Hej,
Vi funderar på att bygga bastu, på grund av tomtens beskaffenhet måste den byggas på plats. Någon som kan ge tips på vad som är ett rimligt pris på en platsbyggd vedeldad bastu? Huset finns i Halland.
 
wildeside
L L B B skrev:
Hej,
Vi funderar på att bygga bastu, på grund av tomtens beskaffenhet måste den byggas på plats. Någon som kan ge tips på vad som är ett rimligt pris på en platsbyggd vedeldad bastu? Huset finns i Halland.
Finns vissa aspekter att ta hänsyn till.
Vi kan ju börja med.
Platta, torpargrund eller plint.
1 eller 10 personer.
Lyx eller fattigmansbastu?
 
Köpte en byggsats från poolhus, funkar kanon. Inte så dyrt och lätt att bygga ihop. Tror det gick på 50-60 tusen för ett par år sedan.
 
Våran vedeldade bastu gick väll på typ 45-50 tror jag, är något år sedan jag byggde och för ingen bok över kostnaderna för projekt.

Men den är 10kvm, gjuten platta med klinkers,murade med ett varv leca och sen planktimmer, el indraget men inget vatten. Gjorde jobbet själv och uppskattar tidsåtgången till 60-70timmar
 
L L B B skrev:
Hej,
Vi funderar på att bygga bastu, på grund av tomtens beskaffenhet måste den byggas på plats. Någon som kan ge tips på vad som är ett rimligt pris på en platsbyggd vedeldad bastu? Huset finns i Halland.
Hej och välkommen till Byggahus!

Avser du att bygga den själv eller tänker du leja bort allt det roliga?

Mellan tummen och pekfingret kan du förhoppningsvis bygga en liten enkel bastu själv för en månadslön, lejer du bort allt och låter bygga lite flådigare kostar det nog en årslön eller två.
 
Jag är uppe i 24 år eller så. Det beror ganska mycket på förutsättningarna på platsen och vilken sorts bastu man tänker bygga.
 
wildeside wildeside skrev:
Finns vissa aspekter att ta hänsyn till.
Vi kan ju börja med.
Platta, torpargrund eller plint.
1 eller 10 personer.
Lyx eller fattigmansbastu?
Hej,
Den ska vara på plint. 4-6 personer. Fattigmansbastu. Det finns en bergplätt där som vi tänkte ha den på.
 
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Avser du att bygga den själv eller tänker du leja bort allt det roliga?

Mellan tummen och pekfingret kan du förhoppningsvis bygga en liten enkel bastu själv för en månadslön, lejer du bort allt och låter bygga lite flådigare kostar det nog en årslön eller två.
Vi funderar på att leja bort. Inget flådigt utan något enkelt.
 
Byggde själv ett oisolerat förråd av lösvirke på 15 kvm på plint för 40" i somras.
Stående panel/lockläkt, råspont tak/golv, papptak, plåtmtrl, inkl. dörr.
Fönster ingår inte i priset då jag gjorde dem själv av gammalt material. Priset hamnar runt 2700kr/m2.
Bara att börja räkna på det som skiljer.😉
 
  • Gilla
Shaft1
  • Laddar…
Byggde 2021, då räknade jag med ett bygge i lösvirke och kom snabbt fram till att det blev ganska dyrt när man räknade allt.

Så mitt tips är att kolla efter planktimmer, jag köpte en "timmerlada" från lakkapää. Passade då på att köpa allt från dom och fick i min mening ett bra pris. Sen att jag ställde upp stommen själv på en halvdag gjorde inte saken sämre
 
A AndersS skrev:
Byggde själv ett oisolerat förråd av lösvirke på 15 kvm på plint för 40" i somras.
Stående panel/lockläkt, råspont tak/golv, papptak, plåtmtrl, inkl. dörr.
Fönster ingår inte i priset då jag gjorde dem själv av gammalt material. Kvmpriset hamnar runt 2700kr.
Bara att börja räkna på det som skiljer.😉
Jag tänker att kamin,skorsten , bastudörr och enkel inredning bör tillkomma med ca 15000kr

Hur många timmar tog ditt bygge @AndersS? En snickare lär väl debitera minst 500kr/h + moms, men kanske är så mycket snabbare än en amatör att han dessutom förmår att inreda bastun och montera kamin och skorsten på samma tid som du använde till ditt oisolerade förråd.
L L B B skrev:
Hej,
Den ska vara på plint. 4-6 personer. Fattigmansbastu. Det finns en bergplätt där som vi tänkte ha den på.
Tänker du dig vatten och avlopp eller nöjer du dej med ett glest golv och vatten i hink?
 
Vet inte tiden, jag är nog överdrivet noga, även lite överdimension i stomme, garanterat musfritt och utifrån att tid är gratis för mig😉
 
  • Gilla
Shaft1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.