Har mätt rökgas temp idag, vet inte riktigt hur man gör men ajg stoppade in termometern precis efter pannan i ett litet hål och lät det sitta tills mätaren inte höjde sig mer och då visade den ungefär 190 grader celsius. är det normalt eller högt eller vad?
 
Låter ju inte allt för farligt. Ju lägre destobättre.. Ny pannor ligger ofta runt 100-120 grader.
 
tpsoft skrev:
Hejsan
. Har inte haft några driftstörningar alls och sotar en gång i veckan.

T.
Sotar du ordentligt också värmeöverföringsytor = kanaler där röken går genom panna innan den hamnar i skorstenen?
Dum fråga men .... rätt viktigt att hålla rent just där för att hålla optimal verkningsgrad ( sänkt rökgastemp) och hålla pelletsförbrukningen nere. Fick du 190 grader på nysotat panna eller kan det bli bättre direkt efter sotningen?

Eftersom din brännare verkar jobba som den ska så den rätta vägen att minska bränsleförbrukning blir att minska värmebehov i första hand = isolera mera. Ger mest besparing per investerad krona :). Bytt tättningslister i fönster och dörrar om dom är gamla och styva. Hur tjock är isoleringen på din vind? Satsa på att behålla i huset den värmen du producerar . Börja i rätt ända så får du resultat direkt.

Vårt hus förbrukar markant mer värme bara det regnar och blåser friskt på den skånska slätten .... även utan minusgrader ute. Byggd 1938 och med isoleringstandard därefter så man kan inte anklaga på vår panna för det.
gaia
 
Jag sotar ur på alla ställen i pannan som går att komma åt, förbränningsurtymmena, rören osv. I tisdags var dessutom sotaren här och sotade så det är ordentligt sotat.

Lite info om huset i övrigt:
Vårt hus är konstruerat med tegel samt innanför dem är där några block (sipporex?) som inte väger så mycket och som är ganska lätta att slå sönder sen är där puts på dem. Fönstrena är äldre 2 glas (utom 1 som byttes för nån vecka sen) som iofs kankse skulle behöva nya tätlister på några av dem (har bytt hälften i sommras när jag målade fönstrena). Dörrarna är äldre varianter av trä med enkelglas där den ena dörren är en dubbeldörr (en dörr till innanför) vilket kanske inte är det bästa men det står på att göra listan att byta dem(listerna är nya så de är täta iaf). På vinden är där isolerat med träspån en bit, skulle gissa ca 15 cm under det är där plank samt treetexskivor. Ventilationen består av självdrag. Det var lite info om huset iaf.
 
tpsoft skrev:
Har mätt rökgas temp idag, vet inte riktigt hur man gör men ajg stoppade in termometern precis efter pannan i ett litet hål och lät det sitta tills mätaren inte höjde sig mer och då visade den ungefär 190 grader celsius. är det normalt eller högt eller vad?
Du har mätt på rätt sätt o inte helt tokigt men skulle ju inte skadat om du kunde sänka den något genom att göra så du får längre väg för rökgaserna att gå i pannan, 190° är ändå ganska mycket då du ändå bara kör brännaren på låg effekt vilket gör att tempen lär dra iväg då du höjer effekten då det blir kallt..

Du kan ju kolla brännar effekten genom att väga pelletsen på en hushållsvåg o mata brännaren manuellt, Detta kan man även göra då man får ny leverans av pellets eftersom att energiinnehållet i pelletsen beror på vikten men brännarna/skruvarna matar på volym..
Fyll internförrådet fullt samt väg upp t.ex 1 kg pellets sen kollar du hur mycket den drar på 10 min sen tar du det ggr 6 ggr pelletsens energiinnehåll som brukar va 4,8 kWh/kg, 6 kW förbrukar brännaren ca 210 gram på 10 minuter..

Kollade själv hos mej o hos en kompis som har samma brännare samt samma pelletsleverantör, Tidigare har det alltid stämt brännar inställningarna men vid våra senaste leveranser blev nått galet... När vi mätade o kollade så gav min pellets 4 kW högre effekt med samma justering o då stämmer inte luftmängden heller så det är tur att vi har mätare så vi kan kolla själv... :)
 
tpsoft skrev:
På vinden är där isolerat med träspån en bit, skulle gissa ca 15 cm under det är där plank samt treetexskivor. Ventilationen består av självdrag. Det var lite info om huset iaf.
Ja, då kan man lägga minst lika mycket spån till utan att bli ruinerad :). Man säger att spån och mineralull ska inte blandas men du kan skotta spån i en del av vinden så det blir tjockt och den spånfria ytan kan du isolera med annat. Om du får bättre resultat i pannrummet så skadar det inte att isolera
gaia
 
gaia skrev:
Ja, då kan man lägga minst lika mycket spån till utan att bli ruinerad :). Man säger att spån och mineralull ska inte blandas men du kan skotta spån i en del av vinden så det blir tjockt och den spånfria ytan kan du isolera med annat. Om du får bättre resultat i pannrummet så skadar det inte att isolera
gaia

Med ecofiber gör det väl inget om spån ligger kvar??
Det va iaf infon som min syster fick nu då dom hört sej för om att isolera på vinden lite...
Helt klart finns det mycket att tjäna på att isolera vinden mer, En kompis hade 15-20 cm spån o det blev en stor skillnad på pelletsförbrukningen då han blåste upp 50 cm extra... Tyvär brann huset ner/upp efter 1,5 år så exakt hur mycket mindre pellets det skulle gått går inte säga säkert men under de året som kördes gick det 1 ton mindre men om det berode på spån el att det va mildare än normalt vet jag inte...
 
2an skrev:
Med ecofiber gör det väl inget om spån ligger kvar??
Det va iaf infon som min syster fick nu då dom hört sej för om att isolera på vinden lite...
.
Det stämmer bra. Man kan välja spån+ecofiber eller enbart mineralull.... bara det blir mer än 15cm som man knappt kan betrakta som isolering när dagens standard ligger närmare 50cm gullfiber eller dylikt. Mest värme försvinner ju uppåt och vidare genom taket så det måste ju göra större skillnad än fönsterbyte.
Dom som säljer isolering har ibland en "besparingsberäkning" på sina hemsidor - där kan man kolla hur mycket pellets man sparar.
gaia
 
Så nu var det dags att fylla på igen.
Sist jag fyllde förrådet var den 6/12 ca kl 00.10 och idag 13/12 kl 18.00fyllde jag upp igen, gick 19 säckar så lite bättre men inte mycket. dock tycker jag att sen jag bytte termostaterna på elementen fick jämnare värme inne rent allmänt.

Hittade 3 saker som jag fixat till idag.
1. Skruven som man tömmer värmesystemet var inte riktigt åtdragen sen vvs killarna var här och den droppade lite, nu e den iaf spänd så får vi se om den fortsätter droppa, det va dock inte mycket den droppade.

2. Den lilla luckan med en kedja till på en av dörrarna till där man eldar med ved om man vill var där ett litet hål, detta har jag tätat med metallepoxi så nu ska det bara torka så är där tätt.

3. Hittade vad som kanske är ett spjäll efter pannan precis. sitter i "lådan" direkt efter pannan som förbinder den med skorstenen, är en plåt som man kunde reglera i flera hack och den var max öppen verkade som, jag stängde igen den en bit så nu är där bara en glipa på ca 5-10 cm ist för 20 cm.

Kan det i denna lilla listan vara 3:an som är den stora boven, misstänker kankse det men den har iofs så vitt jag vet alltid varit där den va innan jag puttade igen den lite, borde inte de som installerade pelletsbrännaren kolla sånt oxå?

Några reflektioner över mina små fix idag eller annat som kanske kommer upp? har inte startat pannan än då epoxin härdar.

Tankar på att isolera vinden finns till sommaren så det är inte aktuellt just nu,
 
H
3:an är ett rökgasspjäll och det ska alltid vara öppet så länge du eldar i pannan.
 
men det är inte stängt bara igen puttat lite från helt öppet till hälften typ
 
mätte rökgas igårkväll ca 1,5 timme efter att jag startade brännaren efter sotningen och då låg den på 135 grader
 
tpsoft skrev:
mätte rökgas igårkväll ca 1,5 timme efter att jag startade brännaren efter sotningen och då låg den på 135 grader
Blir intressant att höra om förbrukningen sjunker nu, Den borde då göra det iaf..

Det finns ingen spak på pannan el liknande som reglerar nått spjäll inne i pannan??
Jag har spjäll uppe i pannan o öppnar jag dessa då jag kör pellets så går lågan ut i rökröret, Det spjället ska bara vara öppet då man tänder veden men stängt efter tändning/vid olje/pelletsdrift...
 
alltså det "spjället" jag kan reglera kan man strya med en spak uppe på pannan såg jag, finns ett 10 tal jack man kan välja mellan.själva "spjället" är det sista som sitter i pannan innan röret som leder till skortstenen.

rent spontant nu en dag efter jag fyllt på så känns det inte som om det gått mindre pellets än innan men jag får hålla ut ytterliggare en vecka för att se. ska prova att stänga till spjället lite till imorn, nu står det i mitten.
 
tpsoft skrev:
alltså det "spjället" jag kan reglera kan man strya med en spak uppe på pannan såg jag, finns ett 10 tal jack man kan välja mellan.själva "spjället" är det sista som sitter i pannan innan röret som leder till skortstenen.
Försök kolla om spjället stänger rökgången el om det bara förlänger rökgasvägen (leder röken genom nån längre kanal i pannan)
Om det bara stänger kanalen så går det inte stänga det helt men är det ett spjäll som gör att rökgaserna tar en längre väg i pannan ska du stänga det helt,,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.