Om jag förstår er rätt så tycker ni att jag ska lägga ett 50 rör för el och ett för luft. Och då enligt något av nedan två alternativ. Måste säga att jag lutar mot alternativ två för att slippa en bläckfisk i golvet och alla de rör som ska upp vid stolpe A.
1: Ett rör på anslutning hela vägen till centralen.
Elektriskt schema med märkningar "16A", centralpunkten "A" och dimensioner på 5000 och 7500 millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2: Använd kopplingsdosa vid stolpe D. Behöver jag här en undercentral?
Teknisk ritning, elschema, mått, anslutningspunkter, ampere beteckningar, vertikala och horisontella linjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte fel att säkra och ha en lite grövre som matning dit. Tänk till bara om framtiden, om även vatten behövs.
 
Ett annat tips om du vill ha billig framdragning av luft så är pemslang ett tips.
Fundera även på vad du behöver i nätverksväg när du ändå drar slang.
 
A Alexn72 skrev:
Ett annat tips om du vill ha billig framdragning av luft så är pemslang ett tips.
Fundera även på vad du behöver i nätverksväg när du ändå drar slang.
Tänker du pemslang som skyddsrör för luftslangen eller att köra köra tryckluft direkt i pemslangen?
Lägger jag nätverkskabeln i samma rör som elkabeln?
 
Man får lägga ethernetkabel i samma rör som elkabel.
Ethernetkabel måste "förgrenas" via switchar.
 
P p1n6 skrev:
Tänker du pemslang som skyddsrör för luftslangen eller att köra köra tryckluft direkt i pemslangen?
Lägger jag nätverkskabeln i samma rör som elkabeln?
i första hand fungerar pemslang utmärkt att köra tryckluft i , skulle det med tiden skadas så kan man använda det som skyddslang till en mindre slang i "slangen"
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
P p1n6 skrev:
Om jag förstår er rätt så tycker ni att jag ska lägga ett 50 rör för el och ett för luft. Och då enligt något av nedan två alternativ. Måste säga att jag lutar mot alternativ två för att slippa en bläckfisk i golvet och alla de rör som ska upp vid stolpe A.
1: Ett rör på anslutning hela vägen till centralen.
[bild]
2: Använd kopplingsdosa vid stolpe D. Behöver jag här en undercentral?
[bild]
Om jag skulle våga mig på ett förslag skulle det vara att du drar de gula rören i slinga mellan alla dina stolpar dvs börjar-slutar vid A. Om du inte har särskilda tankar/önskemål passar det sen bra att gå med två grupper 5G2.5 mm2 åt vardera håll och tex använda de tidigare nämnda kombiuttagen på stolparna. Så blir du flexibel och med möjlighet att även praktiskt kunna komplettera i framtiden. Du behöver inte om du ser det som överdrivet säkra alla fyra kablarna som egna grupper men att ha dem dragna skilt ökar chanserna om du behöver mer effekt i några senare utan besvärliga omläggningar.

Samma kan du med fördel göra med din luftmatning dvs lägg slinga mellan alla punkterna och som nämndes tidigare kan PEM vara bra och överkomligt att jobba med där. DN25 bör vara ok så är det inte så otympligt att jobba med. Vill du vara finstilt och ha en väg att blåsa ur ev kondens kan du lägga med lite fall åt någon punkt och där ordnar du ett T-rör under golvet med utlopp neråt och en klen anslutning upp där du kan blåsa ur ev kondens.
 
J jonaserik skrev:
Framgår inte om det ska vara djur där, men kanske i framtiden. Att göra potensialutjämning kan vara kontraproduktivt, om det kan befaras vagabonderande spänning på PEN om ett armeringsnät anslut till PEN eller PE
"Ladugård= ladugård eller lagård, är en ekonomibyggnad på en bondgård där man kan ha både djur och foder."
Enligt Wikipedia.

Då är vi inne på lantbruksdelen av regelverket och då ska det utjämnas,(rätt eller fel låter jag vara osagt).
Ts kommer troligtvis dessutom köra på ett tns system.

Hade jag varit elektriker där, hade jag lagt ett rör 20/25mm² rör till vart uttag och sen ett 50 till andra änden av hallen.
Blir lättare/snyggare med kabelskydd och du kan senare koppla in och använda alla uttagen samtidigt👍
 
Varför då inte ta PEM-slang direkt och kunna gå upp från golvet på en gång ca 0,5 meter, då blir det direkt ett sparkskydd och inte en ful guling som kommer upp. TN-S eller TN-C i det hela har ingen betydelse, men TN-S är bäst och kommer troligtvis att installeras.
 
Panor82
I lantbruk ska väl alltid TN-S användas och även huvudledningar skyddas av 300 mA JFB tex typ S. Så TN-C och TN-S spelar visst roll i detta fall eller missförstår jag något?
 
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
Nu är det ju inga djur inblandade, utan maskinhall-verkstad:

P p1n6 skrev:
Tack för svar! Det är inte troligt med djur igen utan nu blir det till en maskinhall/verkstad.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Jag hade fö lagt gul 50-slang, med en separat för tryckluft.
 
Panor82
Maskinhall och verkstad tillhör fortfarande verksamheten och räknas som produktionsbyggnad men kanske inte rör sig om jordbruks-, hästverksamhet eller liknande.
 
Inget fel med TN-S för den sakens skull.
Jorda armeringen i plattan kan bli mer komplext, en lång ärrad servis med TN-C och man blir byns jordtag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.