Hej på er,

Behöver hjälp hur jag ska räkan vid ev avstyckning och försäljning. Frågan avser tomt med rivningsfärdigt hus förvärvad i år.

Tanken är att stycka av då tomten är väldigt stor och det ligger i attraktivt område. Som jag förstår så skattar man 22% på försäljningen precis som vid hus

Frågor;
Kan man begära uppskov på skatten om inte tidigare uppskov finns?

Hur beräknar man värdet? säg att vi köpte 5500m2 tomt för 4msek och vill stycka av 1500m2 av dessa till en kostnad av 2msek

Blir då värdet m2 priset för tomten (727kr) räknat på m2 - priset som köpare får betala (1333kr/m2). det vill säga vinst på 606kr per såld m2?

Eller hur värderas "mitt inköpsvärde"
 
J jarlhov skrev:
Hej på er,

Behöver hjälp hur jag ska räkan vid ev avstyckning och försäljning. Frågan avser tomt med rivningsfärdigt hus förvärvad i år.

Tanken är att stycka av då tomten är väldigt stor och det ligger i attraktivt område. Som jag förstår så skattar man 22% på försäljningen precis som vid hus

Frågor;
Kan man begära uppskov på skatten om inte tidigare uppskov finns?

Hur beräknar man värdet? säg att vi köpte 5500m2 tomt för 4msek och vill stycka av 1500m2 av dessa till en kostnad av 2msek

Blir då värdet m2 priset för tomten (727kr) räknat på m2 - priset som köpare får betala (1333kr/m2). det vill säga vinst på 606kr per såld m2?

Eller hur värderas "mitt inköpsvärde"
Uppskov kan du bara få när du säljer en privatbostad, inte tomt.

Omkostnadsbeloppet kan beräknas på ett par olika sätt, se här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/2731.html
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T term skrev:
Uppskov kan du bara få när du säljer en privatbostad, inte tomt.

Omkostnadsbeloppet kan beräknas på ett par olika sätt, se här: [länk]
Tackar, dock faller uträkningen då jag inte har ett bostadsvärde. enl beräkningen hamnar jag ´- i kapitalvinst enl uträkning metod 1
 
J jarlhov skrev:
dock faller uträkningen då jag inte har ett bostadsvärde
Hur menar du? Finns det inget taxeringvärde för den bef. byggnaden?
 
H hempularen skrev:
Hur menar du? Finns det inget taxeringvärde för den bef. byggnaden?
Hej,

jag har inga uppgifter om den fastighet som står där idag. Det är ett gammalt fritidshus i rivningsskick utan värme/vatten/avlopp. I mina ögon 0 värde. kommunen har kanske annan syn på det vid granskning

Taxeringsvärder idag är 784.000kr
 
hittade faktisk värde för byggnad och tomt : SEK 131.000 SEK 653.000
 
Med dessa uppgifter och enligt metod 1 från skatteverket hamna det på en negativ kapitalvinst. Ska jag då tolka det som att det inte blir skatt på försäljningen?
 
J jarlhov skrev:
Hej,

jag har inga uppgifter om den fastighet som står där idag. Det är ett gammalt fritidshus i rivningsskick utan värme/vatten/avlopp. I mina ögon 0 värde. kommunen har kanske annan syn på det vid granskning

Taxeringsvärder idag är 784.000kr
J jarlhov skrev:
Med dessa uppgifter och enligt metod 1 från skatteverket hamna det på en negativ kapitalvinst. Ska jag då tolka det som att det inte blir skatt på försäljningen?
Om byggnaden var värdelös då du köpte tomten för 4 Mkr så skulle jag räkna på anskaffningsutgiften 1500/5500 * 4 Mkr = 1091 tkr. Vinsten blir då 909 tkr innan avdrag för avstyckningskostnader m.m., om du säljer den avstyckade delen för 2 Mkr.
 
T term skrev:
Om byggnaden var värdelös då du köpte tomten för 4 Mkr så skulle jag räkna på anskaffningsutgiften 1500/5500 * 4 Mkr = 1091 tkr. Vinsten blir då 909 tkr innan avdrag för avstyckningskostnader m.m., om du säljer den avstyckade delen för 2 Mkr.
njae, det fanns ett taxerat värde för byggnaden om du tittar vad jag skev tidigare.
 
J jarlhov skrev:
njae, det fanns ett taxerat värde för byggnaden om du tittar vad jag skev tidigare.
Jo, men inget faktiskt värde. Jämför med att du eldar upp byggnaden innan du styckar av tomten.

Vill du ändå kvotera efter taxeringsvärdet så blir anskaffningsutgiften för hela tomten 3 331 633 kr, och för den avstyckade delen 1500/5500 av det, alltså 908 627 kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.