Tyvärr så välte en flaska glögg och glaset på vår elektroluxhäll sprack tvärs över hörnet.
Glaset finns som reservdel så jag leker med tanken på att beställa ett och byta själv.

Jag vill inte riktigt ta upp hällen ur hålet innan jag har bestämt mig (då kanske det delar sig), är det någon som har bytt glas själv eller jobbar med elektrolux hällar som vet om det bara är skruvat fast eller det är limmat på något vis?

Hällen är snart elva år gammal så det kanske är dags för en ny men jag hittar ingen jag gillar.
 
B blue.b skrev:
Tyvärr så välte en flaska glögg och glaset på vår elektroluxhäll sprack tvärs över hörnet.
Glaset finns som reservdel så jag leker med tanken på att beställa ett och byta själv.

Jag vill inte riktigt ta upp hällen ur hålet innan jag har bestämt mig (då kanske det delar sig), är det någon som har bytt glas själv eller jobbar med elektrolux hällar som vet om det bara är skruvat fast eller det är limmat på något vis?

Hällen är snart elva år gammal så det kanske är dags för en ny men jag hittar ingen jag gillar.
Jag har jobbat som servicetekniker på Electrolux (för typ 15 år sen men...)

Då var de flesta hällar endast att skriva loss och byta glaset på. Snabbt enkelt och ett "smörjobb" när man visste hur man gjorde.

Det fanns vissa hällar som också var limmade. Till dessa så tog man med dubbelhäftande tejp (separat reservdel).
En hel del mer jobb att få isär och få bra efter, men inte svårt, mest tidskrävande.

Är hällen 11 år hade jag nog bytt den ändå. Tråkigt om något annat pajar om ett halvår eller så när du lagt pengar och energi på den.


/Jocce
 
  • Gilla
blue.b
  • Laddar…
Är i samma sits själv nu men en lite nyare häll. Jag tog upp den ur hålet och på denna sitter glaset bara i sex snäppen som mycket enkelt öppnas med typ en glasspinne. Efter det är glaset löst och bara att byta till ett nytt. Tio minuter enkelt jobb plus städning av gegga mellan häll och bänk. Jag har iaf beställt ett nytt glas. Men det är svindyrt- nästan tre tusen spänn.
 
Redigerat:
Värt att notera är att vända hällen rätt innan glaset lyfts bort (alltså inte lägga hällen upp och ned och lyfta bort resten av hällen från glaset) eftersom det sitter en mängd lösa detaljer på insidan som då trillar ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.