Hej.
Jag ska byta ett innertak. Klassisk gammal huntonitskiva sedan innan trodde jag. Så jag köpte några travar Huntonit Classic, rev ner de gamla skivorna och skulle börja sätta upp nya. Bara för att inse att bredden inte stämmer. De gamla takskivorna är CC 300, medan de nya skivorna är totalt 300 med spont, men själva den täckande bredden är bara 280. Vad är detta? Har Huntonit ändrat sina bredder sedan huset byggdes (tidigt 80-tal) eller är det gamla taket någon annan variant med annan bredd?

Blev ju asjobbigt nu, helt plötsligt har jag helt fel avstånd mellan glespanelen 😭
 
Det är det som är vådan med Huntonit, dom är inte i modull 300X600 exakt
 
Vad tror du om att kryssa mot glesen , kanske inte funkar i ditt fall men kan vara ett alternativ
 
Ja, att sätta dem på tvärsen mot glespanelen skulle lösa saker rent tekniskt. Har fått veta här att det vore en katastrof rent estetiskt, men jag jobbar på den fronten :)

Tänkte först att det kanske skulle gå att få tag på någon panel som matchade, men det verkar svårt. Kanske var något som bara fanns på 80-talet...

Kan ju bli så att jag helt enkelt måste komplettera med mer gles, frågan är hur man bäst gör det. Ta exempelvis ett avlångt parti tak på bifogad bild. Till höger är det inga problem, där har jag en regel att spika mot, men hur gör jag till vänster? Regeln ifråga befinner sig flera decimeter in bakom väggen. Det enda jag kan tänka mig är att jag skulle pilla upp brädstumpar ovanför som jag fäster i befintlig gles för att sedan kunna fästa den nya i, skulle det bli nog stabilt? Ritade in en tänkt bräda i bilden så ni förstår hur jag menar.
Vägg under renovering med isolering och träreglar synliga, några klara, gul isoleringsskiva i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utan tvekan skulle det bli nog stabilt, kör om frugan blir nöjd
 
  • Gilla
Malmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.