Tjena,

Jag har försökt läsa på men finner inget likadant problem så skapar en ny post. Länka gärna om det finns.

Ska byta dimmer i två rum där det finns en elkontakt kopplad under dimmern (se bild). I det första rummet finns två svarta och en brun sladd. De svarta tolkar jag ska in i "L, fasledarna" och den bruna till "sinuskurvan". Dimmern fungerade men inte vägguttaget nedanför. Kan det bero på att jag inte satt båda svarta i samma i samma "L"? Alla andra vägguttag fungerar dock efteråt när jag slog på strömmen igen. Lägenhetshuset är från 1990 om det år info som hjälper.

I det andra rummet finns två svarta sladdar en brun och en vit. I den gamla dimmern satt de svarta i samma uttag och den vita och bruna satt i samma. Som ni ser på bilden går ena svarta sladden ner till vägguttaget. Var ska sladden som leder ner mot vägguttaget kopplas? Och var ska de andra sladdarna kopplas?
Ett eluttag med en inkopplad sladd, utanpåliggande installation, väggplatta saknas, slitet utseende, vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallplatta för elektrisk installation, märkt "Schneider Electric", tillverkad i Estland, komponentanslutningar, information om strömförsörjning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en gammal väggmonterad ljusdimmer med synliga ledningar och texten "Gamla dimmern i rum 1".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk installation, kopplingsjobb, oisolerade kablar, vägguttag, brandrisk, händer arbetar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Precis. Faser in på L och tändtråd in på utgående på dimmern. Koppla gärna en nolla till den också så brukar det bli bättre dimmerfunktion. Finns en instruktion att ladda ner på Schneider Electric.
 
  • Gilla
Calr
  • Laddar…
Tack! Och hur vet jag vilken kabel som är en nolla? Är det den vita sladden i andra rummet? Eller ska den vita in tillsammans med den bruna i sinuskurvan?
 
Nollan är den blå som går till (eller kommer ifrån) vägguttaget under.
Eluttag under installation eller reparation, vägg exponerad, kablar synliga, säkerhetsrisk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Calr
  • Laddar…
Tack! Det funkade nu! Supertack för snabbt och bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.