Förstår hur du menar, och inser att du har rätt. Jag har aldrig använt en krysslaser, men om den fungerar så att den skjuter ut fyra linjer som utgår från apparaten så har du alldeles rätt. I mitt huvud när jag resonerade kring detta så tänkte jag mig att man ställer lasern en bit ifrån den yta den ska projicera på, och att den sedan skjuter ett kryss mot den ytan. Som en rotationslaser, fast med ett vertikalt streck också. I så fall skulle det kunna bli fel om man placerade lasern så att den sköt krysset snett neråt mot golvet.
 
Bra tråd, det måste gå att använda den röda linjen på fler ställen än man kommit på hittills..
Jag har en Black&Decker LZR6TP idag och har använt den till:
Avvägning av grundstenar/gråsuggor till uthus, syftning med tumstock
Avvägning/avjänming av 6m3 poolunderlag, syftning med tumstock
Taveluppsättning
Gardinstänger
Avväxling väggreglar
Uppsättning spegelvägg
Tapetsering med bård mitt på väggen
Fall på avloppsstam, syftning med tumstock
Lite kakelsättning

Oftast tycks man bara använda den vågräta linjen men någon gång ibland används hela krysset..
Kom igen nu och berätta vad ni använder era lasrar till så kanske man kan motivera en Hilti Kombilaser PMC 36 när B&Dn har åkt i golv (den har klarat ett 2m fall rätt ner i betonggolvet)
http://www.hilti.se/holse/modules/prcat/prca_navigation.jsp?OID=-24229
 
Sätta liggande reglar, innaför difussionsspärren. Min 5-öring i ämnet.
 
Norell, har du använt LZR6TP utomhus i dagsljus ? på vilket avstånd ser man "röda" linjen ?
 
Jag kan lägga till:
- utgrävning av källargolv (med tumstock att syfta med)
- jämna ut singel för underlag på samma källargolv
- mäta in nya väggar (man kan låta den lodräta linjen svepa över en befintlig vägg, då ligger strecket på golvet i den väggens förlängning)
- sätta nya väggar i lod (ja vanligt lod fungerar också, men går inte lika fort)
- Kolla höjdskillnader i trädgården (i skymning, också med en referenspunkt och tumstock att syfta med)
 
Hej Chenti
I dagsljus kanske du ser linjen på 10 cm avstånd =)
Nä, man måste liksom pinebar vara ute i skymmningen om man ska se strecket på tumstocken, men det går lika bra att syfta mot lasern med tumstocken - man får alltså laserstrålen i ögat vid en viss referenshöjd om du förstår hur jag menar, kanske inte helt nyttigt men än ser jag ganska bra iallfall..
 
Ok, men jag är fortfarande inte övertygad om laserns förträfflighet i snickarsvängen. Det hade jag iofs inte specificerat, men det är där jag står.

Montering av eldosor går enklast/ bäst med Hole-In-One, och skulle den inte finnas till hands så går det fortare att mäta fram centrum på dosan än att rigga lasern. Oftast är det också fler dosor i en skiva och då blir lasern en löjligt meckig lösning, enligt mig.

Att använda den till att hänga tavlor och sätta gardinstänger funkar säkert jättebra, men det hör vanligtvis inte till dom normala arbetsuppgifterna. Sen tror jag inte att någon hänger så mycket tavlor att det egentligen motiverar ett inköp av laser..

Den är dock bra när en lång linje ska märkas upp, som i Loffe's exempel, eller när man ska ta ut höjder på större avstånd vid grundläggning o.dyl. Dessa två uppgifter skulle man dock kunna lösa på samma tid och med mindre budget mha med en snörslå och ett slangvattenpass. Det sistnämnda kan ju t.o.m. gå runt hörn..

Finns det verkligen inga fler områden inom byggnadssnickeri där den faktiskt spöar traditionella metoder? Jag kan tyvärr inte komma på något själv, och då är jag ändå i desperat behov av Leica's lilla krysslaser..

Jag får en liten känsla av att lasern är en produkt som skapar ett oemotståndligt ha-begär hos dom flesta. Sedan blir vi tvungna att skapa användningsområden, trots att det ofta innebär mer jobb, eftersom vi dels har lagt ut dyra pengar, och dels gärna pillar på manicken bara för att den är fin och flashig. Eller..?
 
  • Gilla
Monteras
  • Laddar…
Mikael_L
ACME skrev:
Jag får en liten känsla av att lasern är en produkt som skapar ett oemotståndligt ha-begär hos dom flesta. Sedan blir vi tvungna att skapa användningsområden, trots att det ofta innebär mer jobb, eftersom vi dels har lagt ut dyra pengar, och dels gärna pillar på manicken bara för att den är fin och flashig. Eller..?
Ja, och ?????

Jag har iaf inga problem med det ... :D :D :D :D
 
Själv köpte jag en krysslaser utan att egentligen veta vad ajg skulle ha den till, men nu går jag hämtar den för, känns det som, 9 av 10 meckartillfällen i hemmet. Livet blir bättre med tillgång till en krysslaser. Man vaknar mer utsövd, får större lönecheckar, etc. Ok kanske itne riktigt så men det är en guld värd liten pryl.
 
Mikael_L
I ett kommande bygge tänker jag mig att använda lasern till avvägning av grundelementen (men dagsljusproblemet kanske förhindrar detta). Avvägning av mellanbjälklag. Avägning och linjering av fönster och fönsteröppningar på väggarna. Köksskåp, kakel och klinkersättning. Då jag misstänker att lasern står framme och nära till hands hela tiden så kanske den även kommer användas till att sätta dörröppningar lodrätt och få väggar lodräta och/eller vinkelräta mot varandra.

Men detta är ju inget utprovat användande, så om det verkligen fungerar någorlunda tidseffektivt till att detta får jag återkomma med i framtiden. ;)
 
Snailman
Mikael_L skrev:
I ett kommande bygge tänker jag mig att använda lasern till avvägning av grundelementen (men dagsljusproblemet kanske förhindrar detta). Avvägning av mellanbjälklag. Avägning och linjering av fönster och fönsteröppningar på väggarna. Köksskåp, kakel och klinkersättning. Då jag misstänker att lasern står framme och nära till hands hela tiden så kanske den även kommer användas till att sätta dörröppningar lodrätt och få väggar lodräta och/eller vinkelräta mot varandra.

Men detta är ju inget utprovat användande, så om det verkligen fungerar någorlunda tidseffektivt till att detta får jag återkomma med i framtiden. ;)
jag tänkte ungefär likadant, hoppas nån hinner köpa och rapportera hur någon av dessa satser fungerar? (lutar mest åt leican men är lite osäker på dess mottagare,tycker rutan på mottagaren ser lite liten ut... (i värsta fall undrar jag om det duger att använda vid gjutningen oxå...)

http://www.proffsmagasinet.se/linjelaser-mottagare.html
 
En laser kan man använda till att tex. skåla ett golv, då är man ju inomhus så strålen syns bra samt att det går förbannat mycket snabbare än med slangpass.
 
Skåla ett golv?
Vad gör man då?
 
TMB skrev:
Skåla ett golv?
Vad gör man då?
Google är din vän...

"Den finlandssvenska byggtermen skåla (med avledningen skålning) används i lite skiftande betydelse om olika sätt att fylla ut bjälklag eller väggkonstruktioner för att göra golven och väggarna raka, förbättra isoleringen eller dylikt. Enligt en uppgiftslämnare kan man också skåla ett golv genom att hugga ur bjälkarna där det är för högt i stället för att palla under. Skålningen kan vidare avse brädbeklädnad på takstolar som underlag för taktäckningsmaterial." (www.kotus.fi)
 
Personligen tycker jag att det finns lite för mycket felmarginal när man väger in ett golv med laser.
Tidigare jobbade jag en del med Nivellgolv, och vi körde då med lasern (rotationslaser) vid ett par tillfällen, men när man gick efter med passet och kollade så blev det till att skruva vidare.

Numer väger jag in ramen och var tredje regel med libellan, och kör sedan med rätskiva. Det går både fort och blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.