning i den fyra meters remsa som är avsatt i servitutet. I värsta fall får jag be lantmäteriet att upprätta ett nytt servitut men det förefaller egendomligt om två servitut funnes på samma markremsa (plus ledningsrätten för tele).
 
Claes Sörmland
G gråsten skrev:
För mig uppstår frågan om det befintliga servitutet utesluter att ytterligare en avloppsledning läggs ned utmed befintlig vatten- och teleledning.
Om det är din mark så får du lägga en ledning där om den inte hindrar de härskande fastigheternas möjlighet att utöva sitt servitut. Du ska visa skälig hänsyn till dina grannar när lägger din ledning. Det vanliga är att ledningar som omfattas av olika rättigheter läggs bredvid varandra på samma mark, t ex sker det regelmässigt i gatumark. Det är således inte så att du inte alls får nyttja marken som omfattas av servitutet.

Är det inte din mark så behöver du en överenskommelse med markägaren. T ex kan ni skriva ett avtalsservitut. Annars låter detta som något som borde ha lösts som en gemensamhetsanläggning.
 
  • Gilla
carra och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.