Ska behandla ny ekskiva i kök. Jag har 5 L Bona Mega i obruten förpackning. Dunken är förvarad mörkt i källaren.
Tacksam för råd.
 
  • Förpackning av Bona Mega silkmatt lack för trägolv, fem liter, miljömärkt, multilingual beskrivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en spillbit av valfritt trä och testa med?
Jag tror(?) att dunken är helt okej fortfarande.
 
  • Gilla
Palleen
  • Laddar…
Är det som mjölk? Lukta, smaka? 😅

Jag hade använt den. Men jag vet inte om det är rätt.
 
  • Gilla
Palleen
  • Laddar…
R
P Palleen skrev:
Ska behandla ny ekskiva i kök. Jag har 5 L Bona Mega i obruten förpackning. Dunken är förvarad mörkt i källaren.
Tacksam för råd.
Hur gammal är den?
 
hsd
Det är ju golvlack, inte hårdvaxolja
Funkar troligtvis men prova på en lös bräda först ( är ju väldigt jobbigt om den inte härdar)
Jag hade en halvliter i en restdunk ståendes i +10 år, lackade en stol med det och det vart hur bra som helst
 
  • Gilla
Palleen och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar! Har provlackat den utbytta skivan. Ser ut att funka helt ok.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
H
P Palleen skrev:
Ska behandla ny ekskiva i kök. Jag har 5 L Bona Mega i obruten förpackning. Dunken är förvarad mörkt i källaren.
Tacksam för råd.
Den är vattenbaserad så var lite snål i skarvarna med den om du har skarvar i skivan. Risken annars att trät reser sig i skarvarna. Hade en hantverkare som inte hade en aning om vad de sysslade med, fick dem via FB. De slipade och lackade med ett vattenbaserad lack, golvet blev som ett tvättbräda. Nu var det inte lack som skulle dit heller utan olja men det är en annan historia .
 
hsd
Jag hade valt att olja ekskivan istället, visserligen bör den oljas 1-2 ggr per år men om lacken skadas av knivar eller liknande så blir det trist och mer betydande jobb att slipa och lacka om
Paraffinolja är relativt enkelt att lägga på, bara rengöra före och nån timma efter torka bort eventuellt överskott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.