Avloppet från WC på vår bottenvåning går rakt ner så att det kommer ut i taket i källaren. Min fråga är om man kan använda ett grenrör enligt nedan? Avloppet från WC-stolen kommer då att anslutas ifrån ovansidan. Från ena sidan kommer då ett tvättställs/disk-avlopp att anslutas och den andra sidan går då följaktligen ut och ner i en stående avloppsledning.
 
  • avlopp.jpg
Så kan man nog göra, men jag ser en risk att litet WC-avlopp rinner baklänges mot diskavloppet (det kanske inte är något problem?), så jag skulle hellre dra diskavloppet direkt till den stående avloppsstammen.

Diskavloppet behöver bara vara 50 mm. WC ska vara 110 mm.
 
Varför skulle det vara en risk? Och så byggs ju miljoner avlopp, där man alltså grenar på de anslutningar som behövs på en horisontell huvudledning som sedan går till stammen.
 
Tack för svaren. Hade jag kunnat så hade jag kopplat diskavloppet direkt på den stående ledningen men pga diverse värmeledningsrör och vattenrör som är i vägen så går det tyvärr inte. Enda lösningen såvitt jag kan komma på är att använda mig av ovan nämnda grenrör.
 
Staffans2000
För optimalt flöde skall du använda en gren + 45gr språng.
Om du ej får plats med en sådan konstellation går säkert din "light"variant bra i alla fall.
 
U
Jag återuppväcker den här gamla tråden med ungefär samma fråga.

Jag vet inte hur säker vatten såg ut då, men nu står det följande:
" 3.2.4 h. Spillvattenledning från WC-stol ska anslutas till liggande samlingsledning (L) med grenrör α ≤ 45°."

Är ett svängt grenrör enligt TS bild att betrakta som mindre eller lika med 45 grader?


I mitt fall kommer vatten från dusch och handfat komma från vänster på TS bild. WC uppifrån.

Bifogar en skiss på hur jag tänker mig. Synpunkter?


Handritad skiss av röranslutningar för WC och handfat med vinklar betecknade som "45+45 grader".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Vänstra hörnet är ett likadant anslutningsrör "ståendes". Luftning uppåt och avloppsstam neråt.
 
Som det ser ut på din skiss så kommer WC-avloppen ner uppifrån i den liggande ledningen Se då till att det verkligen är ett 45-graders grenrör med ytterligare en 45-graders böj på för att undvika problem.
 
U
Det stämmer bra, men jag kan göra en bättre skiss om det behövs.
Jag skulle gärna göra som du beskriver men skulle i så fall behöva ett närmast dubbelt så högt bjälklag.

Hur mycket utrymme skulle behövas om man tar två 45 graders böjar istället och har anslutningen någon annanstans?

Röret är inte ett vanligt 45 graders grenrör utan ser ut såhär:


Grått PVC-grenrör med två böjar och anslutning, placerat mot träbjälklag och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Gjorde en snabb provmontering.


Provmontering av gråa avloppsrör och böjar i en trästomme med en elektrisk dosa på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Gråa svängda VVS-grenrör installerade mot en trävägg i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är ju en 90-graders gren och den är inte förenlig med säkervatten. Du citerar ju själv regelverket där det står att dubba 45-graders ska användas, inte bör.

Det bästa i ditt läge är väl att flytta stammen en bit bort från WC-stolen och låta röret från toaletten komma in från sidan på stammen istället. Då är det lättare att få plats med dubbla 45-or.

Edit:
Är det 50 mm rör som du tänkte ha till handfatet? När jag gjorde mitt badrum så fick jag lära mig av de kunniga (Krilleman) att man ska använda 75 mm rör så långt det går eftersom 50 mm rör är att be om framtida problem. Det bli helt enkelt mycket lättare stopp i ett 50 rör än i ett 75 rör.
 
Redigerat:
U
Jag ska se om jag får plats med 75 mm i väggen, i så fall kör jag på det.

Vad gäller säker vatten och mitt citat så hittar jag inget som tyder på att man ska ha dubbla 45 graders rör. Bara att vinkeln vid anslutningen ska vara 45 grader eller mindre.

Det jag delvis undrade, och fortfarande undrar, är om man gör skillnad på rör med raka och böjda anslutningar. Jag tolkar dig som att man inte gör någon skillnad på dem utan anser att även böjda anslutningar är 90 grader.

Uponor har en liknande lösning men med något tydligare riktningsändring vid anslutningen.

http://vvshandel.se/ror/plastror-av...renror/110x88-5gr-htp-wc-grenror-2318402.html

Edit: Jag vill också poängtera att jag gärna gör på ett annat sätt än det jag har tänkt just nu. Försöker alltså inte försvara mina påhitt in absurdum. Frågar för att jag vill lära mig mer.
 
Redigerat:
Krilleman
Wavin Wafix var ett bra val av avlopp på 110mm rören. Bästa sorten! (75 & 50 får stå i skämshörnan - även fast det fungerar)

Hur högt utrymmesmässigt har du att spela på?

Ett hörngrenrör skulle nog bli bäst här. RSK 2830698.
Montera en WC-vinkel på lämpligt avstånd för uppgång till WC. Kanske med en 15º böj innan för att komma ut lite från väggen för WC:n. Den klassar jag som en "långböj" vilket är OK installationsmässigt.

Rakt nedåt i bild drar du i en kort förminskning 110x75 och borrar in dig i "fack 2" Där sätter du direkt ett 45º gren 75mm med 45º böj och få då således borra igenom regeln igen för att komma till golvbrunnen.

Tvättstället kör du med 75mm på allt liggandes och 50 endast på ståendes ledning i vägg om möjlighet finns!

Förstärk upp den regeln du borrat dig igenom på två ställen för 75mm avloppet, med långa plattjärn ovan och under, genomgående bultar på flera ställen så den behåller styvheten.

Plattjärn på närmsta järnaffär kostar inte mycket. Köp så breda som möjligt och kanske 5mm tjocka.

Så har jag gjort med gott resultat på flera ställen.

Fast nu när jag kikar på bilden igen så ser jag ju att den lösningen kanske inte går så bra för regeln slutar ju ganska fort till vänster?!

Grått PVC hörngrenrör för avloppssystem med tre anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grått PVC hörngrenrör för avloppssystem, 110mm, med svart gummimuff.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
U
Ja, jag hoppas de är bra för butiken tog betalt som om de var av guld.

Har tyvärr bara 140 mm att gå på. Lång historia men innan jag får klagomål på det så vill jag flika in att jag har skruvlimmat golvspån även underifrån och har reglat cc30. Borde hålla för en mindre elefant.

Hmm, vad tror du om att jag drar wc-röret åt höger, går ihop med röret från golvbrunnen, ner (i bilden) genom en regel, svänger åt vänster för att gå ihop med handfatsröret och sedan snett upp igenom regeln igen för att ansluta till hörnet? Ska gå och mäta och kanske rita en bild så det blir lite tydligare.

Edit: bild.


Handritad skiss av föreslagen rördragning för WC och handfat med blå linjer på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis inte så skarpa böjar som jag ritat...
 
Redigerat:
Krilleman
Men då blir det ju inget kvar av 140mm regeln...

Och ganska onödigt lång väg för spolvattnet att rinna.

Vilket pris fick du på hörngrenrröret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.