R
A Argastesnickaren skrev:
Det är som sagt upp till varje ansvarsfull bilist att avgöra.
Problemet är ju snarare bilist nummer två och tre som ligger för nära och inte kör om vilket gör det svårt eller omöjligt för bakomvarande att köra om alla och man inte kommer in i mellan.
Klarar man inte av att på ett ansvarsfullt sätt göra en omkörning av en långsammare bilist så är man kanske inte lämplig som bilist:)
Vill man lära sig lite kan man söka på tex. "phantom jams" som beskriver hur köbildning och farliga trafiksituationer kan uppstå, utan att det är för mycket trafik utan enbart för att någon bromsar lite kort, kör långsammare än andra, byter fil i onödan mm. Små saker som ger kedjereaktioner i trafiken och slutligen orsakar kaos😉
 
  • Gilla
Greedy1978
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Så är det nog.

Personligen är jag osäker på om det blivit värre, eller om jag själv blivit "gubbig"... Men visst tusan ser man minst en handfull manövrar i trafiken varje gång man är ute som skulle resultera i indraget kort om polisen bevittnade.

Men effekten av dessa "hetsiga idioter"s vansinniga beteende förvärras ju i kvadrat om var o varannan elbilsåkare kör runt 20-30km/t under hastighetsbegränsningen.

Men jag delar absolut din mening att det nu finns på tok för lite trafikpoliser, det räcker nog inte ens om man tiodubblar det antal som finns idag.... Trafikövervakning verkar vara totalt nerprioriterat av ordningsmakten.
I våra trakter ligger dock inte elbilarna märkbart söligare än annan trafik alls. Tror det är ett ovanligt fenomen här. Vanligare fenomen är a(epa) traktorer som blivit fler. De är dock ofta inga problem att köra om, om dessa är hjälpsamma dessutom om de har långa kö efter sig och kör ut i sidan.

Dårarna vi har här som vi handskas med varje dag jobbar troligtvis på samma fabrik, då vi har de med oss både till och från jobbet och de gör farliga omkörningar vare sig man kör 10 under eller 30 över.

Jag har inte sett en enda trafikpolis på den väg jag kör varje dag till jobbet sen 2015 trots att vi är många som skrivit till polisen om hetsen.
Och ändå har vi haft nån dödsolycka på vägen sedan dess :(
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker nog att det snarast var hetsigare på 80-/90-talet och lugnare idag. Kör man 110 på 110 motorväg kör man om rätt många personbilar och så minns jag inte att det var förr.
Nu har jag ju bara haft körkort sen 2004. Men det är värre idag än det var då anser jag.

Vill man vara med om något helt uppåt väggarna och ha hög puls så rekommenderar jag E6 Helsingborg till Malmö, där är det vilda västern på riktigt. Man undviker verkligen den vägen så långt man bara kan.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
O där av så har vi många som klagar på för många som kör långsamt, vid bra väder och väglag ska inte en subjektiv bedömning behövas utan då funkar det bra att köra enligt hastigheten som är angiven på skylten, klarar man inte det så kanske man inte är lämplig bilist😉
Subjekiv bedömning? Hur menar du det ska bli mera objektivt hur fort man ska köra. Det är inte stipulerad hastighet på skylten, utan maxhastighet. Du kan omöjligt veta skälen varför en annan bilist kör 90 på 110 väg och det är inte din sak, sålänge den bilisten håller till höger och inte försvårar Omkörning.

Du måste lära dig hantera detta och lära dig göra säkra omkörningar.

Sen kan det absolut vara ett irritationsmoment med folk som kör sakta, speciellt på vägar med få tillfällen till omkörning.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Subjekiv bedömning? Hur menar du det ska bli mera objektivt hur fort man ska köra. Det är inte stipulerad hastighet på skylten, utan maxhastighet. Du kan omöjligt veta skälen varför en annan bilist kör 90 på 110 väg och det är inte din sak, sålänge den bilisten håller till höger och inte försvårar Omkörning.

Du måste lära dig hantera detta och lära dig göra säkra omkörningar.

Sen kan det absolut vara ett irritationsmoment med folk som kör sakta, speciellt på vägar med få tillfällen till omkörning.
Läs #646
 
För dom som har missat det anger skyltarna högsta tillåtna fart och inte lägsta. Det går ypperligt att förlänga räckvidden även med dieselbil genom att sänka hastigheten.
 
  • Gilla
Freddedan och 3 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
För dom som har missat det anger skyltarna högsta tillåtna fart och inte lägsta. Det går ypperligt att förlänga räckvidden även med dieselbil genom att sänka hastigheten.
Jag tycker det är intressant att det påstås i flertalet trådar att det främst är elbilarna som ligger och snigelkör då de utgör en mycket liten minoritet av åkdonsflottan!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Det går ypperligt att förlänga räckvidden även med dieselbil genom att sänka hastigheten.
Men måste de väl i alla fall bli kissnödiga till slut?
 
  • Haha
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
R Rejäl skrev:
Läs #646
#646 beskriver klassisk köteori, inget konstigt i det. Om det sen blir farliga situationer beror på förarna.

Om en förare inte lärt sig att hantera en omkörning på ett säkert sätt så är kanske inte långsamma fordon den största risken, utan snarare den föraren?

Jodå, jag stör mig också på de som inte kan köra 70 km/h på vägen här i närheten utan envisas med att ligga 50 km/h även under lågtrafik en torr sommardag, men väljer jag att göra en omkörning där så blir det nästan automatiskt en farlig omkörning och det är mitt ansvar, inte slöhögen framför.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Läs #646
Kan lika bra vara någon som kör för fort eller gör en dålig omkörning som skapar den situationen.

Hastigheten man håller korrelerar inte med hur bra bilförare man är.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Kan lika bra vara någon som kör för fort eller gör en dålig omkörning som skapar den situationen.

Hastigheten man håller korrelerar inte med hur bra bilförare man är.
Uppenbarligen så gör den det, varför ska man annars ligga i 50 på en 70 väg tex. Om det är bra väglag.. har lite svårt att se att det är dom duktiga förarna som kör onödigt sakta🤔
 
  • Älska
H-Thomasson
  • Laddar…
R
Fairlane Fairlane skrev:
#646 beskriver klassisk köteori, inget konstigt i det. Om det sen blir farliga situationer beror på förarna.

Om en förare inte lärt sig att hantera en omkörning på ett säkert sätt så är kanske inte långsamma fordon den största risken, utan snarare den föraren?

Jodå, jag stör mig också på de som inte kan köra 70 km/h på vägen här i närheten utan envisas med att ligga 50 km/h även under lågtrafik en torr sommardag, men väljer jag att göra en omkörning där så blir det nästan automatiskt en farlig omkörning och det är mitt ansvar, inte slöhögen framför.
Det handlar inte om man kan köra om eller inte, det handlar om onödiga saker varför ska man köra i 50 på en 70 väg om omständigheterna är bra?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H
Om dom som kör 20 km/h under gällande hastighet kunde underlätta omkörning och gå åt sidan så folk som håller hastigheten kan göra det vore det en sak. Men det händer tyvärr aldrig.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
lite samma som att VW inte låter bilen starta från stillastående när man har farthållare och det blir kö, hur tänkte man där?
Min ID4:a beter sig som du önskar, så det där har nog ändrats isf.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det tycker jag inte. Problemet med skärm är ju att du måste ta blicken från vägen och leta bland texten på en helt slät yta.

Alltså, jag förstår att många tycker att det är flashigt, snyggt och modernt. Njut av din skärm du, det är ok. Men säkert är det i vart fall inte.

Edit: Lika säkert skulle det stå.
Fast då är vi ju tillbaks på föregående diskussion, vad är det för text du ska läsa på skärmen när du kör som tar fokus från din körning som dessutom ersatt en knapp?

Jag har ändå provat en del modernare bilar och vissa system fungerar väl bättre än andra men jag har fortfarande inte stött på någon där man behöver fippla i menyer för att lösa basala funktioner när man kör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.