H H-Thomasson skrev:
Om dom som kör 20 km/h under gällande hastighet kunde underlätta omkörning och gå åt sidan så folk som håller hastigheten kan göra det vore det en sak. Men det händer tyvärr aldrig.
På landsvägar är det dock ganska svårt numer att hålla åt sidan. Vägren är obefintlig nästintill på de flesta vägar.
De som var 90 vägar förr här är nu 2-1 vägar istället.
Vägren idag på vägar utan mitträcken har ungefär 30-40 cm utanför linjerna.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
vad är det för text du ska läsa på skärmen när du kör som tar fokus från din körning som dessutom ersatt en knapp?
För att ta ett konkret exempel (som jag också skrivit om ovan): filassistans/lane assistant. På marginellt äldre bilar har detta varit en knapp.

Edit: Konstig diskussion det här har utvecklats till förresten. Det spelar inte så stor roll för mig vad som är nödvändigt/bäst/om jag har rätt eller fel. Jag vill ha knappar. Inte en skärm. Punkt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nu när jag sitter och funderar på det så slår det mig också att VW har ersatt vredet för belysning med någon konstig slät touchplatta gömd bakom/under ratten där man har blandat lite olika funktioner för belysning/defroster hej vilt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att ta ett konkret exempel (som jag också skrivit om ovan): filassistans/lane assistant. På marginellt äldre bilar har detta varit en knapp.
Jag har för mig att den där auto-stopp-funktionen har försvunnit ner i pekskärmens menyer också.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har för mig att den där auto-stopp-funktionen har försvunnit ner i pekskärmens menyer också.
Det jag retar mig mest på är när jag kör jobbets Telsa M3 så måste jag titta längst er på skärmen för att stänga av sätesvärme, rattvärme. Ändra läge för torkarna kräver att man trycker på änden på blinkersspaken och sedan nere på displayen där en meny poppar upp.

Ändrar jag lite på sätet så jag behöver justera speglarna, då skall jag in en en meny och där efter justera speglarna med vreden på vänster och höger sida ratten.

Den har någon form av röststyrning men ingen av oss på jobbet lyckas få den att förstå vad vi säger...

Att välja om man vill ha kraftig eller normal regenerering kräver också att man går in i menyer och knappar. Allt utan haptisk feedback.

På de flesta andra bilar har man spak med funktioonsval för torkarfunktion, knappar för att ställa om spegel och sätes/ratt värme. Vissa har även minnesknappar för inställingar lätt åtkomliga utan att man behöver loga in i profiler eller koppla telefoner.

Känns som de som designar TV spel skall fortsätta med det tills de gått en kurs i ergonomi.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag upplever att fler elbilar är bättre på att hålla fartbegränsningarna på stora vägar! Troligen för att fler som kör elbil navigerar mellan platserna och då aktiveras automatisk farthållare som läser kamerorna.

Har dock bara blivit stoppad en gång av polisen med elbil och det var i Telsa 3an. Jag körde på farthållaren och de stoppade mig för att jag körde för långsamt. Kontentan blev att Teslas kamera inte funkade speciellt bra så den hade läst 110 på 120väg... När jag förklarade så tyckte Polisen, att den där Elon, han skall man inte lita på. 😂
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu när jag sitter och funderar på det så slår det mig också att VW har ersatt vredet för belysning med någon konstig slät touchplatta gömd bakom/under ratten där man har blandat lite olika funktioner för belysning/defroster hej vilt.
Den finns där av ingen nytta. Man använder sig inte av den överhuvudtaget. Inte ens defrostern använder man sig av. Auto på ljuset fungerar som tur är på dessa, dvs bakljusen som är släckta dagtid tänds vid minsta lilla skymmer av dagsljus.
Dimljus bemödar man sig inte att röra alls då den sitter för långt ifrån för att vara aktiv med då det ändå är olagligt att ha igång bak när man har bilar bak sig. Det gör i för sig inget då de flesta dimbakljusryttare är för tröga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Den finns där av ingen nytta. Man använder sig inte av den överhuvudtaget.
Nej, ljusreglaget använder jag ju sällan. Men när någon blinkar bakom slänger jag gärna ett öga på reglaget och kollar att ljuset är tänt bak (på min egen bil går det att släcka helt). Att köra omkring med nedsläckt bil i mörker är ju synonymt med dödslängtan.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det jag retar mig mest på är när jag kör jobbets Telsa M3
Tack! M3 fanns med på listan för nästa bil. Kan stryka dem helt nu.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Känns som de som designar TV spel skall fortsätta med det tills de gått en kurs i ergonomi.
25 år gammal med examen som UX-designer.... 🙄
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
de stoppade mig för att jag körde för långsamt.
Du blev stoppad för att du körde 110 på 120-väg?!?
 
  • Gilla
  • Wow
deetee och 5 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, ljusreglaget använder jag ju sällan. Men när någon blinkar bakom slänger jag gärna ett öga på reglaget och kollar att ljuset är tänt bak (på min egen bil går det att släcka helt). Att köra omkring med nedsläckt bil i mörker är ju synonymt med dödslängtan.
Ja står den på auto på vw kan man räkna med att du har bakljus. Den indikerar dessutom att du har ljuset tänt.
Det är större risk att någon blinkar på dig när du möter de. Då halvljuset är väldigt bländande iallafall på id3. Den har jag ställt ner ordentligt och får sämre halvlljus till följd
 
Fairlane
R Rejäl skrev:
Det handlar inte om man kan köra om eller inte, det handlar om onödiga saker varför ska man köra i 50 på en 70 väg om omständigheterna är bra?
Jag själv kör inte 50 på en 70-väg normalt så varför vissa gör det vet jag inte. Kanske missar de 70-skylten, kanske är det problem med bilen, kanske sitter det någon bredvid i bilen som är rädd etc. Det är fortfarande inte där faran ligger, utan den som inte klarar av att någon annan kör långsamt.

Säg en vanlig 70-väg som jag har häromkring där vissa ligger 50 km/h. Menar du att det automatiskt blir farligt? Om jag och övriga trafikanter anpassar oss och också ligger 50 km/h till den personen svänger av, blir det farligare än om vi alla, inklusive den som nu körde långsamt, skulle kört 70 km/h? Eller blir det farligt först när någon gör en dum omkörning?
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
Jag själv kör inte 50 på en 70-väg normalt så varför vissa gör det vet jag inte. Kanske missar de 70-skylten, kanske är det problem med bilen, kanske sitter det någon bredvid i bilen som är rädd etc. Det är fortfarande inte där faran ligger, utan den som inte klarar av att någon annan kör långsamt.

Säg en vanlig 70-väg som jag har häromkring där vissa ligger 50 km/h. Menar du att det automatiskt blir farligt? Om jag och övriga trafikanter anpassar oss och också ligger 50 km/h till den personen svänger av, blir det farligare än om vi alla, inklusive den som nu körde långsamt, skulle kört 70 km/h? Eller blir det farligt först när någon gör en dum omkörning?
Jag vet inte hur det var för dig när du tog körkort, men vi fick lära oss att köra efter hastighetsgränserna som finns, med anpassningen för väglag..

Tror att det är som med mycket annat i samhället det är för många bakom ratten som inte kan och vågar köra bil som man borde.

Har kört en del i Tyskland och Finland och där flyter trafiken på ett helt annat sätt än här, jag själv har inga problem o köra om dessa sniglar men ser många som tvekar o kör om i alldeles för låga hastigheter som i sin tur kan orsaka trafikfaror..
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Tack! M3 fanns med på listan för nästa bil. Kan stryka dem helt nu.
Nya M3 har inte ens blinkersspak eller spak för växelväljaren.
 
  • Wow
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.