Jag har bytt frånluftsvärmepump till en med varvtalsstyrd kompressor. Tyvärr har jag fått problem med ljudet. Förmodligen en så kallad stående ljudvåg. Den kommer när kompressorn går över 60hz. Man upplever ett lågfrekvent buller ca 2 meter från värmepumpen både åt sidan och rakt framifrån. Detta ljud uppträder sedan olika högt på vissa ställen i huset både på under och övervåningen. Som man kan se på ritningen ligger sovrummet precis över värmepumpen vilket speciellt på nätterna blir jobbigt. Jag har ställt värmepumpen på vibrationsdämpare men det hjälper inte. Jag funderar nu på att flytta den till utrymmet rakt framför den som vi nu använder för att hänga tvätt i. Anslutningar mm är lätt att flytta så det är inte den värsta huvudvärken.
Utan mer hur jag skall optimera ljudisoleringen och ljudabsorberingen.

Bifogat finns ritning på min nedervåning och vilka alternativ jag har för placering av min frånluftsvärmepump.

Alternativ som jag har funderar på men är osäker på om vad som är optimalt:

1. Var är det smartast att placera den, placering 1 eller 2. Fördelen med placering 1 skulle kunna vara att väggen mot badrummet inte är bärande och att bjälklaget därmed inte vilar på väggen.

2. Vad skall jag klä väggarna med
a. Först 10 cm mineralullsskiva sedan två lager gips
b. Ingen mineralullsskiva alls och istället 2-3 lagergips
c. Två lager gips sedan mineralullsskiva på sidorna om frånluftsvärmepump mot väggarna
d. ?
3. Den nya väggen som jag skall resa:
a. Två lager gips på var sida med mineralullsskiva emellan
b. ?
4. I taket tänkte jag sätta ytterligare ett lager gips.

Tacksam för tankar och idéer om hur jag bäst optimerar detta. Är några av de alternativ jag skissat på att föredra eller finns det andra alternativ?

Klicka på bilden för större bild.
 
  • Bild3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Märkligt fenomen.....

Spontant så skulle jag koppla in en expert med de problemen du upplever. En akustiker löser detta för säg 5000 spänn nånstans. Mina kunskaper är begränsade vad gäller att räkna ut frekvensen din pump avger. Jag kan dock tänka mig att det är ett problem med fjädring detta kan vara infästning eller att frekvensen som pumpen avger svarar mot egenfrekvensen i väggen som i sin tur ger upphov till ljudfenomen i huset. Stående ljudvågor tvivlar jag på iofs så svarar länden på rummet mot 45 hz och bredden svarar mot 100 sen om detta är ett problem vågar jag intre svara på.

Jag svarar fortfarande spontant ta in en expert om du upplever detta som akut
 
Är det en ComfortZone du har skaffat? Läs på www.varmepumpsforum.com
Där finns det många trådar som handlar om ljuddämpning av frånluftsvärmepumpar. Allt från ljuddämpande gummimattor att ställa den på till extra isolerade väggar..
 
Eller varför inte diskutera detta på byggahus.se´s Värmepumps forums del? finns väll en hel del kunskap där med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.