Hej!

Vi håller på att sätta ångbroms på vindsvåningen. Har i sommar haft snickare som bytt tak och isolerat utifrån. Ska isolera ett lager inifrån och sedan då upp med ångbroms i hela taket samt gavlar. Gammalt hus (-50) så fått rådet att använda just ångbroms och inte ångspärr.

Nu när vi börjat så undrar jag, hur noga är det med tät ångbroms?
Ångspärr (plast) ska ju helst vara heltätt med tejpade skarvar osv. Men ångbroms som i sig inte är lika tät....?

Har råkat göra en del små hål i duken. Ska man runt och tejpa/lappa alla dessa? (Hål på 1-2 cm efter felskjutna o borttagna häftklamrar)
 
Rickard.
Hyffsat tätt räcker för båda för att undvika fuktproblem, rejält tätt gör man för att minska energiförbrukning så mitt råd är att du tejpar och tätare ordentligt!
 
Tänk så här- en ångbroms år ”tät” ftt ett ån insidan och kan andas utifrån och in när klimat är rätt. Dina små hål kommer att läcka ut varm fuktig luft i konstruktionen och där kondensera. Alltså kommer du få fukt väldigt koncentrerat till just dessa punkter vilket inte är bra. Så JA du ska tejpa alla dessa hål
 
Rickard. Rickard. skrev:
Hyffsat tätt räcker för båda för att undvika fuktproblem, rejält tätt gör man för att minska energiförbrukning så mitt råd är att du tejpar och tätare ordentligt!
nej, det stämmer inte.

det ska vara helt tätt för att undvika fuktproblem.
Det är fuktkonvektionen som är det stora problemet i en byggnad inte fuktdiffusionen,

Som @Matti_75 säger stämmer och det måste tätas.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Rickard.
Det har monterats ångspärr utan tejp eller övrig tätning i ≈30år och i 999/1000 fall fungerar det helt okej, i en del konstruktioner görs det än idag där det är omöjligt/orimligt att göra helt tätt. Det finns inget som gör att just all fukt letar sig just till dom enstaka hålen.

Såklart monterar man så tätt som är möjligt/rimligt.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Det monterades ångspärr utan tejp eller övrig tätning i ≈30år och i 999/1000 fall fungerar det alldeles utmärkt, i en del konstruktioner görs det än idag där det är omöjligt att göra helt tätt. Det finns inget som gör att just all fukt letar sig just till hålen om man inte har väldigt högt tryck inomhus.

Såklart monterar man så tätt som är möjligt/rimligt.
hela grejen med en plast är att den ska vara tätt.
konvektionen för med fukt ut i konstruktionen som kondenserar och leder till fuktskador.
Det är av ytterst vikt att man gör plasten helt tätt även om det är en ångbroms då den har samma funktion.

Självklart letar sig luften till hålen i plasten det är så fysikens lagar fungerar.

ser dessa skador hela tiden på byggnader så tror knappast du har något belägg för 999/1000
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Men ångbroms är ju inte samma typ av heltät plast som ångspärr. Det är ju mer tygliknande plast som ska andas.... Det är ju vissa skillnader. Och det ska kunna vandra viss fukt åt bägge hållen i en broms vad jag hört av snickare och läst om den...

Men vi ska tejpa revorna så blir den biten bra. 👍🏻Tack för svar!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Ä Älvstoft skrev:
Men ångbroms är ju inte samma typ av heltät plast som ångspärr. Det är ju mer tygliknande plast som ska andas.... Det är ju vissa skillnader. Och det ska kunna vandra viss fukt åt bägge hållen i en broms vad jag hört av snickare och läst om den...

Men vi ska tejpa revorna så blir den biten bra. 👍🏻Tack för svar!
Hej,

Du har nog missuppfattat hur en ångbroms fungerar precis som @Matti_75.
En ångbroms fortfarande lufttätt men inte difussionstät.

Så för att uppfylla funktionen måste du täta skarvar och genomföringar etcetera.
 
R Rejäl skrev:
Det finns variabla ångbromsar med kanske dessa @Matti_75 menar?

[länk]
nä, det är en vanlig ångbroms.

som är lufttät men inte diffusionstätt.
 
R
Ä Älvstoft skrev:
Hej!

Vi håller på att sätta ångbroms på vindsvåningen. Har i sommar haft snickare som bytt tak och isolerat utifrån. Ska isolera ett lager inifrån och sedan då upp med ångbroms i hela taket samt gavlar. Gammalt hus (-50) så fått rådet att använda just ångbroms och inte ångspärr.

Nu när vi börjat så undrar jag, hur noga är det med tät ångbroms?
Ångspärr (plast) ska ju helst vara heltätt med tejpade skarvar osv. Men ångbroms som i sig inte är lika tät....?

Har råkat göra en del små hål i duken. Ska man runt och tejpa/lappa alla dessa? (Hål på 1-2 cm efter felskjutna o borttagna häftklamrar)
Några små hål kommer inte att förstöra ditt hus detta med tejpning har gått till absurdum..
Men gör så gott ni kan så blir det bra 😊
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.