Hej!

Har en Vaillant AroTherm Plus utedel och en Vaillant Unitower innedel från 2021 som fungerar kanon. Men vid två tillfällen har värmen slutat fungera varav det ena inträffade igår på nyårsafton klockan 18:00. Jättekul!

Alla termostater är öppna helt och alla returventiler är öppna helt i hela huset. Termostatventilerna är säkert justerade av de som installerade allt. Har inte rört något.

Men det kom upp ett fel att kompressorn var spärrad på grund av för lågt flöde i byggnadskretsen och värmen lade av. Första gången pillade jag lite på alla termostater och startade om maskinen och sen fungerade det.
Igår fungerade inte detta. Pumpen hade ett flöde på ca 950 liter per timme när den stannade.

Hittade till slut en kulfilterventil på ett av rören ut till värmepumpen som var helt igengeggat. Rengjorde det och sen var flödet 1700 liter per timme och allt hoppade igång utan problem. Nu är det även varmt i slutet på slingan i en tillbyggnad vilket det inte varit tidigare denna vintern.

Min fråga,

Vattnet som är ute och vänder i värmepumpen, snurrar det sedan runt i radiatorslingan? Jag har alltid trott att det var två slutna system och att värmepumpsvattnet värmde en slinga i innedelen eller något.

Men nu när flödet till värmepumpen är högre så är uppenbarligen flödet bättre i radiatorslingan också.

Tack för svar!
Bifogar bild på den igengeggade ventilen.
 
  • VVS-installation med kopparledningar, avstängningsventil och flexibla slangar under en diskbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS under diskbänk: rör, avstängningsventil, vattenmätare och anslutningar i skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om det är en värmepump med vatten mellan ute- och innerdelarna så är det samma värmevatten som cirkulerar överallt och i husets radiatorer eller golvvärmeslingor.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det är en värmepump med vatten mellan ute- och innerdelarna så är det samma värmevatten som cirkulerar överallt och i husets radiatorer eller golvvärmeslingor.
Stort tack för svar, det var precis det jag ville veta. Det är en luftvatten-VP som skickar vatten mellan utedel och innedel hela tiden.

Men hur fungerar det när VP:n tillverkar varmvatten till duschen/VV-beredaren?
Det är ju inte radiatorvatten man duschar i direkt 😅

Skickas då det varma vattnet genom en slinga och värmer upp vattnet i VV-beredaren? VV-beredaren är integrerad i vår innedel.
 
E Eversmooth skrev:
Skickas då det varma vattnet genom en slinga och värmer upp vattnet i VV-beredaren?
Ja, det sitter en växelventil som styr om vattnet till slingan i beredaren.

Sen finns det luftvatten-värmepumpar som har separata slingor med värmeväxlare emellan, min är en sådan (Thermia Atria).
Men, det beror kanske mest på att exakt samma pump kan användas för att hämta värmen från luft, berg, jord eller sjö.
 
  • Gilla
Josth och 1 till
  • Laddar…
Då är jag med. Stort tack för svaren! 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.