Vi har slängt ut en gammal pelletspanna och värmer nu vårt hus med en luft vatten värmepump. Huset är två våningar plus källare, byggt -37. I murstocken i källaren där pelletspannan tidigare var kopplad till skorstenen är det nu bara ett vanligt ventilationsgaller.

Problemet är att på sommaren när fläkten i köket (mittenvåningen) slås på så trycker den ned luft i källaren via den här gamla rökgaskanalen och det luktar förskräckligt (en blandning av matos och gammal aska). Täpper jag igen ventilen i källaren luktar det ingenting, inte någon annanstans heller.

Gör jag bort mig om jag pluggar igen kanalen? Behövs den för ventilationen på något vis? Förstör jag självdraget i huset?
 
BirgitS
Självdraget förstördes i samma ögonblick som pelletspannan ersattes med en värmepump. Detta därför att självdragsprincipen bygger på att det finns en varm murstock.

Normalt ska det vara separata kanalen i murstocken för pannrum och kök. Är det otäta kanaler?
Gå upp på taket och kolla hur det ser ut i skorstenen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Självdraget förstördes i samma ögonblick som pelletspannan ersattes med en värmepump. Detta därför att självdragsprincipen bygger på att det finns en varm murstock.

Normalt ska det vara separata kanalen i murstocken för pannrum och kök. Är det otäta kanaler?
Gå upp på taket och kolla hur det ser ut i skorstenen.
Det finns sex kanaler vet jag. Är det något särskilt jag ska titta efter, kan ingenting om sånt här... Men det är väldigt tydligt att det blåser ned i källaren när fläkten är på, man känner det med handen till och med. Så det måste nästan vara samma kanal?

Om självdraget är trasigt ändå, kan man bara plugga igen? Sätta i en frånluftsfläkt? Jag har ventiler i ytterväggen i källaren och det blåser in luft där i alla fall.
 
Att köksfläkten blåser ner i den gamla rökkanalen tror jag inte en sekund på, kök och panna får inte vara till samma pipa. MEN , troligtvis så när du startar fläkten får du ett undertryck i huset och köksoset vänder på topp skorstenen och dras ner till källare. Prova med att stoppa isolering i källaren. Hade så i ett hus, köksfläkten på och bad/dusch fick minusgrader på vintern, luften gick baklänges genom pipan, men inget os.
Prova även med att öppna ett fönster i köket, så blir det nog inget os i källaren.
 
  • Gilla
Srixon
  • Laddar…
BirgitS
M maxald skrev:
Det finns sex kanaler vet jag. Är det något särskilt jag ska titta efter, kan ingenting om sånt här... Men det är väldigt tydligt att det blåser ned i källaren när fläkten är på, man känner det med handen till och med. Så det måste nästan vara samma kanal?

Om självdraget är trasigt ändå, kan man bara plugga igen? Sätta i en frånluftsfläkt? Jag har ventiler i ytterväggen i källaren och det blåser in luft där i alla fall.
Bra att kolla att det inte finns något fågelbo i någon kanal. Man kan sätta på köksfläkten för att kolla vilken kanal som luften kommer upp genom och det är bra att veta vilken kanal som kommer varifrån.

Hur är det med tilluften i huset?
Är det fortfarande otäta fönster eller har man tätat fönstren men glömt att sätta in tilluftsventiler?

Hur blir det med lukten om man öppnar fönstret i ett rum bredvid köket och sätter på fläkten?
 
Sätt inte igen kanalen, den ger ett litet självdrag beroende på väder o vind, utan den har du ingen ventilation alls.
 
Hur används rummet idag i källaren där pelletspannan stod? Finns det någon friskluftsventil?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur används rummet idag i källaren där pelletspannan stod? Finns det någon friskluftsventil?
Det finns en friskluftsventil i rummet. Vi använder det mest till att hänga tvätt. Står även en frys där. Luktar friskt där inne förutom när vi drar igång köksfläkten då…
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att köksfläkten blåser ner i den gamla rökkanalen tror jag inte en sekund på, kök och panna får inte vara till samma pipa. MEN , troligtvis så när du startar fläkten får du ett undertryck i huset och köksoset vänder på topp skorstenen och dras ner till källare. Prova med att stoppa isolering i källaren. Hade så i ett hus, köksfläkten på och bad/dusch fick minusgrader på vintern, luften gick baklänges genom pipan, men inget os.
Prova även med att öppna ett fönster i köket, så blir det nog inget os i källaren.
Du har nog rätt. Ska prova att öppna ett fönster i köket och se om det blir någon skillnad.
 
Isakare Isakare skrev:
Sätt inte igen kanalen, den ger ett litet självdrag beroende på väder o vind, utan den har du ingen ventilation alls.
Finns det någon slags ventil som gör så att luften inte kan åka baklänges tro? Typ kallrasskydd men utan en fläkt framför?
 
M maxald skrev:
Finns det någon slags ventil som gör så att luften inte kan åka baklänges tro? Typ kallrasskydd men utan en fläkt framför?
Nu vet jag inte, men på 90 talet köpte jag ett löst kallrasskydd, som var typ samma som sitter till Paxfläktar.
 
7ender
Har samma problem. Tänker täta med nåt bakom ventilen men funderar på lämpligt material. Isolering?
Ventilen är stängd men otät.
 
M maxald skrev:
Det finns en friskluftsventil i rummet. Vi använder det mest till att hänga tvätt. Står även en frys där. Luktar friskt där inne förutom när vi drar igång köksfläkten då…
Hmmm. I en tvättstuga ska du enbart ha frånluft, dvs fläkt ut. För er är det förmodligen bäst att sätta igen hålet i murstocken och installera fläkt i friskluftsintaget. Meningen är att fläkten ska suga ut fuktig och gammal luft som letar sig in från annat friskluftsintag i källare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lånar tråden lite. Jag har samma problem att matoset letar sig ner i källaren men även till sovrummen på övervåningen.

Och när jag eldar i kaminen kommer röklukt ut i frånluftsventilen kopplad till murstocken i köket. Inte märkt att det kommer röklukt till källaren eller sovrummen men har heller inte undersökt så noga.

Min tes är att det matos/röklukt vänder på taket och kommer ner igen.

Det är ett större rör där kaminen är påkopplad och 4 mindre som går till sovrum på övervåningen, köket på entréplan och tvättstuga i källare.

Är detta vanligt och vad finns det att göra?
 
BirgitS
H HAJST skrev:
Min tes är att det matos/röklukt vänder på taket och kommer ner igen.
En orsak till det kan vara att det finns för lite tilluft i huset när fläkten resp. kaminen är igång. Då sugs det in luft på alla ställen där det går. Blir det bättre om man öppnar ett fönster i ett rum i närheten av köket resp. kaminen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.