Storsockret
Vi har ett uterum som vi knappt använder. Skum placering, ingen dörr inifrån huset eller ens från altanen. Inte heller isolerat så det kan ger ingen större glädje på vintern heller. Vi funderade sådeles på att ta bort det och bara ha altan kvar, men kom på att det ändå kunde varit trevligt att ha tak över en del av altanen. Behöver vi nån slags bygglov/rivningslov eller annat hittepå för det? Jag antar att vi inte bara kommer kunna plocka bort väggarna utan att vi behöver ändra konstruktionen en aning samt plocka ner och sätta upp det igen eftersom vi ändå ska byta trallen.. Jag har ärligt talat inte ens en aning om det funnits bygglov för nuvarande uterum :)

"För en- och tvåbostadshus krävs inget bygglov för att bygga ett skärmtak över en uteplats, altan, balkong eller entré. Skärmtaket får, tillsammans med andra bygglovsbefriade skärmtak på tomten, inte vara större än 15,0 kvadratmeter"

Så i praktiken kanske det handlar om en rivning och en ny uppbyggnad, jag vet inte.

Uterummet i fråga

Enfamiljshus med tegelfasad, veranda, gräsplan, flaggstång och molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Troligen behöver du ett rivningslov om du byter uterummet till ett bygglovsfritt skärmtak. Om du gör om uterummet så att det ser annorlunda ut utan att riva allt så kanske du behöver bygglov för fasadförändring. Ring och prata med bygglovsavdelningen.
 
  • Gilla
Storsockret och 1 till
  • Laddar…
Finns det ens bygglov för uterummet?
Det SKA finnas, men tror många uterum är byggda utan lov….

Om det saknas bygglov är det bara att ta bort. Finns det bygglov måste du söka rivningslov
 
  • Gilla
Storsockret och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det här är PBL-tolkning av den högre skolan. Det enkla först:

Att riva en del av en byggnad kräver rivningslov. Att ändra fasaden kräver bygglov inom detaljplanerat område.

Om det man river är del som är uppförd olovligt (svartbyggt) så har man en inbyggd möjlighet i PBL till rättelse, d v s avlägsna frukten av den olovliga åtgärden. Det är så man kan undvika en byggsanktionsavgift. Lagtexten:

Skärmdump av text från "Plan- och bygglag (2010:900) 11 kap. 54 §" angående byggsanktionsavgift och rättelse vid överträdelse.

Problemet med möjligheten till rättelse är att den är dåligt beskriven i själva lagtexten. T ex är det inte uttryckligen beskrivet att man får rätta en åtgärd som utfördes för så länge sedan att den är preskriberad. Jag tror att man får det eftersom själva åtgärden fortfarande var olovlig även om den skedde för länge sen. Det enda som händer vid preskriberingen är att byggnadsnämnden inte kan ställa ut byggsanktionsavgift (5 år) respektive åtgärdsföreläggande (10 år).

Syftet med PBL är att vi ska söka lov hos byggnadsnämnden för vissa åtgärder så att det enskilda intresset kan prövas mot det allmänna intresset. Det är därmed helt förenligt med lagens intention att rätta det som man utfört utan lov även för länge sen. Då återställs ju byggnadsverket till det tillstånd som byggnadsnämnden har prövat och givit lov för.
 
Storsockret
Tack för alla svaren, jag får väl börja med att höra av mig till kommunen och se vad det finns för bygglov på fastigheten och med lite tur så kanske det är ett svartbygge :)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Storsockret Storsockret skrev:
Tack för alla svaren, jag får väl börja med att höra av mig till kommunen och se vad det finns för bygglov på fastigheten och med lite tur så kanske det är ett svartbygge :)
Lustigt att det kan vara en fördel ibland att ens uterum är ett svartbygge. I alla fall om man vill blir av med det. PBLs krumbukter är lite märkliga...
 
  • Gilla
A bygg och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Jahaja. Då har jag varit i en första kontakt med kommunen där jag fick ut information om vilka bygglov som finns på fastigheten. Det positivta i sammanhanget är ju då att det inte verkar finnas bygglov för uterummet. Det negativa i sammanhanget att det inte verkar finnas för nåt annat heller (utöver bostadshus och garage)😅

Blev rekommenderad direktkontakt med arkivet för att se om dom kunde hitta något mer, så jag har hört av mig dit.

Så mycket för den kryssrutan då :)

Formulärfråga om bygglov, tre svarsalternativ: Nej, Ja, Vet ej.
 
  • Gilla
Patrik440 och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
Fick svar från arkivet också, inget mer hittades. Så carporten vi har finns inget bygglov för. Den är förvisso inte jättestor, kan man ha smugit igenom det som friggebod?

Oavsett så har den stått där sen åtminstone 2009 så det är ju några år nu.
 
Claes Sörmland
Storsockret Storsockret skrev:
Fick svar från arkivet också, inget mer hittades. Så carporten vi har finns inget bygglov för. Den är förvisso inte jättestor, kan man ha smugit igenom det som friggebod?

Oavsett så har den stått där sen åtminstone 2009 så det är ju några år nu.
Är carporten under 15 kvm och max 3 m hög och inte står inom 4,5 m från allmän plats eller väg så är det sannolikt en friggebod. Och det inte finns andra friggebodar som tar upp friggebodsytan.

Annars är det resultatet av olovligt bygge. Eftersom mer än tio år har passerat så kan byggnadsnämnden inte förelägga er att rätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.