För 14-15 månader sedan köpte jag allt material till att renovera badrummet.
Väggen är 8,4 kvadratmeter, taket 12 kvadratmeter, enligt mina anteckningar från tiden.

Jag köpte vid denna tiden två burkar med Becker Våtrumsgrund, vardera 1 liter.
Men nu är frågan! Köpte jag färg till även taket eller bara till väggen!?
Har man våtrumsgrund även i taket?

Jag vill inte att färgen ska ta slut..... det är mest det!

En litersburk med Beckers våtrumsgrund, grundfärg för inomhusbruk i våtutrymmen, med regnbåge på etiketten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
C Civilpolisen skrev:
För 14-15 månader sedan köpte jag allt material till att renovera badrummet.
Väggen är 8,4 kvadratmeter, taket 12 kvadratmeter, enligt mina anteckningar från tiden.

Jag köpte vid denna tiden två burkar med Becker Våtrumsgrund, vardera 1 liter.
Men nu är frågan! Köpte jag färg till även taket eller bara till väggen!?
Har man våtrumsgrund även i taket?

Jag vill inte att färgen ska ta slut..... det är mest det!

[bild]
Lite svårt o veta hur du gjorde, men idag finns det våtrumsgrund och täckfärg för badrum även om det är täckfärgen i sig som blir den allra viktigaste…
 
Det gjorde jag eftersom det stod så i instruktionen enligt min tolkning... det stod även att det är lämpligt att späda den, men det struntade jag i och grundfärgen blev då svår att täcka med täckfärgen. Det blev 3-4 strykningar innan täckfärgen inte lät underlaget lysa igenom. Nästa gång jag målar i våtrumstak, ska jag späda grundvärgen enligt anvisning...
 
OK.... Jag uttrycker mig lite slarvigt, kanske.
Men jag har också köpt 4 liter Becker Våtrumtäck... men det är i ett senare skede.

Våtrum grund står det att "man ska blanda 1:1 till sugande ytor". Jag ska måla taket och på den spacklade väggen. Dessa ytor suger inte. Det är väl väv som avses!?

Du skriver att du fick stryka 3-4 gånger... menar du att våtrum grund inte är en vit färg!? Jag kan givetvis öppna burken, men .... jag utgick från att den var vit! :) Ha!

Jag är så osäker på dessa saker, men bra att fråga för det är dumt att göra fel!

Vit hink med Beckers våtrumstäck, vattenavvisande våtrumsmålning, regnbåge, blåa droppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den är nästan genomskinlig, som lim ungefär.
 
Claes Sörmland
Om reglerna inte har ändrats nyligen så krävs inte våtrumsfärg i taket. Går bra med vanlig färg (som är avtorkningsbar).
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om reglerna inte har ändrats nyligen så krävs inte våtrumsfärg i taket. Går bra med vanlig färg (som är avtorkningsbar).
Jag har för mig att våtrumsfärg är lite mögelresistent så den kan ju vara bra av den anledningen. Men det bör ju kollas hur det är med just den aktuella färgen.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
OK, men här är badrummet i fråga! Det blir för mycket spekulation! Det kan vara onödigt att måla "våt grund" i taket. Det känns rimligt! Det kommer inget vatten i taket.

På väggen sitter det numera spackel för våtrum. Det kommer lite droppar... men inte det är hela världen.

Bilder nedan, av varierande kvalitet! Men det är uppsåtet som räknas och ni ser vad som avses. 1965 byggdes detta huset!

Jag har spacklat med spackel för våtrum. Slipat med sandpapper. Jag har köpt silikon att lägga på den lilla listen ovanpå vägg-klinker. Där finns spackel kvar som jag ska ta bort.

Jag är mitt inne i processen! Tänk på det! :) Tack!

Enkel badrum interiör med duschdraperi, handfat, spegel och röd hink. Neutralt färgschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Badrum, handduk, spegel, taklampa, duschdraperi, kakel, ventilation, grå väggar, enkel design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En grå vägg med ett öppet ventilationshål och en horisontell handtagstång i övre vänstra hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gallret är tillfälligt borta. Det saknas inte. Det är självdrag i huset... och det är ett himla drag, kan sägas!


Hörn med kakel och slät vägg, en krok monterad på väggen, nötta ytor och sprickor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hörnet av ett rum med vit och grå vägg, synliga sprickor och slarvig målningsgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R
Silikon är inte övermålningsbart bra att tänka på, ska det målas över är det mjukfog man applicerar…
 
Det är vit silikon så det behövs inte målas ovanpå...
Tack för påpekandet!

Nu var det mest grundfärgen, "Våtrum grund" som jag hade frågan om. Men då kan jag spä 1:1 och måla bara på väggen och inte i taket! Det var väl egentligen det jag hade en undring om, så just det fick jag svar på!
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
R
C Civilpolisen skrev:
Det är vit silikon så det behövs inte målas ovanpå...
Tack för påpekandet!

Nu var det mest grundfärgen, "Våtrum grund" som jag hade frågan om. Men då kan jag spä 1:1 och måla bara på väggen och inte i taket! Det var väl egentligen det jag hade en undring om, så just det fick jag svar på!
Alltid grundfärg först oavsett tak eller vägg..
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Tack! Bra synpunkt! Jag tänkte skippa taket... men bra att veta! Tack! Jag ska förbereda nu och tänker spä färgen efter det finkalibrerade ögonmåttet! :) Ingenjörens bästa vän...!

Jag är ännu inte färdig med slipandet vid kaklet till spacklet. Det var attan vad det där dammet har en imponerande förmåga att sprida sig i resten av lägenheten! Det kunde jag aldrig ana! I köket, sovrummet, vardagsrummet...!

Jag trodde det skulle ramla rakt ner! Ha! Inte flyga i väg!
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
C Civilpolisen skrev:
Tack! Bra synpunkt! Jag tänkte skippa taket... men bra att veta! Tack! Jag ska förbereda nu och tänker spä färgen efter det finkalibrerade ögonmåttet! :) Ingenjörens bästa vän...!

Jag är ännu inte färdig med slipandet vid kaklet till spacklet. Det var attan vad det där dammet har en imponerande förmåga att sprida sig i resten av lägenheten! Det kunde jag aldrig ana! I köket, sovrummet, vardagsrummet...!

Jag trodde det skulle ramla rakt ner! Ha! Inte flyga i väg!
Ja dammsugare är ett måste vid slipning😂

Ja förhoppningsvis är kalibreringen bättre idag än igår😉
 
Hjälp! Lite stressigt! Tejpen fäster inte på nåt i badrummet!
Hur gör ni!?
Fäster inte på kakel, på spackel eller ens på den nymålade dörrkarmen, som för övrigt är målad med vanlig Becker Lackfärg, samma som i köket.

Man får ju helt enkelt vara stabil på handen... Ha! Det vet man ju hur det brukar vara med den saken!

"Tejp och golvskydd ska man inte snåla med" är ju en sanning man fått lära sig den hårda vägen...!
En positiv sak hände i alla fall! Allt det kompakta och spöklika dam och bös från tapeten och måleriet från väggen bakom badkaret, på golvet, gick att få bort med rinnande vatten och borste!
 
R
Våttorka innan och låt det torka, den blåa målartejpen bör fastna på väggar o kakel..
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.