Jag är en ensamstående kvinna och nybliven husägare till ett gammalt hus på landet... och vilken vargavinter det blev första vintern, massor med snö och det har redan varit många riktigt kalla dagar vilket är ovanligt i dessa trakter.
Tänkte inte att jag skulle behöva någon snöslunga då det inte är så mycket att skotta, men jag räknade inte med dessa mängder. Jag skottar infarten som lutar en del, runt brevlådor och soptunnor, framför garageporten och några gångar i trädgården. Än så länge har det gått fint med snöräven men det känns tungt nu när det snöar igen. Det är ett evighetsjobb!
Jag har begränsad budget och har tittat på begagnade på blocket men kan inte skruva och även om en "riktig" slunga är mest effektiv så slipper jag gärna lukten och bullret. Har därför tittat på batteridrivna men de flesta (och inom min budget) är enstegs och rekommenderas inte till grusvägar, kuperad terräng osv. Undrar därför om någon har erfarenhet av någon enstegs batteridriven slunga? Jag tänker som ett komplement till snöräven. Snötyngd landskap, fordon begravt i snö, träd, stugor, dimmig skogsbakgrund, grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P paralun skrev:
Att hitta en batteridriven budgetslunga är svårt.

Har själv en sådan här som är för klen för blötsnö.
[länk]
Sen köpte jag min inklusive batteri o laddare på extrapris.

Grannen köpte nyligen den här som går klart bättre men kostar då betydligt mer.
[länk]
Men fortfarande något för klen för blötsnö.
Men funkar de om man inte har en asfalterad platt uppfart?

Om de är för klena för blötsnö så klarar de kanske inte plogvallen heller?
För den är jobbigast enligt mig.

Jag tittade på den här som fått bra omdöme men kanske är för klen?
https://www.byggmax.se/snoslunga-st4048-al-ko-p7039021
 
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Men funkar de om man inte har en asfalterad platt uppfart?

Om de är för klena för blötsnö så klarar de kanske inte plogvallen heller?
För den är jobbigast enligt mig.

Jag tittade på den här som fått bra omdöme men kanske är för klen?
[länk]
Jo den där klarar garanterat inte blötsnö samt packade plogvallar.
Det blir fört klent och jämför jag med andra grannar som har bensindrivna snöslungor så skulle jag välja en sådan.
 
  • Ledsen
mittgamlahus1918
  • Laddar…
Kan en 230v slunga duga

 
  • Gilla
Kysah och 1 till
  • Laddar…
Kloge Kloge skrev:
Kan en 230v slunga duga

[media]
Ja kanske det. Är den starkare än en batteridriven? Den här klarar ju plogvallen varjefall.
 
P paralun skrev:
Jo den där klarar garanterat inte blötsnö samt packade plogvallar.
Det blir fört klent och jämför jag med andra grannar som har bensindrivna snöslungor så skulle jag välja en sådan.
Jovisst men jag kan som sagt inte skruva och vill inte hålla på med service och sånt jox.
 
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Ja kanske det. Är den starkare än en batteridriven? Den här klarar ju plogvallen varjefall.
Garanterat starkare än med batteri plus att man slipper att batteriet tar slut.
Sen får man hålla koll på kabeln med 230v slungan
 
  • Gilla
mittgamlahus1918
  • Laddar…
mittgamlahus1918 mittgamlahus1918 skrev:
Jovisst men jag kan som sagt inte skruva och vill inte hålla på med service och sånt jox.
Ok, på bilden ser det ut som du bor på landet och ett bättre alternativ är kanske att kolla med någon traktorplogare i närheten? Det tar inte många minuter att få bort en snövall och in på tomten så det borde även vara ganska billigt.
 
  • Gilla
mittgamlahus1918
  • Laddar…
S
Snöslungan är guld värd när det är som jävlig-t blötsnö-plogvallar-drivor , så kasta inte bort
pengar på en liten klen lågprisslunga , du kommer bara bli besviken .
Batterislunga funkar kanske på en liten radhustomt men inte på en större villatomt .

Lukten : en modern 4-takts motor som körs på Aspen bensin luktar inte så mycket
 
S stenna skrev:
Snöslungan är guld värd när det är som jävlig-t blötsnö-plogvallar-drivor , så kasta inte bort
pengar på en liten klen lågprisslunga , du kommer bara bli besviken .
Batterislunga funkar kanske på en liten radhustomt men inte på en större villatomt .

Lukten : en modern 4-takts motor som körs på Aspen bensin luktar inte så mycket
Okej, tack för input.
Som jag skrev så har jag inte budget för att köpa en ny bensindriven slunga utan i så fall skulle det bli enbegagnad med allt vad det innebär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.