Hej! Jag har 2 st Panasonic luft/luftvärmepumpar monterade 2004. Jag har konverterat hela huset till vattenburen värme via fjärrvärme och behöver således inte mina värmepumpar längre.

Tänkte demontera dom och försöka sälja till bättre behövande. Är det möjligt att demontera och sedan montera utan att gasen försvinner?
Har inte kollat hur slangarna är monterade, brukar det vara "snabbkopplingar" som innesluter gasen i slangarna?

Miljöpåverkan om man tvingas släppa ut gasen? :confused:

Hur mycket kostar en fyllning i såna fall för nästa ägare?

Finns det överhuvudtaget någon marknad för beggade luftvärmepumpar?

Många frågor, tacksam för något svar iaf //Undergrounder
 
Du kan inte tömma systemet själv och samtidigt rädda gasen. Om du har en likadan pump som jag har så sitter det avstängningsventiler på uteenhetens trevägsventiler. Gasen som ligger i rören samt innedelen kommer läcka ut. Har du tillgång till kylmontör kan han pumpa ur gasen o ta hand om den. Om du väljer att demontera den själv för framtida försäljning tänk på att plugga alla anslutningar.

Vad vill du ha för dem? Skulle kunna tänka mig en i källaren också men samtidigt kostar ju en ny bara 5900+moms på onzza så det känns knappt lönt med begagnat.
 
Snailman
låt dom sitta kvar så köparen kan provköra dom.
sen kör ni på ac, (trorjag) o stänger kranen som går ut från ute delen. kör så i 25 minuter o stäng sedan den andra kranen o stäng av direkt efter.
 
  • Gilla
Göran t6!
  • Laddar…
OK..
Tack för svaren folks..

Killen som kallade sej "Raffen" och klassades som "dignitär inom värmepumpar" på värmepumpsforum verkade ju säker på sin sak och sin instruktion. Kanske min lokala röris har några tips också..

Riktigt bra tanke "Carman" att ha dom kvar så köparen kan provköra dom och kolla att allt fungerar, det hade man ju själv velat göra så man inte köper grisen i säcken..

Ska ta och kolla lite närmare imorrrn på hur det ser ut med tunna och grova rör och ventiler på dito. Sen får man väl kolla priserna på blocket och göra som vanligt om man vill ha sålt nåt - se till att man är billigast.. :)

MagnusST - Jag bor i Stenungsund och priset blir nog med snabbkoll på blocket runt 2500kr st
 
Ok, jag hade uppenbarligen fel. Kunde inte med mitt logiska tänkande klura ut att man kunde göra så. Verkar ju lite skumt men det är ju inte helt ologiskt om man tänker till lite:). Jag är klart intresserad, problemet är att jag bor på andra sidan i småland...
 
Jaa, såg att du var ifrån småland MagnusST.. Man åker väl knappast 70 mil med släpkärra för att hämta två gamla värmepumpar? :p

Skickat en del grejor med posten men jag tror tanten på ICA får dåndimpen om man baxar in dom där :D
 
För att suga hem gasen till utedel måste du ha en Lågtrycksmanometer att kontrollera sugtrycket med, så du vet när all gas har sugits hem. Går INTE att exakt veta detta utan manometer.

Men... Man kan ju köra en fuling. Detta innebär dock att man, om man har läckage någonstans (kopplingar, kranar osv) får in luft i systemet.

Man ställer pumpen i det läge som får den att köra ut vätskan på det smala röret (blir varmt när det går vätska i), sedan stänger man utgående kran på detta röret. Normalt sett, med lågtrycksklocka, ser man när sugtrycket närmar sig noll, då stänger man kranen på det grövre röret och stänger av pumpen. Utan klocka får man helt enkelt köra nån minut eller två efter att man stängt vätskekranen och sedan stänga gaskranen. (man kan till viss del höra på pumpen när den går med lågt tryck, då ändras kompressorns ljud)

Rekomenderar dock att du ringern en kyltekniker. Tar inte mer än 5-10 min för en hyfsad tekniker att göra detta.

Aningen luddig och komplicerad post, men det kanske hjälpte något.
 
Jaa, det lutar åt en kunnig kyltekniker iaf, var ute igår och kollade på mina pumpar..
Såg då att snåljopen som monterat dom inte installerat några avstängningsventiler på trevägsventilen.

Känns svårt att demontera utan viss förlust av media i vilket fall som helst.. Manometer satt naturligtvis ingen heller, men det tror jag är önsketänkande för dom flesta lr?

När rörisarna behöver kapa och plugga en ledning med vattentryck på så fryser dom ner den, men vad gör man för att plugga en ledning med gas lr kondenserad gas?

Någon med bra tips hur jag går vidare?
 
En kyltekniker kör över gasen till en avstängningsbar del av kylstemet ( i L/L pumpar är det utedelen) eller tömmer ner mediat i en tub med hjälp av tömningsaggregat.
Manometer sitter det aldrig på en L/L pump, jag ville bara göra klart att det är lite krångligare än vad det låter. ;)

Såg då att snåljopen som monterat dom inte installerat några avstängningsventiler på trevägsventilen.
Vad menar du med detta? :confused:
De kranar jag menar är de där rören är anslutna med flaremuttrar på utedelen. Eller har installatören plockat bort dessa och lödat ihop rören?
 
Ja, rören är anslutna med flaremuttrar mot en trevägsventil, men några "kranar" för att stänga finns inte vad jag kan se.
Som jag förstår måste jag alltså demontera muttern och röret och sen sätta en plugg i trevägsventilen..
Men jag kanske har missförstått konstruktionen på trevägsventilen? :confused:
 
H
Ingen vill väl betala mer än några hundra för en 4-5 år gammal panasonicpump. Låt pumparna sitta! Den fjärrvärme som du får betala för kostar säkert omkring det dubbla per kW värme jämfört med den värme du får från panasonicpumparna.
 
Snailman
Du kan väl dessutom använda dem för att kyla om det skulle bli väldigt varmt...
 
Nej, holmertz, fjärrvärmen är däremot inte ens hälften så dyr jämfört med värmepumparna som jag aldrig var nöjd med.
En annons på blocket avslöjar snabbt marknaden för några ynka tior, finns den inte så får dom sitta..

Ja, snailman, kyla kan man och funderar på om jag skall flytta en av dom till sovrumsdelen av vårt hus för att ev. kunna kyla den delen på sommaren. Å andra sidan har vi källare att fly till i huset som alltid håller behagliga 20 grader på sommaren.
 
Undergrounder:

Den enda synliga delen på kranen/kranarna är en täckmutter som döljer en insex-spindel. Om man titter på höger sida av pumpen så att köldmedierören går åt höger så sitter det en liten serviceanslutning mitt emot rören, och en täckmutter "rakt fram".
Luddigt som f-n att förklara i skrift...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.