Tänkte jag skulle köpa denna borrjigg för att sätta upp ca 35 kökshandtag (bra bild på sidan 3 i pdf dokumentet i länken nedan):
http://www.hettich.com/images/media_hg/prodecor_griffbefestigung_snf.pdf
Fick en prisuppgift på 1800kr (+ moms antar jag).

För dyrt, så jag tänkte att det borde gå att konstruera nånting liknande själv. Nån som har lust att komma med förslag om hur man kan konstruera en sådan borrjigg hemma?

Några startidéer som jag har är att ta en tving för att använda den raka delen och fästa de justerbara borrjiggarna på den (typ sån tving: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&@where.ItemID@EQ=153006). Dvs att den raka delen av tvingen skulle motsvara delen märkt med siffran 1 i pdfdokumentet (på sidan 3). Men vad skall jag använda som de justerbara borrjiggarna?

Eller att kopiera hettich konstruktionen och göra den helt i trä. Hur går jag praktiskt tillväga för detta?


Eller är det någon som har en helt annan konstruktion som det går att konstruera själv?

Ändamål:
Märka ut hål för kökshandtag av varierande längder.

Kriterier:
* Det skall vara lätt att exakt markera hålen.
* Det skall vara lätt att överföra CC på kökshandtagen till mallen
* Mallen skall inte behöva ställas varje gång jag skall markera för hål med samma avstånd.
* Mallen får inte bli sliten/tappa noggrannheten efter några utförda markeringar
* Jag skall inte behöva ha bläckfiskarmar för att använda den. Dvs max en hand för att hålla mallen på plats när jag skall markera för hålen.
* Den skall vara justerbar
* Det skall inte vara en engångsmall
 
Mitt råd...
En bit av en MDF-skiva och sen två bitar som fästes i skivans underkant så man får dels ett anhåll dels en rät vinkel.
Sen borrar man i skivan och markerar vilka hål som är vilka med masktape.
Detta håller inte bara för 35 handtag utan för "rätt" många kök och det går självklart att fästa denna med en tving eller två.

Varför göra saker svårare än vad de är?

/Kent
 
snickarboden skrev:
Varför göra saker svårare än vad de är?

/Kent
Exakt.

Det gick utmärkt att märka på hålen med vinkelhaken i mitt kök. Kan jag ha förlorat en halvtimma på att inte ha en mall kanske?
 
  • Gilla
Grusimaskineriet
  • Laddar…
Jag har använt och gjort en enkel liten masonitskiva med en bit list. Perfekt när man sätter handtag med två skruvar.
 
snickarboden skrev:
Mitt råd...
En bit av en MDF-skiva och sen två bitar som fästes i skivans underkant så man får dels ett anhåll dels en rät vinkel.
Sen borrar man i skivan och markerar vilka hål som är vilka med masktape.
Detta håller inte bara för 35 handtag utan för "rätt" många kök och det går självklart att fästa denna med en tving eller två.

Varför göra saker svårare än vad de är?

/Kent
Har du en bild du kan lägga upp? Jag tror jag förstår utifrån din text men en bild säger mera än tusen ord.

"Varför göra saker svårare än vad de är?"
Bara för att det verkar vara kul att kunna konstruera ihop nåt som liknar 1800krs mallen, dvs som är rörlig och ställbar.
 
Skall ta en bild på min mall för fräsning av hål för gångjärn i morrn, principen är exakt den samma och den är precis som borge här ovan beskrev. Den är inte direkt avancerad. en platta med ett hål i och en bit som anslag.

De andra gör jag efter behov. de tar sisådär max en 20 minuter att slå ihop.

Klart det är kul att göra generella jiggar men just här fattar jag inte ideen eftersom det lär ta rätt många timmar att få ihop jiggen så den blir generell.

/Kent
 
Finns en mall på IKEA "Fixa" heter den. kostnad 15 sek + resan dit och hem. Annars är masonit och en list outstanding. fnukar finfint.
 
henrik79 skrev:
Finns en mall på IKEA "Fixa" heter den. kostnad 15 sek + resan dit och hem. Annars är masonit och en list outstanding. fnukar finfint.
Har den redan. Problemet är att mina handtag har CC 74 cm och 48 cm. En Fixa är för kort och lägger jag två bredvid varandra finns det inga hål utstansade på dessa avstånd.

Väntar på bild(er)...
 
Köpte en justerbar mall på Kvik för 108kr. Den verkar än så länge lovande. Justerbar i både höjd och längdsled. Dock mac 660mm.
 
har du bild på den ?
 
Här kommer bilder på borrmallen borrjiggen för kökshandtagen. I hopslaget och utdraget tillstånd både på höjd och längsled.
 
  • aligner1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • aligner2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • aligner3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • aligner4.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och en sista bild.
 
  • aligner5.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej Martin!

Jag menar att ju mer en enkel uppgift kompliceras, ju större är risken att hålen, i det här fallet, hamnar där dom inte skall vara.
Uppgiften kan enkelt lösas med en mall utförd av en bit masonite och några träklotsar.

Första lådan måste märkas ut med stor noggrannhet och borras med klent borr. Sedan förs borret från lådans insida och ut mot mallen. Bredare låda kräver justering av mallens sidoanslag.

per
 
Hej Per!

Jag efterlyste bilder på sådana mallar som du beskriver tidigare i inlägget (har personligen ibland svårt att förstå textuella beskrivningar av grejer jag inte själv har gjort förut). Har du några bilder?

Martin
 
Bara som en notering är priset från Hettich antagligen inkl. moms. När jag loggar in på hettich.se får jag priset 1074 + moms, visserligen har jag bra rabatter där men bra rabatt, troligen inte. Kolla om frakten är inkluderad, de skickar allt från Tyskland. Som en parentes är priset inte mycket att bråka om ifall man har mängdnytta av Accura-mallen, Hettich gör bra grejer och det är dessutom ett system som du kan bygga vidare på till en ganska låg kostnad. Dock, för 35 luckor x 1 användning, nja, inte så ekonomiskt.

Angående egentillverkning, ok, om vi accepterar att det är för förkovran och nöje snarare än strikt nytta, för du kan knappast snickra en sådan mall snabbare än det hade gått att mäta upp eller göra en enkel påritnings-/borrmall om vi talar om 35 luckor, vad jag kan se behöver du följande;

1 st graderat längdanslag med ett fast höjdanslag. Tillverka t.ex av trä med pålimmad millimeterskala.

2-3 st låsbara graderade justerbara djupanslag som löper längs längdanslaget. Måste vara styvt nog och ha tillräcklig anlöpningsyta mot längdanslaget för att vara rätvinkligt. För över påritningslinjen till yttersidan på djupanslaget för att kunna ställa mot handtag. Bra om det går att använda en färdig produkt, t.ex en billig vinkelhake. Exakt hur spåret som krävs för anlöpningen mot längdanslaget ska se ut, och hur man löser låsningen, tja, där får fantasin komma till räddning antar jag.

Om man har tänket helt klart för sig, och allt material som behövs (millimeterskalor och låsmekanism) skulle jag bedöma tiden för tillverkning till någon timme, möjligen två.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.