Tjena,
började med att jag tog kontakt med ett företag för jag vela höra mig för om min ivt pump skulle ”klara av” att även värme upp källaren då den är kallställd nu.

Då jag hade teknikern på telefon så bad han mig gå ner till pumpen och kolla lite grejer.
Då kunde han konstatera att pumpen inte tog nån värme ifrån berghålet, utan har gått nästan bara på elpatron (förklarar varför elräkningar varit så dyr).

tekniker kom dit efter nån dag och han kunde konstatera att det var en givare som behövde bytas ut.
12k trodde han det skulle kosta, hel dags jobb.
Alternativ att slangarna behövdes spolas rent.
Han skruvade på givaren så den skulle Mata mer.
Men sen blev det ledighet och vi skulle höras efter nyår om boka en tid för bytet.


Men nu för några dagar sen har jag fått hög hetsgastemperatur flera gånger om dagen. Blir tokig när det piper mitt i natten.

Kan det vara något annat än givaren där eller något jag kan göra själv för åtgärda felet? Jag har gjort rent filtrena och dom var smutsiga men felet kvarstår.



Pumpen är 11-13 år gammal

Mvh Erik
 
  • Rörsystem och elanslutningar inuti maskineri eller apparatskåp, med märklappar och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital display på värmepump visar temperaturer och status med knappar för inställningar och information. Datum visar 2009-12-29.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man justerar inte en gammal expventil, man byter ut den!
 
DonPablo DonPablo skrev:
Man justerar inte en gammal expventil, man byter ut den!
Tanken är att han ska byta den, men när han kom förbi så hade han ingen med sig så var tvungen att beställa en.

Jag var mest nyfiken om det är vanligt fel som uppkommer när den är dålig eller om det kan vara något annat dyrt fel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.