Hejsan!

Jag och min man skall bygga hus ute på landsbygden på en tomt som inte har någonting färdigt egentligen (förutom fantastiskt läge och vidunderlig utsikt ;D ). Vi måste med andra ord fixa eget vatten och avlopp och skall nu börja ta in offerter på detta.

Är det någon som har en aning om hur mycket det kan tänkas kosta att borra efter vatten?

Är rördragningen generellt knalldyr?? (vet inte om vi kommer att behöva spränga för att få ned rören tillräcklingt långt i backen dessutom)

Tips på prisvärda och bra avloppssystem?

Hoppas på svar....
 
Hemmakatten
Ca 50-60.000 för borrning + pump (inkl. hydrofor) installerat och klart får du räkna med.

Grävning för vattenrör till huset gör du öämpligtvis när du har grävare där för avloppet och/eller för själva huset. Du behöver inte spränga. Det går att lägga i en elvärmekabel i vattenröret som gör att det inte fryser.

Klicka på "Sök i forumet" här ovan och sök på enskilt vatten, brunn mm så hittar du inlägg som jag och andra gjort tidigare om detta ämne.
 
Det går att lägga i en elvärmekabel i vattenröret som gör att det inte fryser."
Vet du (Hemmakatten) om det är dyrt med värmekabeln, det vill säga att hålla den uppvärmd hela tiden??

Mvh Petra
 
Har just fått in två offerter i södra Värmland på brunnsborrning inkl. pump - hydropressanläggning.
40 000 resp. 33 500 inkl. moms. Firman med det högre priset betonade att de borrade med 140 mm borr istället för 115 mm vilket de säger ger mer vatten per meter borrat hål och vilket kommer kunden tillgodo.

 
Jag fick offerter på mellan 40000 och 100000 för att borra brunn, beroende på hur djupt de behövde borra. Problemet här var att överhuvudtaget få tag på någon brunnsborrare. De är tydligen fruktansvärt upptagna. Det var väntetider på flera månader enbart för att få en offert. Själva borrandet får man tydligen boka år i förväg.
Sedan blev det en annan lösning: "vi gräver en brunn i stället" sa grävaren som skulle gräva grunden. Sen bröt han sig en klyka i ett snår och gick några snabba vändor över tomten. "Här är det vatten!" Tre meter ner hittade han en ådra som ser ut att ge rejält med vatten. Allt som allt gick brunnen (med cementringar och grus) på ca 10000.
Avlopp hade jag tänkt köpa på Rinkaby Rör. Där finns kompletta satser från ca 10000, men grävaren var mycket skeptisk till rör och tankar i plast. Han ville lägga ner cementrör i stället, och det fick han. 25000 gick det på med material och arbete.
Tänk på att kommunens miljöskyddsnämd har mycket synpunkter på det här med enskilt avlopp. Det ska grävas en provgrop, du ska lämna in ritningar, det ska godkännas. Flera 1000 kostar det i stämpelavgifter, och lång tid tar det. Detta måste vara klart innan du kan söka bygglov!
 
Nu har vi fått ett ungefärligt pris:
-ca 45´plus moms.

Dock har det visat sig att det finns historiska problem med salt i grundvattnet där vi ska bo. Någon som stött på detta förut? Dyrt att åtgärda?


/LoP
 
Hemmakatten
Till en värmekabel som läggs i vattenröret finns det även termostat som slår på värmen vid behov. Man kan även själv slå på värmen när det börjar bli minusgrader och sedan slå av den framåt vårkanten. Värmen är ju inte på året runt. Kommer inte ihåg vad en sådan drar, men det är inte så mycket. Det beror ju också på längden.

Själva kommer vi att ha värmekabel från huset ner till sjöboden eftersom vi inte vill spränga sönder den vackra naturen. Vi gör så att vi gräver det som går (mellan 25-40cm) lägger en kulvert (frigolit, det blir ett fyrkantigt "rör"), binder ihop avlopp- och vattenledningar bredvid varandra och lägger värmekabeln i mitten med termostat som sllår på när det behövs.

Det är dyrt att spränga och naturen går aldrig att återställa. Förmodligen blir det också billigare att ha en värmekabel än kostnad för sprängning.

Saltvatteninträngning i brunnen är ett problem i många områden. Vattnet blir helt odrickbart för överskådlig framtid. Många ställen har varit havsbotten tidigare (för sisådär 10.000 år sedan). Det kan då finnas kvar saltvattenfickor nere i berget. Det kallas för relikt vatten.
Man kan, som vi gjorde, ta ut en hydrogeolog som gör en VLF (Very Low Frequency) mätning. Du får då reda på VAR det finns vatten och på vilket DJUP vattensprickorna går. De kan också se var och på vilket djup det sannolikt finns relikt vatten. T.ex. på 50 meters djup finns dricksvatten och sedan på 90 meters djup misstänker man relikt vatten. Det innebär ju då att maximala gränsen för hur djupt man kan borra ligger nånstans runt 70 m. Geologen kan ju när han/hon ändå är där mäta (på ytan) och se om det finns radon i marken. De ser det även på geologiska kartor var stråken med radon går. En sådan undersökning kostar ca 5-6.000kr. Väl värt tycker jag.

En van borrare från trakten vet hur berget ser ut och hur och var man kan borra.
 
Dock har det visat sig att det finns historiska problem med salt i grundvattnet där vi ska bo. Någon som stött på detta förut? Dyrt att åtgärda?
Detta är en rejäl varningssignal. Vi vågade aldrig borra. utan väntade i många år på annat åretruntvatten. Grannen på ena sidan hade visserligen  borrat och fått tjänligt vatten i sitt hål (den som då bodde där hade då egen brunnborrningsfirma, så jag vet inte hur många försök eller hål de gjorde, bara att hålet nu är långt bort från huset). En annan ca 70 m bort fick i sitt enda hål oanvändbart dricksvatten pga salthalten. Har man borrat för 50 000 och ändå inte får tjänligt vatten, kan man hålla sig för skratt, sa han ofta.

Salt är nog svårast att ta bort ur vattnet, vad jag förstod, men jag är inte expert på detta, så dubbelkolla vad detta innebär i allra sämsta fall  :)
 
Tack snälla ni, vilka bra råd! Det är mycket att tänka på märker man...

Hemmakatten: det där med en hydrogeolog låter ju som att det vore någonting för oss, men var får man tag på en sådan?? Vi bor i Stockholmstrakten, norröver.

/Petra
 
Hemmakatten
LageoPetra skrev:
Hemmakatten: det där med en hydrogeolog låter ju som att det vore någonting för oss, men var får man tag på en sådan?? Vi bor i Stockholmstrakten, norröver.
Det gör vi också.

Om du vill kan jag skicka dig namn och tel.nr på den hydrogeolog från SGU som vi anlitade. Vi har också anlitat en geo-firma (det var via dem som vi fick tag på hydrogeologen) som gjorde undersökning avseende lämplighet för avloppsanläggning.

Ni bör höra efter med kommunen om avlopp, om det redan finns tillstånd för det eller ej, och vilken sorts avlopp de förordar. Om inte så kan kommunen kräva att en avloppsutredning görs. Dvs. en geolog kommer dit, kontrollerar markförhållandena och det grävs ett antal provgropar för att se om marken innehåller lera, sand mm. Man ser också i provgroparna hur snabbt vattnet rinner undan. En geolog kan också föreslå andra lösningar, ex. biomoduler eller reningsverk om så krävs.
Allt detta kan en och samma geolog hjälpa er med. Det blir ju billigare också.
 
Hej,
här har ni ett diskussionsforum som en brunnsborrare håller i. Verkar bra.
http://www.geotec.se/forum.htm
mvh,
Per
 
En värmekabel för vattenrör typ "Ebeco" eller "ThorinThorin" drar ungefär 10-watt per meter. Tänk på att man kan lägga kabeln inne i röret för att slippa gräva upp den dan värmekablen går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.